سناریوهای افت و خیز «دلار»

علی هدیه *

در تحلیل ۲۶ خرداد ماه سال ۱۴۰۱ (شماره ۵۰۲۸ روزنامه «جهان‌صنعت») نمودار دلار آزاد در محدوده قیمتی ۳۳ هزار تومان مورد بررسی قرار گرفت و ریزش قیمتی حداقل ۲ ماهه‌ای تا محدوده‌های حمایتی ۳۰ و سپس ۲۸ هزار تومان پیش‌بینی شد. این موج اصلاحی در قالب موج ۲ از ساختار شتابدار یا موج B از زیگزاگ شمارش شد؛ مهم‌ترین نکته‌ای که در خصوص تایید این سناریو مطرح شد، عدم شکست سطح حمایتی ۲۸ هزار تومان بود. 

طی ۳ ماه گذشته روند مورد انتظار شکل گرفته و نزول دلار تا سطح ۲۸ هزار تومان ادامه داشته و با رسیدن به این سطح، مجددا تا سطح ۳۲ هزار تومان رشد داشته است. از منظر ساختاری، همچنان سطح ۲۸ هزار تومان به عنوان تایید سناریوی شتابدار یا الگوی زیگزاگ به عنوان سناریوی کوتاه‌مدت مدنظر قرار می‌گیرد.

در ادامه اما در صورت شکست سطح ۲۸ هزار تومان، سناریوی میان‌مدت دلار را می‌توان به صورت الگوی ۳ یا ۷ موجی شمارش کرد که اکنون موج دوم از این الگو یعنی موج B در حال شکل‌گیری بوده اما زمان خاتمه این موج اصلاحی، با ابهامات زیادی همراه است؛ به همین خاطر از شمارش دقیق آن امتناع شده است. طبیعتا با خاتمه موج اصلاحی B، موج صعودی جدید آغاز شده و می‌توان انتظار شکست سقف ۳۳ هزار تومان را داشت. 

* کارشناس بازار سرمایه

اخبار برگزیدهیادداشت

شناسه : 289848
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *