مزایا و چالش‌های راه‌اندازی بورس‌ بین‌الملل

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بر همین اساس جذب سرمایه و منابع ارزی خارجی در حال حاضر مسیر بسیار سختی را روبه‌روی خود دارد و ایجاد بورس بین‌الملل را با چالش‌های جدی مواجه کرده است. در این میان اما گفته می‌شود در صورتی که موانع و ریسک‌های مهم سرمایه‌گذاری در ایران اعم از تحریم‌ها و پیش‌بینی‌ناپذیری اقتصاد کشور از میان برداشته شود، بورس بین‌الملل می‌تواند محل مناسبی برای جذب و پذیرش سرمایه‌های خارجی باشد. بهنام صمدی کارشناس بازار سرمایه در این باره اظهار کرد: بورس بین‌الملل از طریق انتشار اوراق و سایر ابزارهای مالی اسلامی می‌تواند زمینه تزریق منابع مالی ارزی به پروژه‌های تولیدی، زیرساختی و بزرگ کشور را فراهم آورد که این موضوع باعث رشد بازار سرمایه و ارتقای استانداردهای شرکتی و فراهم شدن شرایط برای ورود به فاز دوم و معاملات بازار ثانویه می‌شود.

صمدی در خصوص مزایای راه‌اندازی بورس‌ بین‌الملل در ایران اظهار کرد: راه‌اندازی بورس بین‌الملل می‌تواند زمینه جذابیت بازارهای مالی ایران را برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی فراهم آورد. با توجه به ویژگی‌های خاصی که این بورس دارد، چنین بازاری می‌تواند شیوه‌های کسب‌و‌کار جدیدی را وارد کشور ‌کند. وی افزود: بازار سرمایه کشور به درجه‌ای از بلوغ رسیده که می‌تواند افزون بر محصولاتی که اکنون در این بازار وجود دارد و به سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود، محصولات جدیدتری را نیز بر اساس آخرین تحولات روزی که در دنیا رخ داده، معرفی کند. صمدی با اشاره به اینکه استفاده از فناوری توکنیزه کردن از ابزارهای جدید در بورس بین‌الملل ایران است، تصریح کرد: این فناوری امکان تسویه غیرمتمرکز را فراهم می‌کند. حضور متولی دارایی(Custodian) بین‌المللی نیز از شروط راه‌اندازی این بورس است، زیرا سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازار سرمایه کشور نیاز به یک متولی دارایی یا همان کاستودین دارند تا از جانب آنها اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کنند.

بورس بین‌الملل راهی به سوی جهانی شدن

این تحلیلگر بازار سرمایه در پاسخ به این سوال ایسنا که تصویب طرح بورس بین‌الملل مناطق آزاد به عنوان پنجمین بورس در ایران چه تحولاتی را برای اقتصاد کشور فراهم خواهد کرد، افزود: با تاسیس بورس بین‌الملل و پیروی از الزامات آیسکو به سمت جهانی شدن حرکت خواهیم کرد. وی تاکید کرد: با امضای برجام در دولت قبل عملا نتوانستیم سرمایه‌های خارجی را وارد بازارهای مالی ایران کنیم، چراکه زمینه آن فراهم نشده بود. تاسیس بورس بین‌الملل منجر به فراهم شدن شرایطی خواهد شد تا با توسعه روابط خارجی و رفع تحریم‌ها بتوانیم در راستای تامین مالی به ویژه تامین مالی ارزی برای پروژه‌های بزرگ کشور بهره‌مند شویم.

اهمیت رویکرد دولت

این کارشناس بازار سرمایه به نقش دولت در توسعه و ارتقای بورس بین‌الملل در کشور اشاره‌ کرد و افزود: نقش دولت برای تقویت جایگاه بورس بین‌الملل بسیار پررنگ است و باید با ارائه مشوق‌های جذاب و ضمانت‌های دولتی ریسک حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور را کاهش دهد. همچنین باید با تفویض اختیارات کافی به مدیران این بورس به آنها در زمینه جذب سرمایه‌ها و تامین مالی تولید و اقتصاد کشور کمک کند.

موانع پیش‌رو

وی در خصوص موانع و مشکلات راه‌اندازی بورس بین‌الملل در ایران تصریح کرد: در سال‌های قبل صدور مجوز اقامت پنج‌ ساله برای خارجی‌ها در ازای سرمایه‌گذاری یا سپرده‌گذاری بلندمدت ۲۵۰ هزار دلاری توسط دولت به تصویب رسید اما به دلیل تحریم‌های ظالمانه علیه اقتصاد ایران، نبود امنیت سرمایه‌گذاری و پیش‌بینی‌ناپذیری وضعیت اقتصادی این مساله رخ نداد. صمدی افزود: به همین دلیل رقم تعیین شده به ۱۰۰ هزار دلار کاهش یافت. همچنین در هفته‌های گذشته صندوق سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرد حدود ۳۰۰ میلیارد تومان توسط افغانستانی‌ها در بورس ایران سرمایه‌گذاری شده است. وی با بیان اینکه تجربه تلخ دعوت عمومی مردم به بورس در سال ۹۹ و عرضه ناموفق ۲ صندوق پالایش و دارایکم سبب شد سرمایه‌ها از بازار سهام کشور فراری باشد، عنوان کرد: زمانی می‌توان برای ورود سرمایه‌گذار خارجی فرش قرمز پهن کرد که فضای کسب‌و‌کار و سرمایه‌گذاری برای مردم خود کشور امن باشد. صمدی افزود: منفی شدن نرخ تشکیل سرمایه ثابت از ابتدای دهه ۹۰ نشان می‌دهد مردم به سمت بازارهای غیرمولد و سوداگری هدایت شده‌اند و افراد معدودی تمایل به کارهای تولیدی دارند. این کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیرات ناهنجاری‌های اقتصادی به ویژه تحریم‌ها بر وضعیت بورس داخلی و خارجی اظهار کرد: ورود و خروج سرمایه خارجی به کشور صرفا تابع قوانین بازار سرمایه نیست و عمدتا از نحوه سیاستگذاری‌های کلان که مرتبط با فضای سیاسی داخلی و بین‌المللی است سرچشمه می‌گیرد.

صمدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بانک مرکزی ایران تحریم است؛ بنابراین در حال حاضر نقل و انتقال پول بین بانک‌های جهان با بانک‌های کشور ما که به عنوان شاهراه ورود سرمایه به کشور تلقی می‌شود، دچار چالش است.

وی افزود: بخش زیادی از حواله پول به کشور از طریق شبکه صرافی‌ها انجام می‌شود. البته ابزار توکنیزه کردن راه‌حلی است که مدیران سازمان بورس برای دور زدن تحریم‌ها طراحی کرده‌اند و باید دید از آن استقبال می‌شود یا خیر؟ این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نقش کلیدی روابط بین‌المللی و رفع تحریم‌ها در به نتیجه رسیدن طرح راه‌اندازی بورس‌ بین‌الملل مناطق آزاد در ایران عنوان‌ کرد: بسیاری از طرح‌ها در ایران در حد کاغذ باقی می‌ماند و به نتیجه نمی‌رسد. امیدوارم ابهامات کلان سیاسی و اقتصادی این طرح نیز مانند بسیاری از ایده‌های جذاب دیگر بایگانی نشود. قطعا توسعه روابط بین‌المللی می‌تواند در به نتیجه رسیدن این پروژه نقش کلیدی ایفا کند. در غیر این صورت عملا طرح راه‌اندازی بورس بین‌الملل مناطق آزاد در کشور شکست می‌خورد.

تقویت بورس داخلی

وی بورس بین‌الملل را زمینه‌ساز تقویت و توسعه بورس داخلی دانست و بیان‌ کرد: مدل کسب‌و‌کار بورس بین‌الملل به گونه‌ای طراحی شده که رقیبی برای بورس‌های داخلی نباشد و در مرحله نخست اوراق و سپس سهام وارد آن خواهد شد. این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: همزمان با راه‌اندازی بورس بین‌الملل به واسطه حضور شرکای خارجی معتبر، تکنولوژی جدید نیز وارد بازار سرمایه کشور می‌شود؛ به طوری که با معرفی محصولات جدید توسط این بورس در سال‌های آتی در بورس‌های فعلی نیز شاهد راه‌اندازی ابزارهای جدید خواهیم بود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 288383
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا