xtrim

پیام‌رسان‌های خارجی را آزاد کنید

به گزارش جهان صنعت نیوز: سازمان نصر تهران با در نظر داشتن همین مساله پرسشنامه‌ای را طراحی کرده تا با همکاری کسب‌وکارهای آنلاین بتواند برآوردی از میزان خسارت‌های وارده به کسب‌وکارها به دست آورد. این سازمان پیش از این نیز در بیانیه‌ای با اشاره به پیامدهای منفی قطعی اینترنت برای کسب‌وکارهای اینترنتی خواستار بازگشت وضعیت اینترنت به روال طبیعی شده و نوشته بود: «کسب‌وکارهای بسیاری برای تداوم فعالیت خود نیازمند اطمینان از کارایی و پایداری اینترنت کشور هستند. چگونه می‌شود اقتصاد دیجیتال داشت وقتی نمی‌توان از دسترسی مستمر به اینترنت مطمئن بود؟»

«طرح صیانت»؛ تصویب لازم نبود، اجرا شد

پانزدهم شهریور ۱۴۰۱ بود که متن مصوبه جدیدی از شورای عالی فضای مجازی با نام «شرح وظایف، اختیارات و ترکیب اعضای کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور» منتشر شد. این متن از تشکیل کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی خبر می‌داد که به موجب آن بنا است یک «تنظیم‌گر تنظیم‌گران» به تنظیم سیاست‌ها، نظارت، هدایت، هماهنگی و تصویب مقررات و آیین‌نامه‌های کلان در همه ابعاد فضای مجازی و تنظیم‌گری سایر نهادهای تنظیم‌بخش بپردازد. این مصوبه که در پنج ماده تنظیم شده است، بخش مهمی از طرح نظام تنظیم مقررات فضای مجازی است که با اندک تغییراتی نسبت به طرح اصلی، ماده دو، سه و چهار همان طرح را شامل می‌شود. فصل دوم طرح صیانت، با عنوان «نظام تنظیم مقررات» نیز در پنج ماده تنظیم شده و به شرح وظایف و اختیارات و تعیین اهداف کمیسیون عالی تنظیم مقررات، پرداخته است. در مصوبه شورای عالی فضای مجازی کلیت این فصل از طرح صیانت به تصویب رسیده و برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده است. پس از این اقدام شورای عالی فضای مجازی، بسیاری از کارشناسان به نقد این مصوبه پرداخته و نسبت به تبعات اجرای این مصوبه هشدار داده‌اند. به وجود آمدن یک «حاکمیت دوگانه» در فضای مجازی یکی از اصلی‌ترین پیامدهای این مصوبه عنوان شده است که نوعی موازی‌کاری در فعالیت دستگاه‌های تنظیم‌گر و ناظر بر فضای مجازی ایجاد می‌کند. نتیجه‌ای که به زعم کارشناسان از فهم غلط درباره سیاستگذاری در حوزه فضای مجازی ناشی شده و امر رگولاتوری را با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد.

opal

علاوه بر این، تشکیل کمیسیون عالی تنظیم مقررات با هدف «تهیه معماری کلان تنظیم‌گری فضای مجازی» صورت گرفته و وظایف مهمی از جمله «تهیه و تصویب ضوابط مدیریت ترافیک داخلی و خارجی» و «تصویب الزامات کلان صدور مجوز برای هرگونه فعالیت و کسب‌وکار در فضای مجازی» برای آن در نظر گرفته شده است. با روی کار آمدن این کمیسیون عملا حد و حدود تازه‌ای برای حضور و فعالیت کاربران و کسب‌وکارها در فضای مجازی تعیین کرده و با تنگ کردن مرزهای فعالیت در این فضا عملا دامنه اختیارات حاضران در این فضا را محدود می‌کند.

حرکت به سمت طرح جایگزینی پیام‌رسان‌های ایرانی در حال حاضر اشتباه است

در همین خصوص حسین اسلامی رییس هیات‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران به «جهان‌صنعت» گفت: جایگزینی پیام‌رسان‌ها بر شبکه‌های اجتماعی داخلی به جای پیام‌رسان‌های خارجی در حال حاضر اصلا شدنی نیست. در طول چند روز گذشته به دلایل مختلفی که بیشتر جنبه امنیتی داشته، محدودیت‌هایی را در دسترسی به شبکه‌های اجتماعی خارجی شاهد بودیم. با رفع بحث‌های امنیتی قطعا باید تمامی این محدودیت‌ها برداشته شود. به صورت مداوم تاکید داریم که دسترسی طبیعی به اینترنت باید بازگردد و همچنین عزیزانی که در طرح صیانت بحث‌هایی داشتند، باید قبل از اجرا راجع به آن فکر کنند، ابعاد را بسنجند و نسبت به مصوب کردن آنها اقدام کنند نه آنکه از فضای فعلی سوءاستفاده شود. در شرایط فعلی حرکت به سمت جایگزینی پیام‌رسان‌های ایرانی اشتباه است. اسلامی در ادامه افزود: از سوی دیگر نیاز به ارتباط با خارج و کیفیت خدمات به گونه‌ای نیست که قابلیت جایگزینی وجود داشته باشد. مطالبه ما این است که این شرایط به قبل از اتفاقات اخیر برگردد، این بهترین تصمیم در شرایط فعلی است.

او ادامه داد: برای مثال در حال حاضر کسب‌وکار‌های بسیاری در بستر اینستاگرام در حال فعالیت است. چرا باید چنین افرادی آسیب ببینند؟ حتی اگر نگاه دوستان امنیتی است آسیب زدن به کسب‌وکار این قشر نگاه ضدامنیتی تلقی می‌شود. به نظر من در شرایط فعلی حجم زیادی از کسب‌و‌کارهای خرد در بستر اینستاگرام فعالیت می‌کنند و محدودیت این پیام‌رسان برای طولانی‌مدت شدنی نیست. همچنین ارتباطات خارجی زیادی در شبکه اجتماعی واتساپ وجود دارد و نمی‌توانیم از کاربران خارجی بخواهیم که پیام‌رسان‌های داخلی نصب کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نباید ممتنع و بی‌نظر باشد

رییس هیات‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در ادامه افزود: از سوی دیگر باید با مردم شفاف باشیم، باید قبل از اینکه چنین تصمیم‌های مهمی گرفته شود اطلاع‌رسانی و به قانون تبدیل شود. ما به عنوان یک صنف، مخالف طولانی شدن این شرایط هستیم و تنها مطالبه ما برگشت شرایط به قبل از بحران‌های اخیر است.

وی در پایان گفت: از طرفی در شرایطی که صدها هزار مجموعه در حال فعالیت در بسترهای خارجی هستند یک حقی برای آنها ایجاد شده و نمی‌توان با تصمیمی تمام این حق‌ها را از بین برد. به نظر من با توجه به اینکه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخشی از سخنان خود گفته بودند که مسوولان دیگری این تصمیمات را گرفته‌اند، ما از وزیر ارتباطات انتظار داریم حتما حرف صنف و بخش خصوصی را بشنود و آن را به تصمیم‌گیران انتقال دهد. ایشان نباید خودشان را بدون موضع و صرفا مجری عوامل دیگران بدانند. وزیر ارتباطات باید حامی کسب‌و‌کارها باشد و با مسوولانی که چنین تصمیمی گرفته‌اند وارد مذاکره شوند تا آسیب به کسب‌وکارها کم شود.

پیام‌رسان‌های ایرانی زیرساخت قوی و مناسبی ندارند

همچنین سعید امینیان کارشناس فناوری اطلاعات به «جهان‌صنعت» گفت: دو بحث در خصوص پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی مثل «اینستاگرام» و «واتساپ» مطرح است. پیام‌رسان «اینستاگرام» چند روزی است که فیلتر شده و دسترسی به آن فقط با فیلترشکن‌ها امکان‌پذیر است. از سمت دیگر انجمن تجارت الکترونیک آمارهایی اعلام کرده که تقریبا حدود چهارصد هزار کسب‌و‌کار در بستر اینستاگرام فعالیت می‌کنند و اختلالات اینترنتی تمامی این کسب‌و‌کارها را به خطر انداخته است. بنابراین لازم است راجع به این مساله‌ها تصمیم‌های مهمی گرفته شود.

وی در ادامه گفت: از سمت دیگر اظهاراتی توسط مسوولان و مدیران صورت گرفت که کسب‌وکارها باید فعالیت‌های خودشان را برمبنای بسترهای ایرانی که قانونی و مورد قبول هستند، بنا کنند. همچنین در ماه‌ها و سال‌های قبل هم راجع به این موضوع بررسی‌هایی شده که بسترهای فعلی ایرانی آمادگی فنی لازم را برای ارائه خدمات ندارند و دلیل آن هم این است که زیرساخت‌های فنی آن برای اینکه تعداد زیادی از کاربران در آن فعالیت کنند، قوی و مناسب نبوده است.

شبکه‌های اجتماعی ایرانی نمی‌توانند نیازهای کسب‌وکارها را برآورده کنند

امینیان در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین از طرفی امکاناتی در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی ایرانی وجود دارند که نمی‌توانند نیازهای فعلی کسب‌و‌کارها را برآورده کنند. همچنین مساله بعدی که وجود دارد این است که اگر پلتفرم‌های داخلی بخواهند کسب‌و‌کارها، داخل این پیام‌رسان‌ها فعالیت کنند باید دوسویه باشند؛ یعنی هم کسب‌وکارها و هم مردم داخل این پلتفرم‌ها حضور داشته باشند. صرفا اینکه کسب‌و‌کارها در این پلتفرم‌ها حضور داشته باشند و مردم برای حضور در این پیام‌رسان‌ها رغبتی نداشته باشند، فایده‌ای برای کسی ندارد. بنابراین هر دو طرف باید این انگیزه را داشته باشند.

وی در ادامه گفت: همچنین خواسته‌های نسل جوان ویژگی‌های خاصی را می‌طلبد که زیرساخت‌های فعلی این شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های ایرانی نیازهای این افراد را برآورده نمی‌کند. وی در پایان گفت: به نظر من بهترین و مناسب‌ترین راه این است که دولت برای استفاده از شبکه‌ها اجتماعی همچون «اینستاگرام» و «واتساپ» بتواند قوانین خاص خود را به صورتی بگذارد که این شبکه‌های اجتماعی بتوانند فعالیت کنند و مردم هم در انتخاب شبکه متناسب با فعالیت‌های خود آزاد باشند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 292128
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *