استعفای سورنا ستاری؟

به گزارش جهان صنعت نیوز:  او نزدیک به ۹ سال است در مقام معاونت علمی ریاست‌جمهوری حضور دارد. سال ۱۳۹۲ حسن روحانی رییس‌جمهوری وقت پای حکم معاونت علمی ریاست‌جمهوری برای سورنا ستاری ۴۲‌ساله امضا کرد. مهم‌ترین مزیت او جوانی‌اش بود و از سوی دیگر اینکه چهره سیاسی هم نبود و به عنوان شخصیتی علمی شناخته می‌شود. ستاری از ۴۲‌سالگی تا امروز که ۵۱‌ساله است را در این معاونت گذرانده است. او کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری‌اش را در رشته مکانیک دانشگاه صنعتی شریف گرفته است.

سورنا، فرزند امیر سرلشکر منصور ستاری فرمانده اسبق نیروی هوایی ارتش ایران است که سال ۱۳۷۳ در یک سانحه هوایی در نزدیکی فرودگاه اصفهان به همراه برخی فرماندهان و افسران ارشد این نیرو به شهادت رسید. سورنا هنگام از دست دادن پدر، ۲۲ سال داشت و دانشجوی ترم اول کارشناسی ارشد در دانشگاه شریف بود.
ریاست‌جمهوری؟ نه ممنون!
سال ۱۳۹۶ پس از تشکیل هیات وزیران دولت دوازدهم، روحانی در حکمی جدید ماموریت سورنا ستاری در همان سمت را تمدید کرد. با نزدیک شدن به موعد ثبت‌نام برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، بسیاری بر این عقیده بودند که سورنا ستاری نامزد این انتخابات می‌شود. اما چنین نشد و پیش‌بینی‌ها غلط از آب در آمد. ستاری در خلال روزهای تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری در اینستاگرامش به رایزنی‌هایی که برای حضورش در انتخابات شده بود، اشاره کرد: «در طول ماه‌های گذشته در ارتباط با حضور من در انتخابات ریاست‌جمهوری رایزنی‌های بسیاری انجام می‌شد. هر کسی در این مدت مراجعه کرد و هر مقامی که این موضوع را مطرح کرد قاطعانه به ایشان عرض کردم که کاندیدا نخواهم بود چون چنین کاری را مطابق روح و روان خود نمی‌بینم.» این گفته‌اش مشخص کرد که تلاش‌ها برای به میدان آوردن او کم نبوده ولی او که همیشه خودش را غیرسیاسی می‌داند، از حضور در این ورطه به شدت حذر داشته است.
او در این متن نگاهش به حضور در سیاست را هم شفاف می‌گوید: «بخش علم و فناوری کشور یک بخش کاملا غیرسیاسی است؛ این چیزی است که در این ۸ سال به آن پایبند بوده‌ام چون پیشران آینده کشور است. افتخار هر کشوری شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق آن هستند، اگر از قدرت‌های جهانی شرکت‌های تکنولوژی آنها را بگیرید هیچ چیزی از آنها باقی نمی‌ماند.» ستاری افزوده بود: «اینجا جای سیاست نیست، اینجا آینده کشور است و به نظر من هر کسی در این حوزه مسوولیتی دارد اگر هدف سیاسی و جناحی را پیگیری می‌کند و یا به دنبال گرفتن پستی بالاتر به واسطه سوءاستفاده از تلاش جوانان کشور است خیانت به جوانان نخبه و پرانگیزه کشور کرده است.»
یک سال بدون حکم
نکته‌ای که درباره ستاری وجود دارد این است که پس از روی کار آمدن دولت رییسی، او همچنان در جایگاه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری فعالیت می‌کرد ولی حکمی از رییسی برای ابقای او در این سمت صادر نشده؛ لااقل در رسانه‌ها نیامده بود و معلوم نیست بر چه اساسی رییسی به عنوان ریاست‌جمهوری حکمی برای او صادر نکرده بوده. ستاری ۲۵ مرداد ماه ۱۴۰۰ و مدتی پس از مراسم تحلیف و تنفیض ابراهیم رییسی به عنوان رییس‌جمهوری، برای تبریک به دفتر او رفت. در آنجا رییسی گفته بود که «یکی از شروط همکاری با دولت آینده اعتقاد به فعالیت‌های دانش‌بنیان است.» بعد از این دیدار، سورنا ستاری به عنوان معاون علمی در هیات دولت حضور داشت ولی درعین حال حکمی هم برای او دیده نشد.
حضور ستاری در دولت سیزدهم انتقاداتی را هم به همراه داشته است. مهر ماه گذشته خودش در یک سخنرانی به این انتقادات اشاره کرده و گفته بود: «من در ۸ سال گذشته هیچ‌گاه انتصاب سیاسی نداشتم و به من هم انتقادات زیادی شد که چرا در دولت گذشته بودم و در این دولت نیز باقی مانده‌ام. اینها مهم نیست و آنچه ‌که مهم است، تفکر افراد است و باید به آن ارج نهاد. اینکه چه کسی در سیستم هست و چه کسی همفکر سیاسی است، مسائل خطرناکی در حوزه فناوری است.»
در کارنامه سورنا ستاری، عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی، ریاست هیات امنای پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری، ریاست هیات امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، ریاست پژوهشگاه صنعت نفت، مدیرعامل سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور و دانشیار گروه مهندسی انرژی دانشگاه صنعتی شریف دیده می‌شود که احتمالا در صورت کناره‌گیری از معاونت علمی، در دانشگاه شریف دیده خواهد شد.
چه کسی جانشین ستاری می‌شود؟
خرداد گذشته بود که خبرهایی مبنی بر جایگزینی فردی جدید به جای ستاری شنیده شد. در خبرها آمده بود که «محمدرضا حسنی آهنگر» فرمانده دانشگاه امام حسین(ع) متعلق به سپاه پاسداران خواهد بود که البته آن موقع این گمانه‌زنی‌ها درست از آب در نیامد.
البته ابراهیم رییسی مرداد ماه گذشته، طی حکمی فرمانده دانشگاه امام حسین را به عضویت هیات امنای بنیاد ملی نخبگان درآورد؛ همان بنیادی که سورنا ستاری ریاست آن را برعهده دارد. به غیر از حسنی آهنگر، کمتر نامی برای این معاونت مطرح شده است. معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۵ و در دومین سال از نخستین دولت محمود احمدی‌نژاد بنا نهاده شد. مسوولیت این معاونت از آن سال تا ۱۳۸۸ با صادق واعظ‌‌زاده بود و پس از آن تا ۱۳۹۲، نسرین سلطان‌خواه معاون علمی دولت بود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 289316
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا