نقشه عربستان و روسیه برای بازار نفت

به گزارش جهان صنعت نیوز:  اگرچه خبر نشت نفت در بندر نفتی بصره عراق قیمت‌ها را در بازار اندکی کاهش داد اما بلافاصله شرکت نفت بصره اعلام کرد که صادرات نفت از پایانه نفتی بصره پس این نشت مهار شده و صادرات ازسرگرفته شده است. با این حال بهای معاملات نفت برنت با ۵۱ سنت افزایش، در ۹۱ دلار و ۳۵ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا با یک سنت افزایش، در ۸۵ دلار و ۱۱ سنت در هر بشکه بسته شد. هر دو شاخص هفته گذشته تحت تاثیر رشد ارزش دلار آمریکا، حدود دو درصد کاهش داشتند که سومین کاهش هفتگی متوالی آنها بود. نفت، به دلار آمریکا قیمت‌گذاری می‌شود و قوی شدن ارزش دلار، این کالا را برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر می‌کند. شاخص دلار روز جمعه تقریبا ثابت بود اما برای چهارمین هفته در پنج هفته گذشته افزایش یافت.

هر دو شاخص نفت برنت و وست‌تگزاس اینترمدییت در سه ماهه سوم، حدود ۲۰ درصد کاهش داشته‌اند که بزرگ‌ترین کاهش سه ماهه این شاخص‌ها از زمان آغاز پاندمی کووید۱۹ در سال ۲۰۲۰ است.

تحلیلگران نفتی می‌گویند، ریسک‌های نزولی همچنان بر دورنمای اقتصاد جهانی مسلط هستند. در همین حال صندوق بین‌المللی پول هم اخیرا پیش‌بینی کرده که بعضی از کشورها در سال ۲۰۲۳ در رکود فرو می‌روند. این نهاد اقتصادی در عین حال تاکید کرده که هنوز زود است درباره رکود جهانی گسترده صحبت شود.

ایندرمیت جیل، اقتصاددان ارشد بانک جهانی در گفت‌وگویی با رویترز می‌گوید: نگران رکود تورمی عمومی است که شامل دوره رشد اقتصادی اندک و تورم بالا در اقتصاد جهانی است. وی خاطرنشان کرد بانک جهانی پیش‌بینی‌های خود برای سه‌چهارم از کشورهای جهانی را تنزل داده است.

تصمیم‌های بی‌نتیجه اروپا و آمریکا

پس از آنکه آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد که رشد تقاضای جهانی برای نفت در سه ماهه چهارم امسال ممکن است متوقف شود، دورنمای بازار نفت کاهشی شد. بازار نفت از دورنمایی که در جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی ترسیم شد، به وحشت افتاد. آژانس پیش‌بینی کرد رشد تقاضا برای نفت در سه ماهه چهارم به دلیل ضعیف شدن دورنمای تقاضا در چین، صفر می‌شود.استفن برنوک، تحلیلگر شرکت «پی‌وی‌ام» در این باره گفت: هر دو نهاد صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی هشدار داده‌اند اقتصاد جهانی ممکن است سال آینده دچار رکود شود. این خبر بدی برای بخش تقاضا محسوب می‌شود و یک روز پس از پیش‌بینی آژانس بین‌المللی پول درباره تقاضا برای نفت منتشر شد. نگرانی‌ها نسبت به رکود اقتصادی به همراه انتظارات برای نرخ‌های بهره بالاتر در آمریکا، فشارهای کاهشی بر قیمت نفت را تشدید می‌کند.تحلیلگران دیگر اظهار کردند: عامل منفی دیگر، اظهارات مقامات وزارت انرژی آمریکا بود که اعلام کردند بعید است ذخایر نفت استراتژیک تا پس از سال مالی ۲۰۲۳، پر شوند.

علاوه برآن ، افزایش نرخ بهره آمریکا و احتمال افزایش یک درصدی نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو باعث شد که شاخص‌های وال استریت قرمز شوند. در حالی که شاخص دلار آمریکا پس از انتشار آمار اقتصادی که به تاب‌آوری اقتصاد آمریکا اشاره داشت و فدرال‌رزرو را در مسیر افزایش بیشتر نرخ‌های بهره نگه می‌دارد، نزدیک به بالاترین حد ۲۰ سال اخیر ایستاد. نفت، همبستگی زیادی با شاخص دلار دارد و قوی شدن ارزش دلار، این کالا را برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر می‌کند.

از سویی اواخر هفته قبل خبر رسید که کمیسیون اروپا قصد دارد بیش از ۱۴۰ میلیارد یورو (۱۴۰ میلیارد دلار) برای حمایت از مصرف‌کنندگان در برابر افزایش قیمت‌های انرژی از طریق محدود کردن درآمد تولیدکنندگان برق کم هزینه و دریافت مالیات از سود اضافی شرکت‌های سوخت فسیلی، تهیه کند.

برخی تحلیلگران نیز می‌گویند اگر اعضای اوپک‌پلاس تولید نفت را که در دیدار ماه اکتبر مورد بحث قرار خواهد گرفت، کاهش دهند، ممکن است از قیمت‌های نفت در سه ماهه چهارم پشتیبانی کند. همچنین بحران انرژی اروپا که با ابهام درباره عرضه نفت و گاز از سوی روسیه روبه‌رو است، می‌تواند برای قیمت‌ها مثبت باشد.

رویترز هم گزارش داده که به نظر می‌رسد عرضه نفت آمریکا با افزایش روبه‌رو است. این خبرگزاری با استناد به آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نوشت شرکت‌های حفاری آمریکایی هفته گذشته برای نخستین‌بار در سه هفته اخیر، به شمار دکل‌های حفاری نفت و گاز طبیعی به خصوص در منطقه نفت شیل پرمیان، اضافه کردند.

عربستان و روسیه دور از هیاهو

در حالی که اروپا و آمریکا درگیر رکود ناشی از افزایش قیمت‌های انرژی هستند، عربستان و روسیه در برنامه‌ریزی‌های خود به نفت ۱۰۰ دلاری در هر بشکه جهت متعادل کردن بودجه‌های خود فکر می‌کنند.

هرچند اوپک‌پلاس سطح قیمت موردنظر خود را اعلام نکرده، اما مقامات ارشد این ائتلاف در عربستان و روسیه طی هفته‌های اخیر گفته‌اند که سیاست این گروه تمرکز بر اطمینان از تعادل بین عرضه و تقاضاست نه حمایت از قیمت نفت.

نشانه‌های اخیر حاکی از قیمت حدود ۹۰ تا ۱۰۰ دلار در هر بشکه برای نفت‌خام برنت به عنوان قیمت ترجیحی توسط ائتلاف اوپک‌پلاس است.

قیمت نفت در اکثر روزهای سه‌ماهه دوم سال‌جاری میلادی بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ دلار در هر بشکه بود که به دولت‌ها در سراسر دنیا در مورد تورم بالا هشدار داد.
آمریکا از کشورهای مختلف خواست به عربستان و سایر تولیدکنندگان برای افزایش عرضه نفت جهت پایین آوردن قیمت فشار آورند. اما تولیدکنندگان بزرگ نفت دنیا از جمله عربستان طی بیانیه‌های عمومی در هفته‌های اخیر از تصمیم خود برای حمایت از قیمت نفت که تا حدود ۹۰ دلار پایین آمده خبر دادند. دراین‌بین، دورنمای اقتصاد دنیا و تقاضا ضعیف‌شده است.

ائتلاف اوپک‌پلاس در آخرین اجلاس خود تصمیم گرفت تولید نفت را ۱۰۰ هزار بشکه در روز پایین بیاورد که نشان می‌دهد این گروه قصد دارد قیمت نفت را بالاتر از ۹۰ دلار در هر بشکه نگه دارد.

به ‌نظر می‌رسد تولیدکنندگان بزرگ نفت دنیا به قیمت بالاتری برای متعادل کردن بودجه‌های خود نیاز دارند. قیمت نفت بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ دلار بسیار مخاطره‌آمیز است و عربستان اجازه رسیدن نفت به این قیمت را نمی‌دهد، اما نفت ۱۰۰ دلاری تاثیر چندانی بر اقتصاد دنیا نخواهد گذاشت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 289905
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا