پایانه‌های مرزی شش‌گانه باز است / تردد روان و منظم زائران

به گزارش جهان صنعت نیوز:  مشاهدات میدانی از مرز شلمچه حاکی از آن است که هم اکنون روند تردد در پایانه مرزی شلمچه روان و میزان بازگشت زائران به کشور بیشتر از تعداد خروجی آنها برای سفر به عراق است و موکب‌ها و خودروهای حمل و نقل عمومی برای انتقال زائران به نقاط مختلف کشور در مرزها آماده خدمات رسانی هستند.

همچنین تردد زائران به سمت کشور عراق در این مرز برقرار و از شدت اولیه آن کاسته شده است که زائران پس از تائید اداره گذرنامه به سفر خود ادامه می دهند.

آخرین گزارش های از ستاد اربعین بیانگر آن است که تاکنون ۷۶۰ هزار زائر از پایانه مرزی شلمچه واقع در ۱۵ کیلومتری غرب خرمشهر و ۲۰ کیلومتری بصره به عراق سفر کرده اند که از این تعداد ۲۵۰ هزار نفر به کشور برگشته اند.

مرز خسروی در ۱۵ کیلومتری شهرستان قصرشیرین که کوتاهترین مسیر به کربلای معلی است، در ایام منتهی به اربعین امسال تنها یک روز به واسطه حجم ورود زائران به استان کرمانشاه با ترافیک مواجه شد اما اکنون مسیر خروجی این استان مشکلی ندارد و زائران به راحتی در حال تردد در این مرز هستند. 

بهمن امیری‌مقدم استاندار کرمانشاه هم با اعلام اینکه ما تلاش می‌کنیم که مرز خسروی را برای همیشه باز نگه داریم، گفت: مواکب خدمت در سطح استان استقرار یافته و خدمات خوبی به زائران ارائه دادند و تمام شهرستان‌های در مسیر به خوبی خدمتگزاری کرده اند و شعار ما با عنوان هرخانه یک موکب در استان تحقق یافت و در شبی که ترافیک سنگینی در مرز داشتیم مردم در منازل شخصی خود از زائران میزبانی کردند.

وی یادآورشد: هم اکنون مرز خسروی بصورت روان شاهد خروج و ورود زائران است و هیچ مشکلی برای تردد وجود ندارد و این مرز اکنون به روی همه زائران باز است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه نیز در خصوص آمار تردد زوار عتبات عالیات از پایانه مرزی خسروی طی روز گذشته، گفت: در روز گذشته ۱۴ هزار و ۲۳۵ زائر اربعین حسینی از مرز خسروی عازم عراق شدند و ۱۱ هزار و ۱۵۵ نفر نیز به کشور بازگشتند.

فریبرز کرمی افزود: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته در مجموع ۷۰۸ هزار و ۴۲ خودرو سنگین و سبک از راه های مواصلاتی استان کرمانشاه تردد کردند که از این تعداد ۶۹ هزار و ۷۸۲ خودرو به استان کرمانشاه وارد شده که ۹ هزار و ۲۳۹ مورد آنها خودرو سنگین بودند.

وی از خروج ۶۴ هزار و ۴۳۷ خودرو از استان در روز گذشته خبر داد و اظهار داشت: از این تعداد هفت هزار و ۵۳۹ مورد از آنها خودرو سنگین بوده است.

شهریار حیدری نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی نیز از اعلام رضایت زائرانی که از مرز خسروی عازم عراق شده و یا به کشور بازگشته اند، خبر داد و گفت: مرز رسمی خسروی امسال به همراه سایر مرزها برای تردد زائران باز شد که یکی از بهترین و استانداردترین مرزها و از مرزهایی بوده که تاکنون زائران کمترین مشکل را داشته‌اند.

وی اظهار داشت: اکنون در مرز خسروی تردد روان است و شاهد ورود و خروج زائران از این مرز هستیم.

بازگشت زائران اربعین حسینی از مرز بین المللی چذابه نیز از ساعات بعدازظهر روز گذشته شتاب گرفته و پیش بینی شده از امروز موج جدید بازگشت زائران شروع شود.

تاکنون حدود ۸۲ هزار زائر از مرز چذابه به کشور بازگشته اند و بنا بر اعلام معاون حمل و نقل اداره کل پایانه ها و حمل ونقل جاده ای خوزستان، ناوگان حمل و نقل این استان برای انتقال زائران اربعین حسینی از مرز چذابه به شهرهای خود وارد عمل شده و هم اکنون ۲۲ هزار دستگاه خودرو در ۲ پارکینگ پایانه مرزی چذابه نگهداری می شود.

فواد قزی علی افزود: در نخستین گام ۲۰ دستگاه اتوبوس به مقصد یزد، بیرجند، اصفهان و شهرهای مسیر وارد پایانه چذابه شده و ۲۵ دستگاه اتوبوس دیگر نیز به تناسب حجم ورود زائران به کشور به کار گرفته می شود تا زائران بدون معطلی رهسپار شهرهای خود شوند.

وی به این مطلب هم اشاره کرد که ۸۰ درصد زائران اربعین ورودی به مرز و پایانه مسافری چذابه از استان خوزستان هستند که اکثر آنها با خودروهای شخصی به شهرهای خود عزیمت می کنند و با برنامه ریزی و هماهنگی انجام شده هیچ زائری در پایانه مرزی چذابه نخواهد ماند و زائران به سرعت به شهرهای مورد نظر منتقل می شوند.

مرز مهران نیز که این روزها پذیرای جمع زیادی از زائران حسینی است، بنابر اظهارات مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ایلام در بازه زمانی اول تا ۲۱ شهریورماه شاهد تردد (ورود و خروج)  یک میلیون و ۸۶۲ هزار و ۵۶۶ نفر از این مرز بوده است.

سیدزاهدین چشمه خاور افزود: همچنین در این مدت ۴۸ هزار و ۵۶۳ نفر اتباع خارجی از طریق مرز مهران تردد کرده اند که از این تعداد ۱۳ هزار و ۶۴۴ نفر به کشور ورود و ۳۴ هزار و ۹۱۹ نفر نیز از مرز مهران خارج شده اند.

وی یادآور شد: طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۱۹۰ هزار و ۹۱۵ نفر ایرانی از مرز زمینی مهران تردد کرده اند که از این تعداد ۱۰۷ هزار و ۴۷۴ نفر ورود و ۸۳ هزار و ۴۴۱ نفر نیز از خارج شده اند.

سردار دلاور  القاصی فرمانده انتظامی ایلام نیز از تردد بیش از ۳۱۴ هزار خودرو از ابتدای ماه صفر تاکنون از مسیرهای مواصلاتی استان ایلام خبر داد و گفت: پلیس از تمام ظرفیت های خود استفاده می کند تا زائران در کمال امنیت و آرامش به عتبات عالیات مشرف شوند.

خدمات دهی به زائران در عراق و ایران

اکنون که حجم بازگشت زائران به کشور افزایش یافته بسیاری از استان ها دست به کار شده و با اختصاص اتوبوس های جاده ای و ناوگان اتوبوسرانی تلاش دارند تا همه افراد به سلامت به خانه های خود بازگردند در این رابطه بنابر اظهارات مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی ۸۰ درصد اتوبوس های ناوگان اتوبوسرانی استان معادل ۲۹۶ دستگاه برای جابجایی زائران اربعین حسینی اختصاص یافته است.

اورجعلی علیزاده با بیان اینکه آذربایجان شرقی ۳۷۰ دستگاه اتوبوس دارد، افزود: ۲۰ درصد باقیمانده اتوبوس های ناوگان اتوبوسرانی نیز مسافران داخل استان و بین استانی را به مقصد می رسانند.

پنج مرکز درمانی استان هرمزگان نیز در کربلا و نجف اشرف به زائران ایرانی نیازمند خدمات پزشکی و درمانی خدمت رسانی می‌کند و با کمک خیران داروساز تاکنون به میزان ۲ میلیارد تومان دارو و لوازم پزشکی به این درمانگاه‌ها ارسال شده است.

سردار هدایت الله امیری جانشین سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان در این رابطه اظهارداشت: تاکنون چهارمین گروه کادر درمان موکب شهید عراقی زاده هرمزگان با بیش از ۲۰۰ نفر به کربلا اعزام شده است.

در شیراز نیز موکب احمد بن موسی (ع) که تا ۲۷ شهریورماه فعال است، روزانه ۱۸ هزار پرس غذا در میان زائران توزیع می شود 

 محمد عاشوری مسئول کمیته پشتیبانی موکب احمد بن موسی(ع) شیراز گفت: این موکب علاوه بر فعالیت در داخل کشور با راه اندازی بخش اورژانس در کربلای معلی مشغول خدمت رسانی به زائران است.

وی همچنین اعلام کرد که فعالیت این موکب تا مراسم اربعین حسینی در کربلا ادامه دارد و دانشگاه علوم پزشکی شیراز در کنار بهداری سپاه فجر فارس و خیرین خدمات دارویی و تجهیزات پزشکی مورد نیاز را تامین کرده‌ اند.

استان همدان نیز که این روزها مسیر تردد زائران به سمت پایانه های مرزی است، با پریایی حدود یکصد موکب در حال خدمت رسانی به زائران است و به گفته سید مسعود حسینی شهردار همدان تا زمان بازگشت کامل زائران به کشور فعالیت این موکب ها ادامه دارد.

وی به این مطلب هم اشاره کرد که در راستای خدمت رسانی به زائران اربعین کمیته فنی بر آماده سازی مسیر رفت و آمد، نظارت بر ورودی و خروجی های شهر، آرام سازی مسیر حرکت زائران، نصب تابلوهای هشدار و راهنما، بازگشایی و انسداد و لکه گیری مسیرها نظارت دارد.

شهردار همدان در رابطه با خدمت رسانی حوزه حمل و نقل در اربعین نیز اظهار داشت: ۱۵ دستگاه اتوبوس به همراه تیم مدیریت، تعمیرگاه سیار، راننده و کمک راننده برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین عازم مرز خسروی و قصرشیرین شدند که بر اساس گزارش‌ها خدمات به خوبی در مرزها ارائه می‌شود.

از فعالیت دوستداران حسینی در شهرستان گچساران هم مطلع شوید که بر اساس اظهارات مسئول موکب طریق الکربلای گچساران با مشارکت فعال شهروندان خداجوی این شهرستان روزانه چهار تا پنج هزار زائر اربعین حسینی در این موکب اسکان و پذیرایی می شوند.

محمد رمضانی اظهار داشت: این زائران از استان های شرق ایران و کشورهایی مانند پاکستان در قالب کاروان های بزرگ و کوچک خدمات دریافت می کنند و بیش از ۵۰۰ نفر به صورت شبانه روزی و پاره وقت کار خدمت به کاروان های حسینی در موکب طریق الکربلای گچساران را به عهده گرفته اند.

محمدباقر محمدی سرپرست جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه نیز از اسکان ۲ هزار و ۶۵۰ نفر از زوار اربعین طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: تعداد ۵۵۰ نفر از این افراد، زوار کشور آذربایجان بودند که در محل پایانه مرزی خسروی اسکان داده شدند.

وی با اشاره به اینکه طی شبانه روز گذشته تعداد ۲ هزار و ۱۰۰ نفر از زوار اربعین حسینی از خدمات تست فشارخون، قند خون و آموزش های چهره به چهره جمعیت هلال احمر کرمانشاه بهره‌مند شدند، با تاکید بر ادامه روند خدمت رسانی به زواری که به سمت عراق عازم هستند، اظهار داشت: با توجه به بازگشت زوار از عراق تمام پایگاه‌های امدادی و نیروهای عملیاتی به صورت شبانه روز آماده ارائه خدمات هستند.

اخبار برگزیده
شناسه : 289180
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا