یک ‌‌بام و دو هوای دولت هوشمند

به گزارش جهان صنعت نیوز:  از سویی دیگر نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی کاهش سرعت اینترنت را حاکی از ضعف عملکرد دولت دانست و گفت: بارگذاری مجدد اطلاعات برخی از قوانین مثل قانون رتبه‌بندی حاکی از موازی‌کاری است که نشان می‌دهد موانعی همچون تعارض منافع و عدم شفافیت بر سر راه دولت هوشمند است. محمد وحیدی در ادامه اظهار کرد: فرصتی برای پای کار آمدن دولت هوشمند به وجود آمده که لازمه آن توسعه حوزه فناوری است. طبق شاخص‌های رشد در سال ۲۰۲۰، سه پله تنزل داشتیم که سرعت اینترنت نیز حاکی از ضعف عملکرد دولت است. او در پایان گفت:  از ۱۵۳ پنجره واحدی که باید تشکیل شود، تنها ۱۵ پنجره واحد ایجاد شده است. همچنین از ۱۶۶۳ خدمات الکترونیکی تنها بعضی از آنها به صورت برخط درآمده است. بارگذاری مجدد اطلاعات برخی از قوانین مثل قانون رتبه‌بندی حاکی از موازی کاری است که نشان می‌دهد موانعی همچون تعارض منافع و عدم شفافیت بر سر راه دولت هوشمند است.

اجرای دولت الکترونیک باعث کاهش امضاهای طلایی می‌شود

همچنین نماینده خدابنده در مجلس شورای اسلامی گفت که اجرای دولت الکترونیک باعث کاهش امضاهای طلایی و روابط نامتعارف اداری می‌شود. سیدالبرز حسینی در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره عملکرد دستگاه‌های مسوول در تحقق اهداف دولت هوشمند و ارائه خدمات دولت الکترونیک گفت: دولت متعهد به جبران عقب‌ماندگی‌ها در حوزه دولت الکترونیک است اما طبق گزارش کمیسیون صنایع در این حوزه خیلی موفق نبوده است. وی تاکید کرد: باید دستگاه‌ها اهتمام ویژه‌ای داشته و خدمات‌رسانی به مردم را به سمت دولت الکترونیک و سپس به سمت دولت هوشمند پیش ببرند تا خدمات با کمترین هزینه و به بهترین صورت به دست مردم برسد. حسینی در پایان گفت: اجرای دولت الکترونیک باعث کاهش امضاهای طلایی و روابط نامتعارف اداری می‌شود. دولت باید عملکرد دستگاه‌های مربوطه را اصلاح کند که در‌این‌باره دولت عقب است.

باید دفاتر خدمات الکترونیک تجمیع شوند

نماینده شازند هم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شود گفت که باید دفاتر خدمات الکترونیک نیز تجمیع شوند. محمود احمدی گفت: چرا با وجود مصوبه مجلس، مصوبات شورای عالی فضای مجازی زمین مانده است. هوشمندسازی به عنوان شعار دولت موفقیت چندانی نداشته است. وی ادامه داد: قرار بود با هوشمندسازی، دولت کوچک شود و هزینه‌ها کاهش یابد که این اتفاق رخ نداده است.  در سامانه دولت سردرگمی زیادی ایجاد شده که نمونه آن بی‌عدالتی زیاد در دهک‌بندی‌های اجتماعی است که باید در این خصوص از نهادهای حمایتی سوال شود.

سوال مجلس از وزیر ارتباطات در مورد کندی سرعت اینترنت

با این حال سوال برخی نمایندگان مجلس در مورد کاهش سرعت اینترنت، اجرانشدن تکالیف قانونی شبکه ملی اطلاعات و اجرای قانون دولت الکترونیکی اعلام وصول شد. در پایان جلسه علنی روز گذشته مجلس، هیات‌رییسه مجلس سه سوال مشخص از وزیر ارتباطات را اعلام وصول کرد. در این زمینه سوال معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار و تعداد دیگری از نمایندگان از وزیر ارتباطات در مورد عدم اجرای تکالیف قانونی درباره شبکه ملی اطلاعات و کاهش سرعت اینترنت مطرح و اعلام وصول شد. همچنین دو سوال مجتبی رضاخواه، نماینده مردم تهران و تعداد دیگری از نمایندگان از وزیر ارتباطات در مورد علت کاهش شدید سرعت اینترنت در ماه‌های اخیر و اقدامات انجام‌شده برای توسعه شبکه ملی اطلاعات در جلسه روز گذشته مجلس اعلام وصول شد.  طبق روال کاری مجلس بعد از این فرآیند در گام بعدی این سوال‌ها به کمیسیون صنایع و معادن رفته و بعد از بررسی و تایید، عیسی زارع‌پور برای پاسخ به سوال نمایندگان به مجلس فراخوانده می‌شود.

همچنین در یک ماه گذشته بسیاری از نمایندگان مجلس نسبت به کاهش سرعت اینترنت انتقاد‌هایی را مطرح کرده‌اند. برای نمونه غلامرضا نوری‌‌قزلجه‌، رییس فراکسیون مستقلین مجلس با اشاره به مشکلات اخیر اینترنت تاکید کرده بود که «سرعت اینترنت پایین آمده، دسترسی‌ها سخت‌تر شده و در عین حال قیمت‌ها هم افزایش پیدا کرده است». در همین زمینه احمد علیرضابیگی، نماینده مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا با اشاره به وضعیت بد سرعت و کیفیت اینترنت در سطح کشور گفته که در ایران پول زیادی از کاربر برای اینترنت می‌گیرند؛ اما سرویس بی‌کیفیت به او تحویل می‌دهند.

از این فضا باید استفاده‌های بهینه‌ شود

در همین راستا کیوان نقره‌کار مشاور اسبق پروژه شبکه ملی اطلاعات به «جهان‌صنعت» گفت: اساسا توسعه فناوری اطلاعات در هر حوزه‌ای باعث شفاف‌سازی آن حوزه است. همچنین فناوری اطلاعات مزایای دیگری هم من جمله افزایش سرعت و کیفیت، کاهش بروکراسی و هزینه‌ها را برای ما خواهد داشت. بنابراین شکی در اینکه باید از این فضا استفاده‌های بهینه‌ شود، نداریم.

نقره‌کار در ادامه افزود: نکته دوم این است که به نظر می‌رسد با توسعه دولت الکترونیک برخی از خدمات حضوری کاهش پیدا کنند و اساسا حذف شوند. نکته‌ای که در حال حاضر باید به آن توجه شود این است که تا چه میزان و در چه بازه زمانی این خدمات می‌توانند جایگزین خدمات حضوری شوند و آن را به حداقل برسانند. او ادامه داد: همچنین این فرآیند هم از لحاظ زیرساخت‌های جایگزین و هم از لحاظ نیروهای انسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، باید به خوبی انجام شوند.

توسعه الکترونیک فقط یک توسعه فنی نیست

مشاور اسبق پروژه شبکه ملی اطلاعات در ادامه خاطرنشان کرد: اما شرایط ما در توسعه دولت الکترونیک به این شکل است که از دولت قبل که شورایی با نظارت مستقیم خود رییس‌جمهور در این خصوص تصویب شد را شاهد بودیم. همچنین این موضوع در دولت جدید هم ادامه پیدا کرد. پس عزم دولت در سطح کلان وجود داشته که این موضوع رو به جلو حرکت کند. همچنین باید بررسی شود که مشکلات و چالش‌هایی که باعث شده تا نمایندگان مجلس اعلام کنند ما در این پروژه ضعف داریم، چه چیزی است. آیا زیرساخت‌ها مهیا نبوده، آیا قوانین و مقررات به درستی حاکم نبوده، آیا ارتباط بین دستگاه‌ها مهیا نبوده، آیا فناوری اطلاعات و ارتباطات به زیرساخت محتوایی نیاز داشته است. همه این موارد باید به درستی بررسی شود. این کارشناس در پایان گفت: توسعه الکترونیک فقط یک توسعه فنی نیست، بلکه محتوایی و نگرشی است. به نظر من نمایندگان مجلس باید این موارد را از سطح بالاتر و کلان‌تر آسیب‌شناسی و مشکلات را پیگیری کنند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 290877
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *