محرک‌های رشد بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز:  ابهام برجامی البته مدت‌هاست گریبان بورس را گرفته و رها نمی‌کند؛ به نحوی که نتیجه معاملات شش ماهه نخست امسال، درجا زدن شاخص‌های بورسی و فرابورسی و تعمیق رکود در بازار سهام بوده است. در این میان کاهش قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی نیز به نگرانی‌های فعالان بازار سرمایه افزوده و دورنمای سودآوری شرکت‌ها را مبهم کرده است. کارشناسان بازار سرمایه اما متغیرهای متعددی را به عنوان محرک‌های رشد بورس قلمداد می‌کنند که یکی از مهم‌ترین آنها رفع ابهامات پیرامون برجام و یکسره شدن نتایج آن در سمت توافق یا عدم توافق است.

شاخص کل بورس هفته گذشته را با کاهش ۶۸/۱ درصدی پشت سر گذاشت و به تراز یک میلیون و ۳۸۹ هزار و ۷۹ واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز با کاهش ۳۲/۱ درصدی به ۴۰۴ هزار و ۸۸۷ واحد رسید. در همین حال شاخص کل فرابورس هم با کاهش مواجه بود و با افت ۰۲/۲ درصدی به تراز ۱۸ هزار و ۷۳۲ واحد نزول کرد. در هفته گذشته صنعت استخراج نفت به جز کشف با رشد ۸۳/۲ درصد بیشترین رشد را بین صنایع بورسی داشت. همچنین صنعت منسوجات با رشد ۲۹/۱ درصد در رتبه دوم قرار گرفت. بیشترین کاهش نیز برای صنعت حمل و نقل با کاهش ۵۳/۶ درصد بود و بعد از آن وسایل ارتباطی با کاهش ۴۰/۶ درصدی در رتبه دوم قرار گرفت. در هفته گذشته ارزش معاملات خرد در مجموع ۱۲ هزار و ۱۶۴ میلیارد تومان ثبت شد که به طور میانگین روزانه ۲ هزار و ۴۳۲ میلیارد ارزش معاملات رقم خورده است. به این شکل که شنبه دو هزار و ۵۵۹ میلیارد تومان، یکشنبه دو هزار و ۵۴۸ میلیارد تومان، دوشنبه دو هزار و ۱۰۲ میلیارد تومان، سه‌شنبه دو هزار و ۶۴۱ میلیارد و چهارشنبه دو هزار و ۳۱۴ میلیارد تومان ارزش معاملات خرد در هفته گذشته بوده است. طی مدت مذکور بازار شاهد خروج ۹۴۶ میلیارد تومان پول افراد حقیقی بود به این شکل که شنبه ۳۹۲ میلیارد، یکشنبه ۲۴۵ میلیارد تومان، دوشنبه ۲۳۶ میلیارد تومان و چهارشنبه ۹۶ میلیارد تومان خروج پول افراد حقیقی ثبت شد و تنها سه‌شنبه ۲۳ میلیارد تومان ورود پول افراد حقیقی را به بازار داشته‌ایم. در این هفته میانگین سرانه خرید افراد حقیقی ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش افراد حقیقی ۲۰ میلیون و ۴۰ هزار تومان بوده است. این در حالی است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت شاهد ورود ۵۳۷ میلیارد تومان در هفته گذشته بودند. به این شکل که روز شنبه ۵۴ میلیارد تومان خروج پول، یکشنبه ۱۷۱ میلیارد تومان ورود پول، دوشنبه ۱۲۲ میلیارد تومان ورود، سه‌شنبه ۱۱ میلیارد تومان خروج و چهارشنبه ۳۰۹ میلیارد تومان ورود پول به این صندوق‌ها رقم خورده است.

عوامل اثرگذار بر وضعیت بازار طی هفته گذشته

ایمان رییسی کارشناس بازار سرمایه در بررسی وضعیت بازار گفت: شاخص کل در مرز کانال ۴/۱ هزار واحدی با حجم و ارزش پایین نوسان دارد. وی افزود: فضای پرابهام وضعیت بازار‌های جهانی و داخلی موجب تردید سرمایه‌گذاران و در نتیجه تداوم رکود در بازار سرمایه شده است. رییسی عنوان کرد: در گروه نیروگاهی خبر افزایش سقف نرخ برق از ۶۴۲ ریال به ازای هرکیلووات ساعت به ۸۰۲ ریال که معادل رشد ۲۵ درصدی سقف نرخ فروش است موجب شکل‌گیری تحرکاتی در نماد‌های این گروه شد. این کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان ادامه داد: در این هفته ساعت معاملات فرابورس ۳۰ دقیقه افزایش یافت که در حالت فعلی رکودی بازار که ارزش معاملات به شدت پایین است تاثیر چندانی بر روند بازار نداشته است. وی افزود: اصلاح اساسنامه صندوق‌های دارایکم و پالایش یکم نیز در هفته گذشته تصویب شد تا تمام تلاش‌ها جهت رساندن قیمت این صندوق‌ها به ارزش‌شان و جبران زیان سهامداران صورت بگیرد. رییسی بیان کرد: همچنین عرضه املاک شهرداری در بورس کالا کلید خورد و خبر دیگر مصوبه سازمان بورس مبنی بر قابل تقسیم بودن حداکثر ۲۰ درصد از سود حاصل از فروش سهام شرکت‌های هلدینگ جهت جلوگیری از خروج نقدینگی از بازار سرمایه بود. به گفته این کارشناس بازار سرمایه مورد دیگر عرضه خودروی شاهین در بورس کالا و در کل عرضه خودرو در بورس کالا بود که همگی ازجمله موارد اثرگذار بر روند بازار در هفته گذشته بوده‌اند.

ضرورت تامین مالی برای نوسازی زیرساخت‌ها

محمد نوربخش دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز اظهار کرد: بازار از سویی درگیر ابهام برجام و از سوی دیگر درگیر عدم تمایل بانک مرکزی برای رشد نرخ ارز است. اما فعالان اقتصادی در صورت به توافق نرسیدن برجام از رشد نرخ ارز مطمئن هستند. وی افزود: مشکلات بزرگی هم درباره زیرساخت‌ها وجود دارد. این موضوع بیشتر در صنعت پتروشیمی و فولادی نمود پیدا می‌کند یعنی احتمال دارد این شرکت‌ها با کمبود و افزایش نرخ گاز مواجه شوند. نوربخش تصریح کرد: رفع مشکل گاز به سرمایه‌گذاری کلان نیاز دارد و دولت ناگزیر است این سرمایه‌گذاری را از طریق شرکت‌ها تامین مالی کند؛ این پول از شرکت‌ها خارج شده و حتی به سهامداران هم سودی نمی‌رسد که همین امر منجر به تاثیرگذاری منفی بر شاخص می‌شود. وی افزود: در مواردی مشاهده می‌شود که برخی شرکت‌ها مدیریت سود می‌کنند. مدیرعامل شرکتی تمایل دارد سود را بالا نشان دهد و مدیری دیگر تمایل به پایین نشان دادن آن دارد تا از خروج برخی از وجوه جلوگیری کند. به طور مثال برخی شرکت‌ها در صنعت مخابرات سود را بیشتر نشان می‌دهند.

کاهش ریسک از مسیر توافق برجام

نوربخش با اشاره به برجام گفت: توافق برجامی علی‌رغم ممانعت از رشد نرخ ارز باعث بالا رفتن P/E بازار سرمایه می‌شود و خود به کاهش ریسک کمک می‌کند که در نهایت منجر به کنترل انتظارات تورمی تا ۶ ماه آینده خواهد شد. این کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز افزود: همچنین نرخ بهره بدون برجام کاهشی نمی‌شود، چراکه با وجود تورم انتظاری این نرخ افزایشی است. در چنین حالتی چندان نمی‌توان آن را افزایش داد، زیرا بانک‌ها کشش کافی ندارند. وی ادامه داد: علاوه بر برجام، رشد نرخ دلار، قیمت‌های جهانی و جذب سرمایه‌گذار خارجی برای صنعت گاز از عوامل خوش‌بینانه بازار سهام هستند.

۳ صنعت پیشتاز در نیمه دوم سال

نوربخش در ادامه صنعت پالایشی، اوره، هلدینگ‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها را از جمله صنایعی دانست که می‌توانند تا پایان سال پیشتاز باشند. این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: برخی از شرکت‌های کوچک هم در گروه‌های مختلف می‌توانند به این دسته‌بندی اضافه شوند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 289897
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا