برجام در بیم و امید

به گزارش جهان صنعت نیوز:   درحالی که گفته‌های گروسی نه تنها از نظر عده‌ای مثبت نیست بلکه نسبت به آن واکنش نیز نشان داده‌اند. سخنگوی سازمان انرژی اتمی در واکنش به گفته‌های گروسی اظهار کرده که «بیان وجود خلاء نظارتی و اینکه این خلاء هر روز بزرگ‌تر می‌شود، مبنای حقوقی ندارد، زیرا آنچه امروز انجام نمی‌شود مربوط به توافق ۱+۵ با جمهوری اسلامی ایران است که در قالب سند برجام تعریف ‌شده و همچنین برقراری مجدد آن مطابق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، مستلزم رفع تحریم‌ها و اجرای تعهدات طرفین متعاهد است.»

برخلاف نظر گروسی که ایران همکاری‌های لازم را پیش نمی‌گیرد، کمالوندی درباره موضوع سه مکان ادعایی آژانس معتقد است که ایران در خصوص این سه مکان ادعایی آژانس کمال همکاری را داشته و اطلاعات و پاسخ‌ به سوالات آژانس را ارسال کرده و جلسات گفت‌وگو برای رفع ابهام نیز برگزار کرده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در واکنش به گروسی که گفته درخواست آژانس سیاسی نیست، افزوده که «آژانس نباید برمبنای اسناد ساختگی رژیم صهیونیستی که با اهداف خاص سیاسی در اختیار آژانس قرار داده می‌شود، قضاوت و بر اساس آنها اعلام نظر کند. این نوع قضاوت برخلاف اصل بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری است. از آنجایی که آژانس تمام مواد هسته‌ای اظهارشده ایران را مورد حسابرسی قرار داده است و هیچ اختلاف حسابداری مواد مطرح نیست، صرف مشاهده آلودگی در چند مکان را نمی‌توان نشانه‌ای از وجود مواد هسته‌ای اظهارنشده تلقی کرد. این نوع نتیجه‌گیری برخلاف رویه و استانداردهای شناخته‌شده آژانس حتی با موارد مشابه در کشورهای مختلف است. متاسفانه این بیانات ریشه در اهداف و مقاصد مغرضانه سیاسی دارد که رژیم صهیونیستی آن را هدایت می‌کند. توصیه ما به آژانس و طرف‌های مذاکراتی، دوری جستن از این‌گونه برخوردهاست که تاکنون هم این شیوه هیچ نتیجه‌ای را عاید آنها نکرده است.»

این در حالی است که گروسی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفته هیچ پیشرفتی در تحقیقات جاری در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران حاصل نشده و شکاف اطلاعاتی آژانس در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حال افزایش است. همچنین گروسی با اشاره به اینکه قضیه سوال‌های آژانس از ایران درباره پیدا شدن آثار اورانیوم در مکان‌هایی اعلام نشده بسیار ساده است، معتقد است که برخلاف اتهام‌زنی‌های ایران به سیاسی‌کاری آژانس، این درخواست سیاسی نیست. ولی به طور کلی مدیرکل آژانس نسبت به ادامه یافتن گفت‌و‌گو‌ها با ایران و آغاز همکاری آن با آژانس ابراز امیدواری کرد.

جدا از این حرف‌ها، بار‌ها چه در داخل و چه در خارج از ایران نسبت به صدور قطعنامه جدید علیه ایران هشدار داده شده و تبعات و تاثیرات منفی آن نیز بررسی شده است، اما گویا برخی یا توجه زیادی به این موضوع ندارند یا بسیار خوش‌بین هستند. محمد مرندی مشاور تیم مذاکره‌کننده باز هم اظهار کرده که هیچ نگرانی درباره نشست شورای حکام و یا حتی احتمال صدور قطعنامه علیه ایران وجود ندارد. او از ابتدای مذاکرات، بیشتر اظهاراتش درمورد برجام به گونه‌ای بود که هیچ‌یک از اقدامات یا حرف‌های گفته شده را برای ایران خطرناک نمی‌دانست.

از تاثیرات عدم دستیابی به توافق هرچه سریع‌تر، بارها گفته شده است و بسیاری از صاحب‌نظران با بررسی تاثیرات منفی آن بر زندگی مردم ایران و تحت فشار قرار گرفتن آنها، نسبت به تسریع روند مذاکره و رسیدن به یک نتیجه مطلوب تاکید داشته‌اند. با اینکه از ابتدای آغاز مذاکرات برجام اخبار و نتیجه دقیقی از آن منتشر نشده و همیشه در ‌هاله‌ای از ابهام قرار داشت، اکنون در شرایطی که مذاکرات برجام به مسائلی مانند همین نشست شورای حکام و تصمیمات آن گره خورده، روند مذاکرات را بیش از هر زمان دیگری مبهم‌تر و نامعلوم‌تر کرده است.

ابهام در صدور قطعنامه

صباح زنگنه از جمله افرادی است که گفته‌های گروسی را هم دارای پالس‌های مثبت و هم منفی ارزیابی می‌کند. این کارشناس مسائل بین‌الملل در همین خصوص به «جهان‌صنعت» گفت: باید در عملکرد نشان داده شود که آیا واقعا به دنبال همکاری هستند یا به عنوان ابزاری در دست برخی از نیروهایی هستند که هیچ‌کدام از آنها به معاهدات بین‌المللی انرژی هسته‌ای و پروتکل‌های آن پایبند نبوده و حتی آنها را امضا کرده‌اند؟ البته با توجه به اینکه آژانس حتی یک بار هم از تاسیسات هسته‌ای رژیم صهیونیستی بازرسی و بازبینی نکرده است، این شبهه را قوی می‌کند که مدیرکل آژانس توسط این رژیم هدایت می‌شود.

زنگنه در ادامه به فشارهای رژیم صهیونیستی بر آمریکا اشاره کرد و گفت: با توجه به رفت و آمدهای مکرر مسوولان رژیم صهیونیستی و گفت‌و‌گو با دولتمردان آمریکا، به نظر می‌رسد آمریکا نتوانسته خود را از فشارهای این رژیم رها کند. از طرف دیگر بخشی از سخنان یا تهدیدات منفی سناتورهای آمریکایی دست دولتمردان را لرزانده و نتوانستند با سرعت به صورت روشن، واضح و قوی تصمیم بگیرند.

نماینده اسبق مجلس درخصوص رسیدن به نقطه‌ای برای امضای برجام تاکید کرد: تا زمانی که به همه شرایط و ابعاد پاسخ داده نشود، امضا کردن برجام وقت تلف کردن محسوب می‌شود به گونه‌ای که امکان دارد دوباره به ابتدای کار برگردند و به بررسی و رایزنی مجدد پیشنهادات بپردازند. بنابراین باید دید که این تاخیر‌ها تا چه اندازه می‌توانند به نفع یک توافق محکم باشند و یا تا چه میزان می‌توانند به حاشیه خطرناکی منجر شوند.

کارشناس مسائل سیاسی در مورد صدور احتمالی قطعنامه توسط شورای حکام بیان کرد: اگر قطعنامه علیه ایران صادر شود، اینکه این قطعنامه باعث نگرانی است یا خیر، از لحاظ فنی جای تامل دارد و اینکه تصمیم‌گیری‌های آژانس دارای روند، دستورالعمل و راه و روش‌های ویژه‌ای است که باید طی شود و تا زمانی که به اقناع و اجماع کافی در شورای حکام نرسد، صدور قطعنامه در سایه ابهام باقی خواهد ماند.

زنگنه ضمن بیان اینکه ابعاد‌ها تکراری هستند، تشریح کرد: در عین حال باید مراقب بود و نه از مسائل ساده عبور کرد و نه حتی سفت و محکم بر آنها پافشاری کرد تا نوسانی میان افراط و تفریط ایجاد نشود. همیشه تحکیم عقل و منطق و سنجش همه شرایط داخلی و خارجی می‌تواند راهگشا باشد.

وی در مورد دستیابی به توافق حتی باوجود دخالت‌ها و اظهارنظرات مختلف تصریح کرد: نباید فراموش کرد که رژیم صهیونیستی نیز دارای مشکلاتی در داخل خود مانند مسائل مربوط به رییس دولت، رییس موساد و حتی کاندیداهایی که مایل به بازگشت به جایگاه نخست وزیری هستند، است؛ پس در آن سمت نیز همه مسائل نمی‌تواند واضح و روشن و یکجانبه باشد. بنابراین درمجموع حتی باتوجه به شرایط فعلی و همه اظهارنظرات مثبت و منفی، همچنان توافق امکانپذیر است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 289286
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا