نیمی از مس تولید ایران صادر می‌شود

به گزارش جهان صنعت نیوز: در این بین گفته می‌شود که تنها ۷ درصد از ۱۷ میلیارد تن ماده معدنی کشف‌شده در ایران متعلق به اکتشافات کانی مس است. از این رو به نظر می‌رسد بخش عظیمی از ظرفیت مس هنوز کشف نشده باشد و این مساله منجر شده کشوری همچون ایران که در رتبه پنجم ذخایر معدنی دنیا قرار دارد تنها ۵ درصد از ذخایر مس را به خود اختصاص دهد. البته ایران با همین میزان کم تولید توانسته در بخش مس تصفیه‌شده در مرتبه ۱۹ جهانی قرار گیرد.

با این حال هنوز جایگاه صادراتی فلزات در ایران متناسب با ظرفیت‌های آن نیست و طی سال‌های اخیر نیز در حفظ برخی از هدف‌های صادراتی خود چندان موفق عمل نکرده است؛ به طوری که ایران فقط در فلز مس به رغم اینکه بخش مهمی از بازار مس دوبی را در اختیار داشته اما اکنون این بازار در اختیار رقبای آن یعنی هند، ‌چین و غیره قرار گرفته و دیگر هیچ سهمی از آن ندارد.


ظرفیت‌های مغفول صنعت مس ایران

در این رابطه عضو کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران و رییس انجمن مس کشور در خصوص ظرفیت‌های مغفول صنعت مس ایران، به خصوص در بحران‌های اروپا در روزهای سردی که در پیش دارد، گفت: قیمت مس نسبت به چند ماه گذشته کاهش پیدا کرده و هرچند برای مدتی تا ۱۱ هزار دلار بالا رفته بود اما این قیمت به واسطه بازار چین کاهش پیدا کرده است. البته انتظار می‌رود که در آینده با توجه به اینکه چشم‌انداز مس روشن است، دوباره قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

بهرام شکوری تصریح کرد: در حال حاضر قیمت مس زیر ۸ هزار دلار است و نهایتا در انتظار هستیم که قیمت‌ها تغییر کند. ولی با تمام این شرایط همچنان کاتد مس که در کشور تولید می‌شود بخش عمده آن صادر می‌شود.

عضو کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران درباره اینکه چه حجمی از تولید مس کشور صادر می‌شود، گفت: بیش از ۵۰ درصد از کاتد تولیدی در کشور صادر می‌شود و الباقی در صنایع پایین‌دستی استفاده می‌شود. البته خواهان این هستیم که صنایع پایین‌دستی توسعه یابد تا بخش عمده‌ای از محصول کاتد در کشور مصرف شود.

او در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه اروپا در آستانه ورود به زمستان و بحران انرژی است‌، این اتفاق چه تاثیری در صادرات ایران دارد، خاطرنشان کرد: به هر حال بخش عمده صادرات به سمت بازار چین است و بازار اروپا هم به نوعی به عنوان بازار هدف ایران شناخته می‌شود اما تمام اینها موقتی است و ادامه پیدا نمی‌کند که بخواهد تاثیر به خصوصی روی صنعت ایران داشته باشد.

هدف‌گذاری افزایش ظرفیت تولید مس

عضو کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران درباره افزایش ظرفیت تولید مس در کشور گفت: هدف‌گذاری‌ای که در مجموعه ملی مس شده رساندن کشور در تولید کاتد به یک میلیون تن در سال است. در حال حاضر این رقم در حدود ۲۸۰ هزار تن بیشتر نیست اما به طور طبیعی در آینده به این سمت حرکت می‌کنیم که کارخانه کنسانتره توسعه یابد و ذخایر جدیدی به ذخایر قبلی اضافه شود.

شکوری تصریح کرد: انتظار داریم در آینده شرایط تولید مس سیر صعودی داشته باشد و بتوانیم به هدف‌گذاری یک میلیون تن برسیم. البته کار سختی است اما نشدنی نیست.بنابراین می‌توانیم به این هدف دست یابیم اما نیاز است که شرکت ملی مس در این حوزه سرمایه‌گذاری کند و بخش خصوصی هم همت داشته باشد تا بتوانیم به یک میلیون تن برسیم.

او درباره اینکه در حال حاضر چند درصد از صنعت مس دولتی و چقدر از آن خصوصی است، گفت: بخشی از شرکت ملی مس متعلق به دولت است و بخشی از آن متعلق به شرکت‌های خصولتی و مابقی در اختیار بخش خصوصی و مردم است. البته دولت همچنان در این صنعت تاثیر‌گذار است؛ چنانچه مدیرعامل این شرکت را وزیر صنعت تعیین می‌کند، در نتیجه دولتی محسوب می‌شود. همچنین سهم تولید مس توسط شرکت ملی مس، عمده و زیاد است.

شکوری ادامه داد: بنابراین سهم بخش خصوصی در تولید کاتد مس بسیار پایین است اما به هر حال زمانی بود که تولید کاتد مس در انحصار شرکت ملی مس بود. حالا مدتی است که بخش خصوصی هم توانسته به این حوزه ورود کند و سهمی از بازار آن به دست آورده که هر روز بر سهم بخش خصوصی هم افزوده می‌شود.

شکوری در پاسخ به این سوال که صنایع پایین‌دستی همیشه این گلایه را دارند که ارتباط‌شان با صنایع بالادستی همچون فولاد و مس خیلی کم است و مواد اولیه خود را به سختی تامین می‌کنند، گفت: خوشبختانه اینجا کمی از زنجیره فولاد متفاوت‌تر است؛ به هر حال در زنجیره فولاد شمار انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی بیشتر است و همگی همچون انجمن سنگ‌آهن، ‌انجمن فولاد و غیره متعلق به صنایع بالا‌دستی هستند. اما خوشبختانه کاتد مس و صنایع پایین‌دستی، لوله مسی و غیره همگی در انجمن مس حضور دارند و این موضوع در ترکیب اعضای هیات‌مدیره هم لحاظ شده است.

او در ادامه تاکید کرد که دولت کاری به کار صنعت مس نداشته باشد چراکه فعالان صنعت می‌توانند به وظیفه خود به درستی عمل کنند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 291392
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا