درخواست ۲۰۰۰ میلیاردی در شرکت مس برای خرید یک ساختمان در تهران

به گزارش جهان صنعت نیوز:  با اعلام ملی شدن معادن در سال ۱۳۵۱ شرکت سهامی معادن سرچشمه کرمان تأسیس شد و در سال ۱۳۵۵ شرکت سهامی معادن سرچشمه کرمان به نام شرکت ملی صنایع مس ایران که در برگیرنده کلیه فعالیتهای معادن مس کشور بود تغییر نام یافت. در سال ۱۳۸۱ با تشکیل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران شرکت ملی صنایع مس ایران به عنوان یکی از شرکتهای اصلی سازمان مذکور معرفی و با تغییر اساسنامه در چارچوب قانون تجارت به فعالیتش ادامه داد . این شرکت در سال ۱۳۸۵ در بورس پذیرفته شده و سهام آن در بورس عرضه گردید.  


اخیرا یک مدیر ارشد شرکت ملی مس  اعلام کرده، تیم مدیریتی جدید که در بهار ۱۴۰۱ مسئولیت را به‌دست گرفت،  اقدامات خود به منظور جهش تولید و دستیابی به ظرفیت ۱ میلیون تن کاتد از ماده معدنی (طی چهار سال) را در قالب طرح غدیر آغاز کرد.

افزایش ظرفیت تولید، منوط به داشتن زیرساخت های مختلفی است، توجیه پذیری طرحهای توسعه ای رابطه ی مستقیم با این زیر ساختها دارد. درتمام شرکتهای بزرگ و پیشرفته‌ی دنیا طرح‌های توسعه‌ای قبل از اینکه به مرحله ی اجرا برسند، باید از جهات مختلفی بررسی شوند و توجیه پذیری اقتصادی و فنی آ‌نها موشکافی شود.

ماجرای یک  طرح ۴ ساله برای تولید یک میلیون تن کاتد مس/ جزئیات یک برآورد فنی از ظرفیتهای مورد نیاز

اما به نظر می رسد طرح توسعه‌ای که شرکت ملی مس ایران قصد دارد آن را در قالب پروژه ای ۴ ساله به ثمر برساند، ابهامات و اشکالات جدی و سوال برانگیزی دارد که نیازمند بررسی و واکاوی هر چه بیشتر است. در این گزارش قصد داریم  به بررسی ابعاد اقتصادی و فنی طرح توسعه‌ای که این غول صنعتی کشور قصد اجرای آن را دارد، بپردازیم.

سوابق فنی و اجرایی نشان می‌دهد، تولید ۴۰۰ هزار تن کاتد مس در (منطقه ورزقان آذربایجان)، نیازمند بیش از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار کنستانتره است در حالی که هم اکنون ظرفیت تولید کنستانتره کشور  حدود ۴۵۰ هزار تن  است، یعنی حدود ۱ میلیون تن کمبود کنستانتره برای تولید ۴۰۰ هزار تن مس وجود دارد که تولید این مقدار کنستانتره به ۱۰کارخانه دیگر به غیر از سه کارخانه‌ای که هم اکنون فعال هستند، نیاز دارد.
هر کارخانه تولید مس حدود ۷.۵ میلیون تن خوراک ورودی مواد معدنی نیاز دارد که مجموعا برای ۱۰ کارخانه نیاز به بیش از ۷۰ میلیون تن ماده معدنی نیاز داریم.

از طرف دیگر نسبت باطله برداری سالیانه، در مجموعه مس سونگون سه به یک است، یعنی به ازای هر یک تن ماده معدنی باید ۳ تن باطله برداریم، بنابراین برای دسترسی به ۸۰ میلیون تن ماده معدنی، حداقل۲۰۰ میلیون تن باطله برداری باید انجام شود.

بر این اساس حداقل ۳۰۰ میلیون تن عملیات معدنی مجموع عملیاتی است که برای دسترسی به ۸۰ میلیون تن مواد معدنی و ۲۴۰ میلیون باطله برداری در طرح توسعه ای مس سونگون مورد نیاز است. این در حالی است که کل شرکت‌های فعال مسی، مجموعا ۲۰۰ میلیون تن عملیات معدنی انجام می‌دهند.

نکته ی دیگری که قطعا رکن هر طرح توسعه‌ای است، توجیه پذیری اقتصادی آن است. افزایش ظرفیت تولید در این حجم وسیع با توجه به این نکته که عملا بازار داخل اشباع است و نیاز بیشتری در آن حس نمی شود، اگر به صورت تدریجی صورت نگیرد، قطعا روی قیمت محصول تولیدی  تاثیر می گذارد و قیمت آن را به نحوی کم می‌کند که توجیه پذیری تولید را بی معنی می کند.

اگرچه وضعیت ذخایر مس کشور با توجه به اکتشافاتی که صورت گرفته در وضعیت مطلوبی قرار دارد و برآوردها حاکی از آن است که تا ۵۰ سال آینده ذخایر مس ایران  پابرجاست اما قطعا این منابع خدادی امانتهایی هستند که باید برای نسلهای بعد هم بمانند.

پیشنهاد خرید ساختمان ۲۰۰۰ میلیارد تومانی در قالب طرح غدیر!

در طرح توسعه‌ای که شرکت ملی مس در نظر گرفته است خرید ساختمان در تهران و استخدام نیروی اداری جدید در نظر گرفته شده  که ظاهرا  بار مالی حدود ۲ هزار میلیارد تومانی دارد.

این در حالی است که نمایندگی شرکت  مس در شهر تهران صرفا مسئولیت سیاست گذاری و طرح ریزی مسیرهای کلان شرکت را بر عهده دارند و عملا چنین هزینه‌ای هیچ توجیهی ندارد. هرچند متخصصان فنی تاکید دارند، اگر استخدام نیروی جدیدی هم لازم باشد این اقدامات باید در همان شهرهایی که سایت معادن و شرکتهای اصلی  واقع هستند، انجام شود.

مکاتبه در خصوص منابع ۲۰۰۰ میلیارد تومانی جهت خرید یک ساختمان در ادامه قابل مشاهده است.

بورس اوراق بهادار تهران , صنعت و معدن ,

در جمع به چند نکته حائز اهمیت می‌توان اشاره کرد؛

نکته اول: اگر از منظر کارشناسانه و فنی، توجیهی برای طرح های توسعه ای یک شرکت نتوان متصور شد، این شائبه به وجود می آید که گروهی قصد دارند در قبال اجرای طرحهای بدون توجیه دقیق علمی، منافع خود را تامین کنند. این شائبه وقتی پر رنگ تر می شود که به سود ۵۰ هزار میلیاردی مجموعه ملی مس  در سال قبل آنهم با نرخ تسعیر ارز  ۲۲ هزار تومانی توجه کنیم.

نکته دوم: یکی از شروط منطقی برای پیاده سازی طرحهای توجیهی جدید، حفظ وضعیت موجود تولید و سودسازی شرکت است.  این موضوع در مورد شرکت ملی مس در دوره جدید مدیریتی هم حکم فرماست. 

شاید ذکر این نکته ضروری باشد که درحالی که نرخ هر تن مس در بازار جهانی از ۱۰ هزار دلار به ۸ هزار دلار کاهش یافته، اما با توجه به افزایش نرخ تسعیر دلار نیمایی از ۲۲ هزار تومان به ۲۷ هزار تومان قطعا در سال جاری سودسازی شرکت باید جهش قابل ملاحظه ای داشته باشد. این منظر وقتی اهمیت پیدا  می‌کند، که قصد داشته باشیم به یک سوال پاسخ دهیم، امسال با قیمت حهانی حوالی ۸۰۰۰ دلار، و نرخ تسعیر ۲۷ هزار تومان شرکت ملی مس بدون هیچ گونه طرح توسعه ای چه میزان سود محقق خواهد کرد؟ 

نکته سوم: هرچند اطلاع دقیقی از وضعیت سخت افزارها و زیرساختهای لازم برای تحقق این سطح از افزایش میزان تولید طی چهار سال در قالب طرح مذکور مشخص نیست، اما برخی برآوردهای کارشناسی نشان می دهد، برای پیاده سازی آن حداقل ۵ تا ۶ سال زمان نیاز است. در برآوردهایی که در گذشته در شرکت ملی مس انجام شده  برای پیاده سازی یک طرح توسعه‌ای مشابه طرح توسعه‌ای که اخیرا مطرح شده بازه زمانی تا سال ۱۴۱۰ لحاظ شده بود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 288161
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا