بررسی وضعیت قرمز بازار سهام/ گرداب رکود

به گزارش جهان صنعت نیوز:  شاخص هم‌وزن نیز در این روز بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ واحد تنزل کرد تا بدین ترتیب تمامی نشانه‌های رونق شکننده بازار، خاموش شود. این در حالی بود که طی هفته‌های اخیر و در بحبوحه انتشار خبرهای مثبت برجامی، بورس جان تازه‌ای یافته بود و امید می‌رفت معامله‌گران با پویایی بیشتری به دادوستدها ورود کرده و به تدریج پول‌های تازه‌ای را به بازار وارد کنند. با این حال اما با افزایش ابهامات سیاسی پیرامون مذاکرات برجام و تداوم بلاتکلیفی اقتصادی دولت، بازار سرمایه نیز در گرداب رکودی فرسایشی فرو رفته است.

بازار سرمایه این روزها وضعیت نامطلوبی را پشت سر می‌گذارد. در حالی که شرکت‌های حاضر در بازار عموما از وضعیت بنیادین مناسبی برخوردار و آماده پذیرش سرمایه‌های جدید هستند. اما خبرهای حاشیه بازار از یک سو و بلاتکلیفی در سیاست‌های اقتصادی و سیاسی دولت از سوی دیگر، سرمایه‌گذاری در این بازار را با چالش جدی مواجه کرده است. نوسانات نرخ دلار، سرنوشت نامعلوم برجام، خبرها و حاشیه‌های خودرویی و سیاست‌های غیرقابل پیش‌بینی بانک مرکزی از جمله اهرم‌های سرکوب بازار سرمایه هستند که طی ماه‌های اخیر روند سرمایه‌گذاری و معامله‌گری در این بازار را تحت تاثیر منفی قرار داده‌اند. در این میان در حالی که دولت وعده‌های مکرری مبنی بر حمایت از بازار سرمایه داده بود اما تاکنون نه تنها مشکلاتی نظیر سهام عدالت و صندوق‌های پالایش و دارایکم را حل و فصل نکرده بلکه خود بر ابهامات و چالش‌های بازار افزوده است. همچنین در حالی که بانک مرکزی در توافق با سازمان بورس وعده داده بود که به مصوبه حمایتی دولت از بازار سرمایه عمل خواهد کرد و نرخ بهره بین‌بانکی را در سقف ۲۰ درصد حفظ می‌کند اما نرخ بهره بین‌بانکی در هفته گذشته برای چهارمین هفته متوالی افزایشی بوده است. به نحوی که این نرخ از رقم ۷۴/۲۰ درصد در پایان هفته منتهی به نهم شهریورماه به ۸/۲۰ درصد در پایان هفته منتهی به شانزدهم شهریور ماه رسیده است. بدین‌ترتیب معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری دچار بی‌اعتمادی نسبت به سیاست‌های اعلامی دولت شده‌اند. در همین حال هیچ‌گونه تحرک جدی از سوی سازمان بورس برای حمایت از منافع سهامداران خرد دیده نمی‌شود. بر همین اساس نه تنها سرمایه‌گذاران خرد که سرمایه‌گذاران عمده نیز دست از دادوستد جدی در بازار سهام کشیده‌اند و در انتظار تغییر رویکرد یا دست‌کم روشن شدن استراتژی دولت و مسوولان برای بازار سرمایه و وضعیت اقتصادی کشور هستند.

افت دوباره ارزش معاملات خرد

روز گذشته بازار سهام با افت دوباره ارزش معاملات خرد روبه‌رو بود به نحوی که با ثبت عدد دو هزار و ۷۲۶ میلیارد تومان دادوستد خرد، نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته ۶/۱۲ درصد کاهش را تجربه کرد. اگر چه طی هفته گذشته نیز تنها برای یک روز بازار توانست معاملات بالای سه هزار میلیارد تومان را تجربه کند اما قرار گرفتن ارزش معاملات خرد در محدوده دو هزار میلیارد تومانی آن هم برای چند روز پیاپی بسیار نگران‌کننده ارزیابی می‌شود.

حوزه تمرکز معامله‌گران

معامله‌گران خرد روز گذشته بیشترین تمرکز خود را در دو سوی عرضه و تقاضا، روی سهام گروه‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری، خودرو و فرآورده‌های نفتی گذاشته بودند. در همین حال هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری و انبوه‌سازی‌ها هم مورد توجه معامله‌گران خرد قرار گرفتند. در این میان نماد حکشتی با فاصله زیاد نسبت به دیگر نمادها، بیشترین ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص داد. همچنین نمادهای پالایش، ثفارس و شپنا دیگر نمادهایی بودند که بیشترین ارزش معاملات خرد را ثبت کردند.

عملکرد حقیقی‌ها

حقیقی‌ها روز گذشته برای دوازدهمین روز پیاپی، خروج پول از بازار سهام را رقم زدند. گفتنی است از نوزدهم مردادماه تا روز گذشته (نوزدهم شهریور) تنها برای دو روز، بازار شاهد ورود پول حقیقی بوده است. روز گذشته نیز ۴۰۱ میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی رخ داد که پس از رکورد دوازدهم ماه جاری (با خروج ۴۴۸ میلیارد تومانی) بیشترین خروج پول حقیقی از بازار طی دست‌کم ۲۵ روز کاری گذشته بوده است. روز گذشته همچنین حقیقی‌ها در بخش خرید ۷۲ درصد از تقاضا را به خود اختصاص دادند و در سمت فروش هم ۸۷ درصد نقش داشته‌اند. در این روز ۲۲۲ میلیارد تومان از پول حقیقی‌ها از نمادهایی با ارزش بازار کمتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان خارج شد و نمادهای با ارزش بالاتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان هم شاهد خروج ۱۷۹ میلیارد تومان پول حقیقی بوده‌اند.

عملکرد بازار

روز گذشته شاخص کل بورس با ۱۵ هزار و ۴۲۲ پله سقوط، ۰۹/۱ درصد افت کرد و روی رقم یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۴۳۴ واحد ایستاد. در همین حال شاخص هم‌وزن نیز چهار هزار و ۷۵۵ واحد دیگر پایین آمد تا افت ۱۶/۱ درصدی را ثبت کند. روز گذشته همچنین شاخص‌های آزاد شناور، بازار اول و بازار دوم هم به ترتیب معادل ۱۰/۱ درصد، ۲۳/۱ درصد و ۹۳/۰ درصد کاهش یافتند. روز گذشته نمادهای فارس، کچاد، حکشتی، وپاسار، کگل، وبملت و شستا بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل بورس داشتند. در همین حال شستا، خساپا، خودرو، شپنا، ‌خگستر، آسیاتک و شبندر پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی در روز گذشته بودند. در این روز بورس معاملاتی به ارزش سه هزار و ۲۵۷ میلیارد تومان را ثبت کرد. روز گذشته شاخص کل فرابورس هم ۱۳۷ واحد عقب‌نشینی کرد. در این بازار نمادهای آریا، بپاس، خدیزل، زاگرس، دماوند، دی و وملل بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. در همین حال دی، سمگا، درازی، کرمان،‌ توسن، سبزوا و فگستر پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی بودند. فرابورس در این روز معاملاتی به ارزش هفت هزار و ۷۹۰ میلیارد تومان را ثبت کرد که از این میان تنها ۹۳۷ میلیارد تومان به معاملات سهام اختصاص داشت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 288357
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا