کامیون‌های خارجی هیچ امکانی برای سوخت‌گیری در ایران ندارند

به گزارش جهان صنعت نیوز:  امین ترفع، دبیر کارگروه روانسازی و توسعه ترانزیت درباره جزئیات نشست سه‌جانبه ایران-روسیه- آذربایجان که در مسکو برگزار شد، اظهار داشت: اولین جلسه سه‌جانبه توسعه همکاری‌های ترانزیتی بین سه کشور ایران- آذربایجان و روسیه با حضور وزیر راه‌وشهرسازی کشورمان و معاونان نخست‌وزیر دو کشور ذکر شده درباره کریدور شمال– جنوب با نگاه زیرساختی و نگاه فرآیندی در روند ترانزیت برگزار شد. او ادامه داد: در این جلسه هم موانع فیزیکی و هم موانع غیرفیزیکی مرتبط با ترانزیت مورد بررسی قرار گرفت و محورهای همکاری در چارچوب برنامه‌های بلندمدت در قالب بیانیه مطرح و مرور شد و نتیجه این بود که نقشه راهی تدوین شود که در قالب این نقشه راه بتوانیم در یک فرآیند بلندمدت سه کشور با همکاری یکدیگر اقدامات موثری برای کاهش موانع کریدور شمال– جنوب انجام دهند که این اقدامات شامل همکاری در اجرای پروژه‌های زیرساختی و همچنین هماهنگی برای تسهیل فرآیند ترانزیت می‌شود.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی وزارت راه‌وشهرسازی با بیان اینکه در جلسه روز دوم درباره محورهای بیانیه به جمع‌بندی رسیدیم، گفت: موضوع اصلی این بیانیه تسهیل ترانزیت بین سه کشور است و طبق برنامه‌های تعریف شده سه کشور چارچوبی را درباره تامین مالی، طراحی و بهره‌برداری پروژه‌های موثر در ترانزیت مانند خط رشت- آستارا ایجاد کنند. البته به طور مشخص برای پروژه راه‌آهن رشت- آستارا کارگروهی پیش‌بینی شده که اعضا ایده‌ها و پیشنهادات خود را در این کارگروه ارائه می‌دهند. در جلسه سه‌جانبه بعدی که قرار است نوامبر برگزار شود این پیشنهادات بررسی شده و در صورت تایید به تصویب می‌رسد.

ترفع افزود: در اولین جلسه با حضور معاونین نخست‌وزیر روسیه و آذربایجان نقشه راه چارچوب همکاری سه‌جانبه را تعیین کردیم مبنی بر اینکه طرف‌ها در چه حوزه‌هایی برای تسهیل ترانزیت می‌توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند و در دو ماه مانده تا جلسه بعدی در نوامبر، پیشنهادات و ایده‌ها آماده می‌شوند که یکی از موارد موضوعات مرتبط با ساخت راه‌آهن رشت- آستارا و بحث حمل‌و‌نقل ترکیبی و همکاری مرزی است. او اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مشکلات در مسیر غربی کریدور شمال- جنوب از آذربایجان بحث گلوگاه‌های مرزی است و در این منطقه هماهنگی‌های مرزی وجود ندارد و موجب توقف‌هایی در نقاطی در مرز آذربایجان و روسیه شده که در نهایت سرعت ترانزیت بار را کاهش می‌دهد. موضوع این است که ظرفیت در این مناطق مرزی برای انجام عملیات تعریف‌شده کافی نیست و قرار بر این شده که سه کشور در این موارد با یکدیگر به توازن برسند. به طوری که ظرفیت این گلوگاه‌ها را به نحوی تنظیم کنیم که تردد متناسب با ظرفیت باشد تا حداقل توقف ایجاد شود.

دبیر کارگروه روانسازی و توسعه ترانزیت ادامه داد: از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه، تاکید بر پتانسیل‌های چابهار بود و نمایندگان سه کشور درباره اقدامات مشترک در چابهار مذاکراتی داشتند تا چارچوب این همکاری‌ها تعیین شود.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی وزارت راه‌وشهرسازی با تاکید بر هدف‌گذاری ۱۵ میلیون تن ترانزیت بین سه کشور ایران، روسیه و آذربایجان گفت: یکی از توافقات مهم در جلسه سه‌جانبه هدف‌گذاری ۱۵ میلیون تن ترانزیت بین سه کشور تا سال ۲۰۳۰، ترانزیت میلیون تن از مسیر غرب دریای خزر – تردد از مسیر ریلی و تردد از مسیر جاده‌ای – انتقال بار ترانزیتی داشته باشیم. طبق برآورد انجام شده در این هدف‌گذاری ۵ میلیون تن بار از مسیر ریلی و ۱۰ میلیون تن بار از مسیر جاده منتقل خواهد شد. برای اجرای این هدف‌گذاری هم یک کارگروه مشترک راه‌اندازی می‌شود تا مشخص شود برای تحقق ترانزیت ۱۵ میلیون تنی به چه نرم‌افزار‌ها و چه سخت‌افزارهایی نیاز داریم.

ترفع افزود: یکی از تاکیدات وزیر راه‌وشهرسازی کشورمان در این جلسه ضرورت بر تقویت شورای هماهنگی کریدور شمال-جنوب بود که با حضور ۱۰ عضو دیگر این کریدور موارد مورد نظر در افزایش ترانزیت در این مسیر هماهنگ و توافق شود، از این رو پیشنهاد دادیم دبیرخانه کریدور شمال-جنوب را در ایران فعال کنیم. او با تاکید بر اهمیت موانع غیرفیزیکی در عدم موفقیت برنامه‌ها و اهداف ترانزیتی به ایلنا گفت: در این جلسه هدف طرف‌ها بر این بود که به موضوعات درباره حوزه‌های سخت‌افزاری بپردازند اما با استدلالی که در جلسه داشتیم اهمیت موانع غیرفیزیکی بین سه کشور بسیار بیشتر مورد بحث قرار گرفت و طرف‌ها هم این استدلال‌ها را پذیرفتند.

دبیر کارگروه روانسازی و توسعه ترانزیت درباره مصدایق موانع غیرفیزیکی ادامه داد: مواردی مانند فرآیند مرزی که همان‌طور که گفته شد باعث توقف تردد در نقاط مرزی می‌شود، عوارض بین سه کشور، محدودیت‌های سوخت‌رسانی در کشورها به ویژه ایران، طولانی بودن پروسه بررسی اسناد و مدارک و… از جمله مصداق موانع غیرفیزیکی در کنار موانع نبود زیرساخت‌ها هستند.

او افزود: در داخل ایران هم با چنین موانعی مواجه هستیم که نمونه بارز آن مشکلات در سوخت‌رسانی به کامیون‌های خارجی است. در حال حاضر به کامیون‌های خارجی ترانزیتی در ایران سوخت ارائه نمی‌شود و کارت‌های سوخت مخصوص سوخت گازوییلی کامیون‌های خارجی هم اخیرا از جایگاه‌های سوخت‌رسانی جمع‌آوری شده است. بنابراین عملا کامیون‌های خارجی که وارد ایران می‌شوند امکان سوخت‌گیری ندارند و در هر جلسه بین‌المللی که شرکت می‌کنیم اولین ایرادی که به ایران می‌گیرند این موضوع است و مدعی هستند که همین عامل، هدف‌گذاری‌های ترانزیتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ترفع ادامه داد: روال این‌گونه بوده که کامیون خارجی در بدو ورود مابه‌التفاوت قیمت سوخت را می‌پردازند و در ادامه مسیر با قیمت جایگاه می‌توانند از سوخت استفاده ‌کنند. اما جایگاه‌داران به دلیل محدودیت‌های تعریف‌شده از ارائه سوخت به آنها خودداری می‌کنند و این موضوع موانع جدی ایجاد کرده و اگر می‌خواهیم به اهداف حمل‌و‌نقل و ترانزیت برسیم با این موانع غیرفیزیکی به جایی نخواهیم رسید.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی وزارت راه‌وشهرسازی تاکید کرد: هر چند کافی نبودن زیرساخت‌ها را انکار نمی‌کنم اما ‌معتقدم آسیبی که موانع غیرفیزیکی به اهداف ترانزیتی وارد می‌کنند بیشتر از موانع فیزیکی است که این موانع غیرفیزیکی هم در ایران و هم در کشورهای آذربایجان و روسیه دست و پاگیر هستند که از نمونه‌های آن در کشور روسیه الزام به ترجمه روسی مدارک و اسناد است در حالی که در همه دنیا ترجمه انگلیسی کافی است. همچنین از نمونه‌های این موانع غیرفیزیکی در آذربایجان عدم رعایت مقررات بین‌المللی تیر است به طوری که ناوگان مشمول کارنه تیر را فک پلمب می‌کنند در صورتی که طبق مقررات و استانداردهای بین‌المللی کامیون‌هایی که تحت کارنه تیر تردد دارند باید بدون توقف عبور کنند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 288985
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا