xtrim

چرا سی‌ان‌جی در ایران درجا می‌زند؟

به گزارش جهان صنعت نیوز:  مدافعان طرح سی‌ان‌جی کردن خودروها می‌گویند سوخت‌های جایگزین، سی‌ان‌جی و خدمات وابسته می‌تواند ۴۵ میلیارد دلار سود داشته باشد، کما اینکه در سال‌های اخیر به صرفه‌جویی مستقیم ۱۴۰ میلیون دلاری منجر شده است. در مقابل مخالفان می‌گویند که این طرح علاوه بر سرمایه‌گذاری سنگین بر بودجه عمومی دولت، علاوه بر تاثیر بر استهلاک موتور خودروها با مانع کمبود گاز استخراج‌شده برخورد خواهد کرد.

حمیدرضا صالحی عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی درباره امکان جایگزین شدن بنزین با سی‌ان‌جی در کشور می‌گوید: یکی از بزرگ‌ترین علت‌های کمتر پرداختن به سی‌ان‌جی در کشور این است که به لحاظ فرهنگی و اقتصادی چالش داشته است، به لحاظ اقتصادی به دلیل پایین بودن قیمت بنزین و دسترسی آسان به آن مجالی برای استفاده از سی‌ان‌جی باقی نگذاشته و سال‌ها است که فعالین این حوزه به دنبال این هستند که از لحاظ قانونی و اعمال قیمت این موضوع را حل کنند و همین باعث شده سی‌ان‌جی سهم کمی را در مصرف سوخت داشته باشد، ضمن اینکه به لحاظ فرهنگی نیز فرهنگسازی لازم صورت نگرفته است.

او اضافه می‌کند: عدم رعایت استاندارد و تولید مخازنی که به کرات شاهد انفجار بودیم از لحاظ فرهنگی مردم را نگران کرد و باعث شد مردم از این سوخت تاحدی فاصله بگیرند. دیگر اینکه توسعه جایگاه‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری داشت و یکی از دلایل عدم سرمایه‌گذاری در این بخش نیز پایین بودن قیمت بنزین بوده که روی قیمت و مصرف سی‌ان‌جی تاثیر گذاشته است.عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با ایلنا تصریح کرده است که از سی‌ان‌جی و ال‌پی‌جی آنگونه که باید استفاده نشده دلیل آن هم یکی عدم ارتباط با دنیا و تحریم‌ها بوده و دیگر اینکه دولتی بودن همه حوزه‌ها باعث شده این سوخت آنقدر پررنگ نباشد که در جی‌دی‌پی کشور مولد بوده و کیک اقتصادی کشور را بزرگ کند.به گفته وی در کشورهای CIS تا حدی در حمل‌و‌نقل عمومی از سی‌ان‌جی استفاده می‌شود اما درکل در دنیا این سوخت مطرح نبوده و به نوعی همچنان این بنزین و گازوییل هستند که در بین خودروسازان جایگاه دارند، به عبارت دیگر تکنولوژی در حوزه بنزین و گازوییل جواب داده و در نسل بعدی نیز شاهد توسعه خودروهای برقی هستیم، یعنی اگر نسل کنونی سوخت کنار برود ما شاهد بروز و ظهور سی‌ان‌جی و حتی ال‌پی‌جی در خودروها نیستیم، چون در کشورهای دنیا عرضه و تقاضایی وجود ندارد اما انرژی الکتریکی جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت. بنابراین خودروسازان بیشتر توان و تکنولوژی خود را روی برق متمرکز کرده‌اند.

opal

دست‌اندازهای توسعه سی‌ان‌جی

براساس گزارش‌های موجود در حال حاضر ۲۵۰۰ جایگاه سی‌ان‌جی در کشور فعال هستند که این جایگاه‌ها روزانه ۳۰ میلیون مترمکعب ظرفیت توزیع گاز سی‌ان‌جی برای خودروها را در اختیار دارند. از سویی ارزان بودن قیمت گاز می‌تواند روشی برای صرفه‌جویی در مصرف بنزین باشد که در آخرین گزارش‌ها مصرف بنزین به بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسیده است.

کارشناسان می‌گویند سی‌ان‌جی و ال‌پی‌جی تکنولوژی رو به رشدی نخواهند داشت و به همین دلیل هم توسعه آنها اقتصادی نیست، زیرا قیمت انرژی پاشنه آشیلی برای عدم رشد در این حوزه است چون قیمت سوخت در ایران بسیار ارزان است و این باعث می‌شود تحقیق و توسعه در این حوزه چندان رشد نکند. از سویی در کنار مسائل اقتصادی، مشکلات ایمنی نیز باعث شده این سوخت کمرنگ باشند. با این حال سوال اینجاست که آیا با وجود این موانع می‌توان بر توسعه این بخش تکیه کرد؟

حمیدرضا صالحی در این رابطه می‌گوید: ما از سوخت‌های فسیلی ناگزیر به سمت برق حرکت می‌کنیم و گاز را بهتر است تبدیل به برق و به عنوان سوخت استفاده کنیم، در عین حال در کشور ما نباید سی‌ان‌جی از سبد سوخت حذف و کسب‌و‌کارهای این حوزه تعطیل شود، باید روی خودروهای عمومی تمرکز کنیم اما باید به سمت برقی شدن برویم تا از آلایندگی خلاص شویم.

محسن جوهری رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی CNG کشور هم می‌گوید یکی از مشکلات ما در بخش تقاضای مصرف CNG این است که تولید موتور پایه گازسوز در کشور بسیار محدود بوده و از طرفی از واردات خودروهای باکیفیت پایه گازسوز خارجی هم جلوگیری شده است.

به گفته وی در حال حاضر خودروهایی داریم که به دوگانه‌سوز تبدیل شده‌اند که این خودروها هم مشکلات خاص خودشان را دارند و موضوع استانداردسازی این خودروها یکی از دغدغه‌ها بوده که سال‌هاست انجام نشده است.

رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی بزرگ‌ترین هزینه‌ای که ریسک آن همیشه برای این خودروها وجود دارد، را قیمت مخزن CNG عنوان می‌کند که بسیار بالاست. او می‌گوید: با توجه به اینکه مالکان این خودروها برای آزمون مخزن خودرو باید هر ۶ سال یک‌بار اقدام کنند، ممکن است با رد شدن مخزن در تست‌های ادواری مواجه شوند که در این صورت ممکن است هزینه‌ای تا ۱۰ میلیون تومان را به مالک خودرو تحمیل کند.

وی افزود: موارد بسیار زیادی داشته‌ایم که به انجمن صنفی CNG مراجعه می‌کنند که این مبالغ را چگونه تامین کنیم؛ اکثر مالکان این خودروها از لحاظ اقتصادی توان تامین این مبالغ را ندارند و مجبور می‌شوند از بنزین به عنوان سوخت خودرو استفاده کنند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 292691
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *