جهت‌یابی روند قیمت گاز طبیعی

علی هدیه *

در تحلیل چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ (شماره ۵۰۲۱ روزنامه «جهان‌صنعت») پیش‌بینی شد قیمت گاز طبیعی با رسیدن به محدوده مقاومتی ۳۵ سنت موج نزولی جدیدی را در قالب موج F از دیامتریک آغاز کرده که این موج نزولی باعث نزول قیمتی گاز به میزان حداقل ۳۵ درصد خواهد شد و مهم‌ترین هدف پیش‌رو محدوده ۲۵ سنت تعیین شد.


با شروع موج نزولی پیش‌بینی شده، قیمت گاز به محدوده سقف موج C یعنی محدوده ۲۰ سنت رسید و نزول ۴۵ درصدی را طی مدت یک ماه رقم زد و پس از آن مجددا به محدوده ۳۵ سنت نزدیک شد. در تحلیل سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱ (شماره ۵۰۵۹ روزنامه «جهان‌صنعت») زمانی که قیمت گاز طبیعی در محدوده ۳۵ سنت بود، پیش‌بینی شد مجددا یک موج نزولی دیگر تا سقف موج C رقم خورده، چراکه ساختار فعلی به نظر تکمیل نشده و برای تکمیل این ساختار یک موج نزولی دیگر آغاز خواهد شد که تا محدوده حمایت داینامیک خط روند D-F این نزول ادامه خواهد داشت.

اکنون پس از گذشت ۲ ماه موج نزولی پیش‌بینی شده شکل گرفت و قیمت گاز به محدوده سقف موج C رسیده و احتمالا یک صعود دیگر در قالب موج G در انتظار آن خواهد بود. 

اما نکته حائز اهمیت، ایجاد واگرایی‌های قیمتی متعدد در روند آن بوده که می‌تواند خبر از خاتمه روند صعودی داشته باشد و به همین خاطر در سناریوی بدبینانه فرض شده که موج G نیز خاتمه یافته باشد.

* کارشناس بازار سرمایه

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 291726
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا