قانون راجع به بی‌حجابی و بدحجابی چه می‌گوید؟!!

فرهاد خادمی *

حادثه درگذشت مرحومه مهسا امینی با همه هولناکی و غم‌انگیز بودنش باعث شد تا نظرها به سمت قانون و اینکه قانون چه می‌گوید برود تا شاید با تمسک به قانون منبعد شاهد چنین رفتارهایی و جولان دادن گشت ارشاد بدون مجوز قانونی نباشیم.

از ابتدای انقلاب تاکنون، فقط یک ماده قانونی راجع به زنان بدون حجاب و مجازات آنها در قانون مجازات اسلامی وجود دارد و آن هم ماده ۶۳۸ است و مطابق تبصره‌ای که برای این ماده در تاریخ ۸/۱۱/۱۳۹۹ به تصویب رسیده آمده است: «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا از ۲ میلیون ریال تا ۱۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شوند.»

پس پی می‌بریم که این تنها اظهارنظر و تاکید قانون است که اشاره‌ای به زنان شُل‌حجاب یا بدحجاب نکرده و صرفا تاکیدش بر زنان بی‌حجاب است  و مهم‌تر از همه اشاره‌ای هم به بازداشت چندساعته یا چندروزه و اخذ تعهد و آموزش از آنان نکرده است!!

به عبارت دیگر قانونگذار این اقدامات گشت ارشاد را ضروری ندانسته و از کنار آن گذشته است، حال مسوولان ذی‌ربط باید پاسخگو باشند که چرا وقتی قانون این‌گونه شفاف و روشن است و صراحت دارد، خلاف قانون عمل می‌کنند و به جای قاضی به قضاوت می‌نشینند؟!

هرچند که مجازات تعیین‌شده ممکن است از نظر عده‌ای مناسب و مانع از تخلفات نباشد، اما این نقص قانونی به زعم آنان نباید مجوز خودسری‌ها و بی‌قانونی‌ها در پوشش لباس قانون و ضابط قضایی باشد.

آنچه مسلم است موضوع حجاب و مسائل پیرامونی آن نیاز به یک بررسی کامل و جامع با استفاده از نظرات تمامی اندیشمندان جامعه ایران دارد تا یک‌بار برای همیشه موضوع حجاب که یک اصل لازم و واجب دینی است تعیین‌تکلیف شود و اینگونه برای کشور هزینه‌تراشی نشود و چهره ایرانیان در جامعه امروزی مخدوش نشود.

گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ماست

آنچه البته به جایی نرسد فریاد است

* روزنامه‌نگار پیشکسوت

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 290184
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا