بورس نیازمند محرک‌های قوی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بر همین اساس گفته می‌شود در صورتی که برخی ابهامات برطرف شوند بازار می‌تواند حرکت مناسبی را تجربه کند. با این حال تحلیلگران، سرمایه‌گذاران را به متغیرهای مختلفی توجه می‌دهند و عنوان می‌کنند که در صورت وجود محرک‌های قوی اقتصادی، بورس می‌تواند حرکت خود را آغاز کند.

چشم امید بازار به گزارش‌های ۶ ماهه

مصطفی امیدقائمی، کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: به نظر می‌رسد اطلاعات ۶ ماهه شرکت‌ها خوب باشد و باید منتظر تاثیر این گزارش‌ها بر وضعیت بازار سهام ماند. همچنین از سوی دیگر دولت باید تصمیمات عاجل و حمایتی برای بازار سهام بگیرد. وی افزود: در این ‌بین برنامه‌های بودجه سال بعد و افزایش یارانه نیز باید تعیین‌تکلیف شود. باوجود وضعیت خوب بنگاه‌ها هنوز سایه ابهام بر سر بازار سهام سنگینی می‌کند؛ بخشی از این ابهامات از سمت دولت، برخی دیگر رکود اقتصاد جهانی و کاهش قیمت مواد پایه است که این ابهامات مانع رشد و حرکت روبه‌جلو آن شدند. باید گفت سهام در ارزندگی قرار گرفته است و گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بورس وجود دارد.

اهمیت نرخ دلار

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به محدوده جدید قیمتی دلار ادامه داد: افزایش نرخ دلار به‌نوعی به روند بازار سهام کمک می‌کند چراکه بیشتر شرکت‌های فعال در این حوزه، مشغول به صادرات محصولات پایه هستند. افزایش قیمت دلار می‌تواند سودآوری را بالا ببرد و در نهایت رشد سهام شرکت‌ها را منجر شود. امیدقائمی درباره برجام تشریح کرد: شرکت‌های بورسی باوجود تحریم‌ها به تولید و فروش خود ادامه داده‌اند و گاهی اوقات سودآوری آنها هم افزایش پیداکرده است. برجام ممکن است در بخش طرح‌های توسعه شرکت‌ها تاثیرگذار باشد، اما چندان بر روند فروش آن‌ها تاثیر نمی‌گذارد. درهرصورت بازار سهام اثر عدم توافق برجامی را قبول کرده است، گرچه این احتمال وجود دارد که مانع رونق آن شود، ولی با افزایش نرخ ارز، در بازار سهام بخشی از زیان عدم توافق جبران می‌شود.

انتظار رونق در ماه‌های آینده

این تحلیلگر بازار سرمایه به بورس‌نیوز گفت: با توجه به شرایط رکودی فعلی و جذابیت قیمت در بازار سهام احتمالا در ماه‌های آینده و از آبان و آذر رونقی را تجربه کنیم. اگر این رونق رخ دهد صنایع پتروشیمی، پالایشی، بانک‌ها و سازندگان و تولیدکنندگان محصولات داخلی می‌توانند از آن دست صنایع باپتانسیل صعودی باشند. از سوی دیگر گروه معدنی بسته به میزان تولیدات خود می‌تواند وضعیت خوبی داشته باشد.

درجا زدن بازار

مصطفی محبی‌مجد دیگر کارشناس بازار سرمایه هم بیان کرد: این روز‌ها انتظارات روند نزولی مطرح است، ولی اصلاح و یا ریزشی را برای بازار سهام متصور نیستم. در چنین شرایطی ممکن است بازار در محدوده یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد یا اطراف آن با حجم کم‌، نوسان داشته باشد. در این شرایط فروشنده‌های قوی وجود ندارند چراکه فروشندگان معاملات خود را انجام داده‌اند. وی افزود: ممکن است شاخص رقم یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی را به خود ببیند، اما این موضوع نیاز به محرک دارد؛ در شرایط فعلی محرکی وجود ندارد که تغییری ایجاد کند. برای بهبود اوضاع، محرکی از جنس سیاسی یا سیاستی نیاز است. محرک سیاستی می‌تواند تصمیم‌گیری در ارتباط با نرخ فروش شرکت‌ها و شفافیت‌های در بورس کالا باشد اما محرک سیاسی برجام است. اگر خبری از برجام انتشار یابد، می‌تواند منجر به اتمام روز‌های کم‌حجم شود.

اثر متغیرهای بیرونی بر سرمایه‌گذاری

محبی با اشاره به برخی از متغیر‌های بلندمدت در بورس تهران ادامه داد: روند بلندمدت یعنی شرایطی که تحلیلگران‌، صنعتی را ارزنده تشخیص دهند و بتوانند نرخ متوسط رشد بازار سهام را در دوران رشد کسب کنند. به فرض مثال P/E گروه پالایشی ۴ است که در شرایط عادی ۲۵ درصد سود عاید سهامداران می‌کند. اما شرایط عادی نیست و نیاز به محرک خاص اقتصادی احساس می‌شود. به طور مثال تغییر تدریجی نرخ بهره به ۱۸ درصد می‌تواند اثر بسیار خوبی را در بورس بگذارد که باید گفت زمان آن نیز فرارسیده است. این تحلیلگر بازار سرمایه در بخش دیگر سخنان خود گفت: افزایش نرخ ارز نیما مخرب اقتصاد است، اما می‌تواند محرک مثبت بازار سهام باشد. این نرخ اگر به بالای ۳۰ هزار تومان برسد، می‌تواند اثر منفی داشته باشد. اثر آن زمانی مشخص می‌شود که شرکت‌های بورسی به چالش اختلاف ۱۰ درصدی دلار نیمایی و آزاد برخورد کنند؛ بنابراین افزایش نرخ دلار اگرچه اقتصاد کلان را با چالش مواجه می‌کند، اما باعث بالا رفتن فروش صادراتی شرکت‌ها می‌شود و برخی از شرکت‌ها را با اقبال روبه‌رو می‌کند.

توجه به بازارهای جهانی

محبی تشریح کرد: اگر تغییر بزرگی در بازار جهانی رخ دهد مانند جهش قیمتی در نفت و ابقای قیمت آن بالای ۱۱۰ دلار که منجر به رشد دوباره کرک اسپرد پالایشی‌ها می‌شود، آن زمان می‌توان انتظار داشت که گروه پالایشی پیشرو شود. سناریوی ابقای نفت زیر ۸۰ دلار نیز محتمل است. در چنین حالتی برای گروه‌های کوچک مثل صنایع شوینده و لاستیک‌سازی فرصت خوبی به شمار می‌آید، اما در شرایط فعلی بی‌فایده خواهد بود، چراکه نفت در محدوده ۸۰ و ۹۰ دلار در نوسان است. این وضعیت دلیل قوی‌ای را به سهامدار ارائه نمی‌دهد که به سمت فروشندگان یا خریداران نفت بروند. برای بررسی روند بلندمدت باید منتظر یکی از موارد قوی بود و برای روند کوتاه‌مدت که منجر به رشد ۱۰ درصدی بازار سهام می‌شود نیاز به خبر سیاستی و سیاسی است. محبی‌مجد گفت: باید گفت شاخص کل در بدترین حالت در محدوده یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد و بهترین حالت به یک میلیون و ۴۲۰ هزار واحد می‌رسد. بررسی بازار سهام به صورت هفتگی در سال‌های ۹۹ و ۹۸ امکان‌پذیر بود، اما در شرایط فعلی که جریان پول به صورت هفتگی میان صنایع حرکت نمی‌کند و به نسبت نقدینگی حجم معاملات خرد پایین است، تحلیل هفتگی بورس معنا پیدا نمی‌کند. بازار سهام درگیر محرک خارجی و نبود جریان نقدینگی است. با مرتفع شدن این موضوعات می‌توان سمت و سوی آن را تشخیص داد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 292686
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا