اصلاح قوانین داخلی، ضامن تاثیرگذاری برجام/راه سرمایه‌گذاری در معادن باز می‌شود

به گزارش جهان صنعت نیوز:   این در حالی است که معدن به عنوان یک بخش استراتژیک از حساسیت بالایی برخوردار است و اگرچه در صورت احیای برجام، شاهد حضور هیات‌های تجاری از کشورهای مختلف در داخل کشور خواهیم بود اما تا زمانی که قراردادی به مرحله اجرا در نیاید، نمی‌توان خیلی به توسعه در بخش‌های مختلف اقتصادی خوش‌بین بود. ضمن اینکه اثرات برجام به خصوص در بخش معدن  بلندمدت خواهد بود و به زودی نمایان نخواهد شد.

در این خصوص کارشناسان با بیان اینکه معتقدند احیای برجام می‌تواند راه سرمایه‌گذاری به کشور را باز کند، اعلام می‌کنند  استفاده از مزایای برجام وابسته به اصول رفتاری و سیاست‌های داخلی ما است. به عبارتی برجام می‌تواند بخشی از مشکلات را برطرف کند اما درصورتی که قوانین داخلی اصلاح نشود، برجام هم نمی‌تواند دستاورد آنچنانی برای کشور به دنبال داشته باشد.

شاید توان رقابت نداشته باشیم

در همین رابطه رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران اظهار کرد: ایران یکی از ۵ کشوری است که دارای تنوع زیاد ماده معدنی است و چیزی حدود ۶۷ ماده معدنی در کشور داریم که معدن آن پیدا شده و استخراج و فرآوری اقتصادی آن صورت می‌گیرد.

 ابراهیم جمیلی در خصوص تاثیر برجام بر وضعیت معادن کشور گفت: اگر توافق صورت گیرد، رقابت صورت می‌گیرد که شاید توان رقابت نداشته باشیم، اما در صورت رخ دادن این اتفاق، راه سرمایه‌گذاری خارجی باز می‌شود که البته وابسته به اصولی رفتار کردن ما است و رفتارهای برجام اول را نباید تکرار کنیم که به نوعی سردرگم بودیم. همچنین فرصت فعال‌سازی معادن کشور در صورت انجام رفتارهای اصولی، به صورت صحیح در جامعه جهانی مطرح می‌شود و باید نسبت به جذب سرمایه‌گذاری خارجی، اقدامات صحیحی انجام دهیم، زیرا این نوع سرمایه‌گذاری نیاز به تخصص داشته و نباید با اصول و قوانین بین‌المللی و قوانین ما، در تعارض باشد.

وی با اشاره به آسیب‌های حضور سرمایه‌گذاران خارجی در معادن کشور، اذعان کرد: لازم است بدانیم که سرمایه‌گذاران قصد معطل کردن معادن را نداشته و باید تکنولوژی مورد نظر را داشته باشند و  در تامین ماشین‌آلات یاری برسانند. از سویی ما نیز باید بتوانیم در بازارهای جهانی با قیمت جهانی محصولات را عرضه کنیم و توانایی آن را داشته باشیم که سهم خود را در بازارهای جهانی احیا کنیم که تمام اینها مزایایی است که برجام می‌تواند به همراه داشته باشد.

باید به مسائل حقوقی قراردادها توجه شود

جمیلی ادامه داد: از سوی دیگر با حضور شرکت‌های دیگر و شکل گرفتن رقابت، باید از نظر کیفیت و قیمت تمام‌شده، توانایی رقابت با شرکت‌های بزرگ را داشته باشیم که البته این موضوع دشوار است و باید مراقب بود که شرکت‌های بزرگ نتوانند به راحتی بازارهای ما را بگیرند و در قرارداد بستن، باید به مسائل حقوقی و داوری اتاق بازرگانی به عنوان حکم توجه کرد.

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران افزود: نباید زیر بار این برویم که اگر دچار اختلافی (با طرف خارجی) شدیم، رسیدگی به دادگاه‌های خارج از کشور موکول شود، زیرا در آنجا احتمال باخت ما بسیار زیاد است. باید در کنار استفاده از ماشین‌آلات خارجی، تکنولوژی‌های خارجی را هم بگیریم و آنهایی را که امکان ساخت‌شان در ایران وجود دارد را در قرارداد ذکر کنیم که این دسته، حتما در کشورمان ساخته شود. آموزش نیروی انسانی در زمینه بهره‌برداری و ساخت را نیز باید در قراردادها بیاوریم.

باید شرایط حضور چینی‌ها را بررسی کرد

جمیلی همچنین  در خصوص حضور چینی‌ها در معادن کشور گفت: آنها در تمام دنیا حضور دارند و فقط به ایران نیامده‌اند. چینی‌ها به دنبال فعالیت جهانی بوده و برنامه بسیار بلندمدتی دارند. حضور آنها برای کمک به ما بد نیست، اما بستگی دارد که کدام گروه از چینی‌ها قصد آمدن به کشور را دارند؛ آنهایی که قدرتمند و صاحب تکنولوژی هستند یا آنهایی که کالای فیک تولید می‌کنند‌. به عقیده من در حال حاضر اگر ما بتوانیم گروه اول را جذب کنیم، بسیار مناسب است زیرا چینی‌ها در اروپا و آمریکا هم سرمایه‌گذاری دارند و باید به کارنامه آنها نگاه کرد؛ به عنوان مثال باید توجه کرد که تکنولوژی آنها با محیط‌زیست سازگار باشد.

وی همچنین درباره نسبت معادن خصوصی به معادن دولتی اظهار کرد: معادن بزرگ ما عمدتا دولتی و شبه‌دولتی هستند و معادن متوسط و کوچک به بخش خصوصی تعلق دارند در حالی که این موضوع یکی از ایراداتی است که در کشور ما وجود دارد و ما باید تلاش کنیم که با انجام اکتشافات صحیح، معادن بزرگ کشف کنیم.

لزوم استفاده از هوش مصنوعی

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران افزود‌: البته این موضوع نیازمند تعریف برنامه بلندمدت است، زیرا در دنیا اصولا اکتشافات را دولت‌ها انجام می‌دهند و در کشور ما به دلیل نبود بودجه کافی و حضور نداشتن این موضوع (اکتشاف معدن) در اولویت‌های دولت‌ها نیست. اکتشافات ما عمدتا سطحی است و این سبب کوچک ماندن معادن ما شد، اما در صورتی که توانایی اکتشافات عمیق را داشته باشیم، می‌توانیم به آینده معادن امیدوار شویم.

به گفته جمیلی‌، کار در معدن در دنیا آسان نبوده و  از صنایع سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود‌. باید تلاش کرد با تکنولوژی روز، این دشواری را کاهش داده و معادن را هوشمندسازی و مکانیزه کنیم. استفاده از هوش مصنوعی و روبات‌ها و علم ماهواره در معادن برای اکتشاف و استخراج به بهبود وضعیت کمک می‌کند.

مشکلات قانونی و بین‌المللی از سر راه صادرات کنار می‌رود

در این خصوص همچنین یک فعال حوزه فولاد گفت: با احیای برجام، مشکلات قانونی و بین‌المللی از سر راه صادرات محصولات فولادی برطرف می‌شود. ناصر لک‌زاد درباره تاثیرات احیای برجام بر بازار محصولات فولادی گفت: به این دلیل که فروش محصولات فولادی در دو بخش داخلی و بین‌المللی صورت می‌گیرد با احیای برجام می‌توان یک‌سری مسائل قانونی و حقوقی بین‌المللی را حل کرد.

وی در خصوص موانع صادراتی که از سوی دولت اعمال شده اظهار کرد: به عنوان مثال، اگر محصولات فولادی کارخانه برای معامله در بورس کالا عرضه نشود، مجوز صادرات از سوی دولت نیز اعطا نخواهد شد.  تقاضا از کشورهای مختلف وجود دارد، به این دلیل که محصولات فولاد داخلی کیفیت مرغوب و قابلیت خوبی برای صادرات دارند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه متقاضیان خارجی حاضرند شمش را از ایران خریداری و برای تولید این محصولات نیز سرمایه‌گذاری کنند، گفت: قسمتی از تقاضاکنندگان بین‌المللی را به دلیل عدم امکان جابه‌جایی مبالغ محصولات از دست دادیم، اما با احیای برجام می‌تواند بخشی از مشکلات را برطرف کند، اما درصورتی که قوانین داخلی نیز اصلاح نشود، مانند برجام ۲۰۱۵، دستاورد آنچنانی برای کشور و به ویژه صنعت فولاد به دست نمی‌آید.

تاثیر احیای برجام ۷ماه بعد مشخص می‌شود

یک فعال دیگر حوزه فولاد نیز کاهش قیمتی محصولات فولادی پس از احیای برجام را نسبت به محصولات دیگر اندک دانست و گفت: بروز تاثیرات احیای برجام در بازار محصولات فولادی ۷ الی ۸ ماه طول می‌کشد.

حمید رضایی در مورد احتمال کاهش قیمتی محصولات فولادی در صورت احیای برجام بیان کرد: پس از احیای برجام، کاهش قیمتی زیادی در زنجیره محصولات فولادی رخ نمی‌دهد زیرا قیمت محصولات فولادی نسبت به کالاهای دیگر، به میزان کمتری افزایش یافته است. وی در خصوص تاثیر احیای برجام بر بازار این محصولات اظهار کرد: تاثیرگذاری این قرارداد در بازار ۷ الی ۸ ماه زمان می‌برد اما تا آن موقع، رکود بر بازار محصولات فولادی حاکم خواهد بود.

رضایی در ادامه ضمن اشاره به کاهش مقدار خرید و فروش محصولات فولادی در ۳ ماهه اخیر و همچنین تاثیر نوسانات ارزی بر این بازار تصریح کرد: می‌توان انتظار مردم برای مشخص شدن نتیجه احیای برجام را دلیل اصلی کاهش مبادلات در بازار محصولات فولادی دانست که اثر بیشتری از نوسانات داشته است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 288663
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا