نقش مشارکت بخش خصوصی در توسعه بخش معدن/اخراج تشکل‌ها از تصمیم‌گیری

به گزارش جهان صنعت نیوز:  هرچند با تشکل‌هایی از جمله خانه معدن مشورت می‌شود اما معدنی‌ها باور دارند همه چیز به این مجموعه خلاصه نمی‌شود؛ چراکه تعداد زیادی تشکل در کشور وجود دارد که اعضای آن حتی بیشتر از خانه معدن هستند و بدون توجه به صدایشان رها شده‌اند.در همین رابطه، چندی پیش معاون وزیر صمت در دیدار با اعضای هیات‌مدیره خانه معدن ایران از برنامه وزارتخانه در بخش معدن سخن گفت. سیدمهدی نیازی در بخشی از سخنان خود به اهمیت نقش تشکل‌ها به عنوان بازوی فکری و مشورتی وزارتخانه پرداخت. او تاکید کرد که انجمن‌های بخش خصوصی در سیاستگذاری‌ها دخیل هستند. از این رو برنامه منظمی برای دیدار و جلسه با انجمن‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی داشته و تلاش می‌کند نظرات آنها را در موضوعات مختلف دریافت کند. درباره اینکه تاکنون چقدر وزارتخانه دغدغه‌مند بخش خصوصی و همکاری با تشکل‌های معدنی است روزنامه «جهان‌صنعت» با یکی از فعالان این عرصه گفت‌و‌گو کرده است.

اهمیت نقش تشکل‌ها

رییس هیات‌مدیره انجمن معادن و صنایع سرب و روی ایران با اشاره به اینکه توسعه بخش معدن با هماهنگی با تشکل‌ها اتفاق می‌افتد به «جهان‌صنعت» گفت: باید با تشکل‌ها مشورت کرد تا بخش معدن توسعه پیدا کند. این در حالی است که تاکنون با آنها مشورت نشده و نخواهد شد! به این خاطر که هدف دولت بیشتر رفع تکلیف است تا اینکه از نظر تشکل‌ها بهره ببرد.

حسن حسینقلی با اشاره به جلساتی که در بسیاری مواقع از طرف انجمن سرب و روی شرکت کرده، ‌خاطرنشان کرد: وقتی در جلسات با مسوولان وزارتخانه حضور می‌یابیم، بارها پیگیر می‌شویم که نتایج جلسات قبلی چه شد و تصمیماتش راه به کجا برده است! واقعا سوال مهم این است که چه میزان از آنها اجرایی شده‌اند و چقدر به آنها بها داده شده است؟!

او درباره این پرسش که مشورت با بخش خصوصی چه جایگاهی در سیاست‌ها دارد،‌ خاطرنشان کرد: متاسفانه سیاست‌های کشور بر اساس تولید نیستند. در واقع هنگامی که تولید معدنی و صنعتی را با تصمیمات دولتی بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که هیچ‌یک از آنها در جهت توسعه بخش معدن نبوده‌اند.

حرف‌هایی رویاگونه

رییس هیات‌مدیره انجمن معادن و صنایع سرب و روی ایران با بیان اینکه از حرف تا عمل فاصله بسیار است، گفت: معاون وزیر صمت نیز همچون دیگران تنها شعار می‌دهد و دم از سخنان غیرعملی می‌زند؛ چراکه در شرایط فعلی این حرف‌ها بیشتر شبیه رویا هستند.

او با اشاره به مواد قانونی تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود تشکل‌ها بازوی مشورتی هستند و باید از آنها نظرخواهی کرد، همه شعار است. به طور مثال بر اساس ماده ۲ و ۳ قانون بهبود فضای کسب‌و‌کار مسوولان به شکل قانونی موظف هستند که این مهم را عملیاتی کنند اما سوال اصلی این است که چه زمانی این موضوع را رعایت کرده‌اند؟!

رییس هیات‌مدیره انجمن معادن و صنایع سرب و روی ایران با اشاره به اینکه مشورت با یک تشکل معدنی به معنی نظرخواهی از تمامی تشکل‌ها نیست، بیان کرد: اگر با خانه معدن و شخص محمدرضا بهرامن مشورت می‌کنند گویای این نیست که با کل بخش معدن هماهنگ هستند. در واقع تعداد زیادی تشکل داریم که اعضای آن حتی بیشتر از خانه معدن‌اند اما آیا از آنها صدایی شنیده‌ایم؟! بنابراین باید گفت که متاسفانه آقایان تصور می‌کنند نماینده بخش معدن هستند اما این موضوع کمتر دیده می‌شود.

مشکلات معدنی‌ها

معاون وزیر صمت در بخش دیگری از سخنان خود درباره برنامه وزارتخانه در بخش معدن سخن گفته بود. سیدمهدی نیازی با بیان اینکه برنامه‌های متنوعی برای توسعه معادن دیده شده، ‌تاکید کرده که فضای کسب‌و‌کار کشور برای ارتقای بخش معدن و رسیدن به جایگاه خود در اقتصاد ایران فراهم شده است. موضوعی که از نظر معدنی‌ها با وجود مشکلاتی از قبیل تامین ماشین‌آلات،‌ بالا بودن حقوق دولتی و …. همچنان سرشار از ابهام است.

در این خصوص رییس هیات‌مدیره انجمن معادن و صنایع سرب و روی ایران با اشاره به معضل چندین ساله ماشین‌آلات گفت: متاسفانه یک موضوع ماشین‌آلات را نمی‌توانند حل کنند و معدنکاران را بین هپکو و واردات سرگردان کرده‌اند. این در حالی است که این مجموعه نه ماشینی تولید می‌کند و نه تکنولوژی لازم را دارد. در واقع کسانی روی تولید داخلی تاکید می‌کنند که تولیدکننده واقعی نیستند.

حسینقلی با اشاره به بودجه کم برای توسعه بخش معدن نیز گفت: اگر بخش معدن بخواهد به جایگاه اصلی خود دست یابد باید اول از همه بودجه سازمان زمین‌شناسی را ۱۰ برابر کنند. اکتشاف تکمیل و در ادامه ورود ماشین‌آلات آزاد شود.

او در ادامه به نقش ضعیف صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی اشاره کرد و گفت: این مجموعه برای بخش معدن که به سرمایه‌گذاری هزاران میلیاردی نیاز دارد، واقعا چه کرده است؟ تنها کاری که انجام داده این بوده که معدنی‌ها را به بانک معرفی کرده است.

رییس هیات‌مدیره انجمن معادن و صنایع سرب و روی ایران همچنین با اشاره به مشکل حقوق دولتی خاطرنشان کرد: حقوق دولتی‌ها از سال ۹۷ تا به امروز ۳۰ برابر شده است. در واقع از ۱۳۰۰ میلیارد تومان به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که برای معدنی‌ها عدد چشمگیری است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 288984
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا