ملاحظات معنادار پکن در قبال مسکو/ روسیه در تنگنای چین

به گزارش جهان صنعت نیوز:  پوتین در این دیدار به نگرانی‌ها و دغدغه‌های چین اشاره کرد و بیان داشت که مسکو آنها را درک کرده و به پرسش‌های چین به طور مفصل پاسخ خواهد داد. اگرچه در این دیدار اشاره‌ای به جنگ اوکراین نشده و پکن نیز هم‌راستا با مسکو از محکوم کردن حمله روسیه خودداری کرده اما بدیهی است که پکن از پیامدهای منفی بحران اوکراین بر اقتصاد جهان به شدت نگران است.

در همین حال شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی به نقل از یک تحلیلگر سیاسی نوشت: چین موقعیت برتر خود را در روابط با روسیه دارد و رییس‌جمهور شی‌جین پینگ دیگر آماده نیست که مسکو آن‌طور که می‌خواهد عمل کند.

متیو ساسکس، استاد دانشگاه گریفیث استرالیا افزود: این یک مشارکت نابرابر است و چین در موقعیت بالاتری در روابط قرار دارد. وی دلیل آن را این واقعیت دانست که روسیه نیاز بیشتری به چین دارد.

این اظهارات پس از دیدار رهبر چین با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در ازبکستان، در حاشیه سازمان همکاری شانگهای در سمرقند بیان می‌شود. این اولین دیدار حضوری دو رهبر از زمانی بود که روسیه در ماه فوریه جنگی را علیه اوکراین همسایه خود آغاز کرد.

بر اساس گزارش رسانه دولتی چین یعنی شینهوا، در این دیدار، شی ابراز داشت که پکن آماده همکاری با روسیه است تا بتوانند از منافع مهم یکدیگر حمایت کنند. اما استاد دانشگاه گریفیث استرالیا اشاره کرد که شراکت چین و روسیه ممکن است لزوما در شرایط برابر نباشد.

در حالی که چین نفت ارزان از روسیه خریداری می‌کند، همواره فروش هرگونه سلاح به مسکو را رد می‌کند. به عقیده این تحلیلگر سیاسی این مساله ممکن است بیانگر نگرانی‌ها و دلخوری‌های واقعی چین نسبت به مدیریت و یا رفتار روسیه در جنگ علیه اوکراین باشد.

اما با این حال شیائو پو استاد علوم سیاسی دانشگاه نوادا معتقد است مشارکت استراتژیک بین چین و روسیه همچنان ادامه خواهد داشت.

شیائو پو افزود: این اتحاد به گونه‌ای است که هر دو قدرت می‌توانند با «هژمونی غربی» مقابله کنند، اصطلاحی که برای توصیف تسلط غرب -از نظر سیاسی، اجتماعی یا اقتصادی- در جامعه جهانی استفاده می‌شود.

این استاد دانشگاه نوادا تصریح کرد: چین به نوعی مشارکت استراتژیک روسیه برای مقابله با هژمونی غربی نیاز دارد، بنابراین چین و روسیه به تجارت برای حفظ نوعی روابط عادی اقتصادی ادامه خواهند داد.

حمایت نمادین

روسیه و چین ماه گذشته یک مانور نظامی مشترک یک هفته‌ای در دریای ژاپن با نیروهای دیگر کشورها مانند هند، لائوس و مغولستان برگزار کردند. هر دو کشور در سال‌های اخیر مانورهای مشترکی از جمله در خاور دور روسیه برگزار کرده‌اند.

با این حال، پو اشاره کرد که رابطه دارای محدودیت‌هایی است.

این تحلیلگر علوم سیاسی افزود: چین هیچ حمایت نظامی از روسیه ارائه نخواهد کرد، بنابراین فکر می‌کنم چین نسبت به جنگ روسیه ملاحظات خاص خود را دارد. این مشارکت روسیه و چین شکلی از اتحاد نظامی نیست. این بیشتر یک حمایت نمادین است. در آخرین دیدار رودرروی رهبران چین و روسیه در ماه فوریه، شی و پوتین یک شراکت «بدون محدودیت» را امضا کردند. آنها متعهد به حمایت دیپلماتیک و سیاسی از یکدیگر شدند و توافق کردند که هیچ زمینه ممنوعی در همکاری‌ها نداشته باشند.

به طور مشابه، ساسکس، استاد دانشگاه گریفیث استرالیا به محدودیت‌هایی که پکن ممکن است داشته باشد اشاره کرد، همانطور که از عدم تمایل چین برای ارائه تسلیحات به روسیه مشاهده می‌شود.

این تحلیلگر استرالیایی مدعی شد چین احتمالا در آینده در حاشیه خواهد ماند اما با این حال، این مساله آسیب قابل توجهی به روس‌ها در مسائل کیفری نسبت به جنگ اوکراین وارد می‌کند.

سی‌‌ان‌بی‌سی در ادامه به نقل از این تحلیلگر نوشت: مشارکت «بدون محدودیت» محدودیت‌هایی دارد و به طور فزاینده‌ای، این محدودیت‌ها به جای مسکو توسط پکن تعیین می‌شوند. چین دیگر آماده نیست تا روسیه مطابق میل خود عمل کند.

پیام حضور رهبران چین و روسیه در سمرقند

شیائو پو در ادامه اظهارات خود با اشاره به اینکه تهاجم به خاک اوکراین موجب انزوای روسیه شده است گفت: دیدار پوتین با همتای چینی در سمرقند می‌تواند نشان دهد که روسیه در سطح بین‌المللی متحدانی دارد. به ویژه آنکه او در پایتخت ازبکستان با برخی از رهبران ارشد کشورهای دنیا دیدار می‌کند.

این استاد علوم سیاسی در ادامه با اشاره به ملاحظات قوی چین نسبت به جنگ اوکراین، سفر شی جین پینگ را نشان‌دهنده اعتماد به نفس او قبل از برگزاری جلسه کنگره بزرگ حزب کمونیست چین دانست و گفت هدف شی این است که به مخاطبان خود در داخل بگوید که می‌تواند از پس چالش‌ها و مسائل بین‌المللی نیز برآید. اما با این وجود شراکت استراتژیک پکن و مسکو در داخل چین کمی بحث‌برانگیز شده که قابل توجه است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 289857
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا