تیشه طرح صیانت به ریشه کسب‌و‌کارها

به گزارش جهان صنعت نیوز:  چند روز پیش بار دیگر این موضوع مطرح شد و آن‌طور که گفته می‌شود بخش مهمی از طرح صیانت در شورای عالی فضای مجازی تصویب شده است. همچنین شورای عالی فضای مجازی در حالی به ریاست رییس‌جمهوری بخش مهمی از طرح صیانت را تصویب و به قوانین خود اضافه کرد که کارشناسان حوزه فضای مجازی معتقدند اجرای این قانون مبهم و کلی، درآمد ۹ میلیون نفر را به صورت مستقیم تهدید می‌کند و حقوقدانان باید از فرصت استفاده کرده و از شورای عالی فضای مجازی به دیوان عدالت اداری شکایت کنند. همچنین استفاده از اینترنت و فضای وب بستری مناسب را برای کسب‌وکار‌های اینترنتی به وجود آورده است. بنابراین به گفته بسیاری از کارشناسان هرگونه اختلال و یا تغییر روش در اینترنت و فضای مجازی می‌تواند تبعاتی را برای مشاغل اینترنتی به همراه داشته باشد. از سوی دیگر در سال‌های اخیر ویروس کرونا کسب‌و‌کارها را به شدت با مشکل مواجه کرد. اما همان‌طور که اشاره شد فعالان در این زمینه معتقدند برخی تصمیمات و همچنین مشکل دیرینه قطعی و کندی اینترنت می‌تواند ضربات جبران‌ناپذیری را به کسب‌وکارهای آنلاین بزند.

اما و اگرهای «صیانت»

در همین خصوص رضا الفت‌نسب عضو هیات‌مدیره اتحادیه کشوری کسب‌و‌کارهای مجازی به «جهان‌صنعت» گفت: ظاهرا دوستانی که بخش مهمی از طرح صیانت را تصویب کردند قبول ندارند که این بخش ارتباطی با جزئیات این طرح دارد. اینکه می‌گویند طرح صیانت تصویب نشده کاملا درست است. طرح صیانت تصویب نشده اما بحث ما با طرح صیانت عملا موضوع عنوان آن نیست. بحث ما این است که با تصویب هرگونه طرح محدودکننده و بدون نظرخواهی از ذیفعان از جمله بخش خصوصی شاهد تاثیرات مخربی بر کسب‌وکارهای مجازی و اینترنت کشور خواهیم بود. اگر بخواهند با همان دیدگاهی که در طرح صیانت دنبال می‌شده این موضوعات را دنبال کنند، قطعا کسب‌و‌کارهای اینترنتی، مخصوصا کسب‌و‌کارهای خرد با مشکلات جدی‌ای روبه‌رو می‌شوند. رضا الفت‌نسب در ادامه گفت: همچنین بدون در نظر گرفتن این نکته که کاربران زیادی در این شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و از اینترنت استفاده می‌کنند، بخواهیم در خصوص وضعیت فعلی محدودیت‌هایی انجام دهیم، قطعا ضربات سنگینی متوجه ما خواهد شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر شبکه اجتماعی غالبی که در کشور وجود دارد، اینستاگرام است. به نظر می‌رسد دولت از اینکه این شبکه اجتماعی در کشور کاربران زیادی دارد، خوشحال نیست. به نظر من این اتفاقی که رخ داده به عملکرد سیستم برمی‌گردد. یعنی اگر ما «تلگرام» و «توئیتر» را به بهانه‌های مختلف فیلتر نمی‌کردیم چنین استقبالی از اینستاگرام نمی‌شد. به هرحال اینستاگرام چندین سال است که در کشور حضور دارد و اگر قرار بود چنین شبکه‌ای در کشور فعالیت نکند از همان ابتدا نباید اجازه فعالیت به آن را می‌دادند. اینکه در حال حاضر با ۴۰-۵۰ میلیون کاربر بخواهند اختلالاتی را به وجود آورند به ضرر دولت و مردم است. همچنین بحث من این نیست که از کسب‌وکار‌ها و پلتفرم‌‌های داخلی چشم‌پوشی کنیم، من چنین صحبتی را قبول ندارم. نظر من این است که حمایت‌ها باید واقعی شود و باید موضوعات حقوقی را اصلاح کنیم.

این حوزه نیازمند مشوق‌های واقعی است

عضو هیات‌مدیره اتحادیه کشوری کسب‌و‌کارهای مجازی در ادامه افزود: همچنین در این حوزه باید مشوق‌های واقعی را تعیین کنیم. به طور مثال اگر فردی در پلتفرم‌های داخلی به فعالیت اقتصادی پرداخت، مشتریانش بتوانند محصولات کسب‌و‌کار فوق را بدون پرداخت مالیات ارزش‌افزوده خرید کنند. یعنی مردم از این کسب‌و‌کار خرد خرید کنند و مالیات پرداخت نکنند. یا به طور مثال به صاحب پلتفرم در صداوسیما ۸۰ درصد تخفیف بدهیم تا تبلیغات کند. اگر این جنس حمایت‌ها عملی شود شک نکنید این حوزه فعال‌تر می‌شود و مشکلات کاهش پیدا می‌کند.

وی در ادامه گفت: امروزه کسب‌وکارها درگیر اسم یک شبکه اجتماعی خاص نیستند. کسب‌و‌کارها دنبال یک ترافیک خوب هستند تا بتوانند خودشان را معرفی کنند و از لحاظ امنیتی اعتماد داشته باشند. دولت و مسوولان باید موضوعات را به شکل ایجابی رو به جلو ببرند. اینکه با محدودیت موضوعات را جلو ببریم مشکلی را حل نمی‌کند. ما باید از محدودیت‌های بدون نتیجه دوری کنیم و به سمت طرح‌های ایجابی حرکت کنیم و شک نکنید که اتفاقات بسیار خوبی رخ می‌دهد.

با مردم روراست باشید

رضا الفت‌نسب در ادامه افزود: همچنین دولتی که در حال حاضر سرکار است با توجه به اینکه حدود یک سال از انتخابات گذشته باید به صورت شفاف برای مردم تشریح کنند که چه کاری انجام داده و یا در برابر درخواست‌های نابجایی مقاومت کرده تا این فضا نامحدود شود. البته مردم ناظران خوبی هستند و حرکات دولت‌ها را رصد می‌کنند. همچنین دولت باید کارنامه‌ای را برای ما ترسیم کند که من در این زمان چنین اتفاقی را رقم زدم که محدودیتی برای مردم در شبکه‌های اجتماعی به وجود نیاید. اگر بخواهند مثل یک‌سال گذشته به صورت صریح و شفاف نظرشان را در خصوص طرح صیانت اعلام نکنند و چشمانشان را ببندند و رو به جلو حرکت کنند، اتفاق خوبی نیست. همچنین به آقای زارع‌پور وزیر محترم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم اعلام کردم که اگر قرار است محدودیت‌ها اعمال شود باید به مردم بگویید و تکلیف را روشن کنید. وی در پایان گفت: اینکه با محدود کردن شبکه‌های اجتماعی خارجی، مردم به سمت پلتفرم‌های داخلی بیایند شدنی نیست. اگر بخواهیم خارج از این مدل‌ها رو به جلو حرکت کنیم کار بسیار اشتباهی است. این وسط هم حوزه‌ای که ضربه بسیار سنگینی به آن وارد می‌شود کسب‌وکارها، مخصوصا کسب‌وکارهای خرد است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 288368
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا