وزارت میراث فرهنگی از شعار تا عمل

به گزارش جهان صنعت نیوز:  جوابیه وزارت میراث فرهنگی به زعم مهاجری‌نژاد به ابهام‌ها و نقدهای موجود پاسخ نداده و در حکم نوعی گزارش عملکرد بوده است .در شماره قبل بخشی از پاسخ‌های عبدالرضا مهاجری‌نژاد به جوابیه وزارت میراث فرهنگی منتشر شد و در این شماره بخش پایانی پاسخ‌های این مدرس دانشگاه به جوابیه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی منتشر می‌شود.

عبدالرضا مهاجری‌نژاد- در هیچ‌یک از پاراگراف‌ها و بندهای جوابیه نشان و اشاره به برنامه‌های وزیر محترم و معاونین محترم نشده است. اساسا با چه برنامه‌ای آمدند، برنامه‌هایشان چیست و در یک فاز ۴ ساله در کجای برنامه ایستاده‌اند؟ چقدر به اهداف نزدیک شده‌اند؟ سراسر جوابیه شما نشان از روزمرگی و پرداختن به امور جاری و روزانه است. راهکار و دغدغه جدی مورد توجه مسوولان ارشد وزارتخانه برای حل مشکل هزاران بنای تاریخی که عنوان کردید چیست؟ صرف داشتن دغدغه؟ رویکرد صندوق توسعه احیا ناکارآمد است و اگر غیراز این بود که هزاران بنای تاریخی در آستانه تخریب نبودند.

جذب کمک‌های خارجی بر اساس کدام منابع؟ منابع جایگزین و منابع جدید داخلی و خارجی کدام‌اند؟ با کدام قانون و مصوبه؟ چند لایحه و طرح تقدیم کرده‌اید برای جذب اعتبارات صندوق توسعه ملی؟ عنوان بفرمایید خروجی این همه جلسات با نمایندگان مجلس چه بوده؟ در این رابطه اعداد و ارقام را اعلام بفرمایید؟

 در بخشی از جوابیه عنوان کردید این وزارتخانه ضمن استقبال از نقدهای سازنده امید دارد با بهره‌مندی از نگرش منصفانه در ارائه خدمت به پیشگاه ملت غیور و عزیز ایران اسلامی پیشرو باشد. متاسفانه این نوع ادبیات و نگارش در جوابیه تخصصی در شأن یک وزارتخانه وزین نیست. مگر به دنبال صدور قطعنامه یا بیانیه هستید؟ این نوع دیالوگ یعنی پوپولیسم. لطفا جواب را بر اساس مصداق و در قالب پرسش مطرح‌شده بیان کنید.

در مورد اقدامات وزارتخانه به ۳۰ مورد از اقدامات با یک‌سالگی دولت، صرفا به گزارش عملکرد جاری یک‌ساله اشاره کردید که هیچ ارتباطی با موضوع نقد اینجانب نداشته و نشان از سردرگمی محض و صرفا اخذ گزارش از معاونت‌های مختلف است و عین حال همان گزارش‌ها را بدون بازپیرایی و قبول زحمت ظاهری در تطبیق با جوابیه منعکس کرده‌اید. به یاد پایان‌نامه‌ها و رساله‌هایی می‌افتم که در بعضی از موارد مصداق بی‌اخلاقی در عدم ارجاع و رفرنس بوده و کپی‌پیست در آنها موج می‌زند.

عنوان کردید اخذ مصوبه ستاد کرونا برای بازگشایی مرزهای ورودی و صدور روادید به گردشگران با هدف حمایت از بخش خصوصی و رونق صنعت گردشگری با ورود نزدیک به سه میلیون گردشگر خارجی به کشور و هزینه‌کرد دو و نیم میلیارد دلاری رقم خورده!

این نوع سرهم‌بندی موجب تمسخر و مضحکه متخصصین عرصه گردشگری خواهد بود. کدام گردشگر از کدام کشور؟ عراق و پاکستان؟!

به یمن سیاست‌های غلط دولت‌های گذشته و دولت شما فعلا به جای مارادونا باید مراقب غضنفر بود تا گل به خودی نخوریم. در عرصه جذب گردشگر خارجی به جز گردشگری زیارتی، تراز ورودی‌ها و خروجی‌ها منفی است.

لطفا ادعاهایتان را با اسناد و مدارک ثابت کنید. می‌گویید در مدت این یک سال با هدف حمایت از بخش خصوصی دو و نیم میلیارد ارز وارد کشور شده است!

 اساس و مبنای شما از مقدار هزینه‌کرد گردشگری خارجی در این یک سال و دقیق‌تر کمتر از یک‌سال چیست؟ اصلا مبنای شما برای اثبات مقدار هزینه گردشگری خارجی در ایران در این مدت و یا مدت مشابه سال قبل چیست؟ نکند سیستم TSA حساب درآمد گردشگری اقماری در کشور راه‌اندازی شده و نگارنده بی‌خبر است. حساب درآمد گردشگری اقماری پیشکش‌تان. اگر حجم ورود گردشگران خارجی به کشور را ۹۰ درصد فرهنگی بدانیم بدون استثنا همه از موزه ملی ایران دیدن خواهند کرد. آیا فروش بلیت به گردشگران خارجی ظرف مدت یک سال را صادقانه و با شرافت و وجدان‌پاک اعلام می‌فرمایید؟

الکترونیکی کردن فرآیند صدور مجوزهای صنایع‌دستی به منظور شتابدهی از زمان قبل از وزارت شما و دولت شما شروع شده بود و اساسا اقدامات بند دو جوابیه هیچ تاثیری در GDP و GNP درآمد ناخالص داخلی و درآمد ناخالص ملی ندارد.

بیایید با آمار و ارقام و عدد مقدار سهم صنایع‌دستی را در دو شاخصه فوق در اقتصاد کشور گزارش‌ دهید. با شرمندگی باید گفت اصلا قابل ارائه نیست. امیدوارم که فرش‌های دستباف را به این سبد لحاظ نفرمایید.

گفتید احیای ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر‌های نوروزی با عضویت ۲۳ دستگاه و … منجر به افزایش ۴۰ درصدی سفرهای داخلی نسبت به دوره مشابه قبل از کرونا شد!

باید نگاهی نو به آمار و ارقام بیندازیم؛ واقعا جای شرمساری است که این آمار در اختیار متخصصین و فعالان خصوصی عرصه گردشگری قرار گیرد. اینجانب مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از صنعت گردشگری بودم. با مقوله آمار و ارقام، داده‌ها و نوع محاسبه کاملا آشنا هستم. واقعا مانده‌ام چه جوابی به ادعای عاری از حقیقت شما بدهم. قضاوت با دیگران.

جدای از همه این دلایل، کشور ما جزو آخرین کشورها در لغو پروتکل‌های کرونا بوده است. از چه تاریخی پروتکل‌ها لغو شد و چطور می‌شود با داشتن پروتکل‌های بهداشتی سخت و خروج مسافران از شهرها آمار گردشگران بیشتر از مدت مشابه دو سال قبل باشد؟!

 آمار غلط بدهید؛ سطح اشغال هتل‌ها و تخت‌های خالی را که نمی‌شود پر کرد. آمار رسمی سطح اشغال هتل‌ها را به تفکیک منتشر کنید؛ اگر هتل‌ها را مجبور به کارسازی نکنید. پس اعلام ورشکستگی بسیاری از هتلداران را چگونه توجیه می‌کنید؟ اسناد، مدارک، گزارش و درخواست‌ها موجود است (تضاد، تناقض یا پارادوکس تا چه حد و به چه قیمتی؛ داده‌های غلط منجر به تحلیل غلط و گمراهی می‌شود).

 در بندهای ۴ و ۵ و ۶ جوابیه آمار به طور قابل ملاحظه‌ای مخدوش بوده و هیچ مبنای علمی ندارد. اسناد و مدارک را منتشر کنید. در بند ۷ عنوان کردید فعال کردن دیپلماسی گردشگری با اولویت کشورهای همسایه و شرکای راهبردی و امضای تفاهمنامه همکاری با کشورهای نیجریه، پاکستان، عراق، تاجیکستان، آذربایجان، قزاقستان و ارمنستان.

 واقعا جای تاسف دارد که این‌گونه سطحی به مسائل نگاه می‌کنید. درک درستی از سرمایه‌گذاری پایدار ندارید. اول بفرمایید GDP و GNP کشورهای ذکر شده در سال چقدر است؟ ذائقه گردشگران کشورهای تاجیکستان، قزاقستان، نیجریه، آذربایجان و ارمنستان به جز عراق چیست؟ آیا شناختی از ذائقه گردشگران کشورهای مورد اشاره دارید؟

 اساسا شرکای راهبردی به چه شرکایی گفته می‌شود؟ اگر درک درستی از مولفه‌های سیاسی در روابط راهبردی کشور‌ها ندارید، حداقل از روابط راهبردی صحبت نفرمایید. شریک راهبردی در عرصه گردشگری وجود ندارد. گردشگران عرصه گردشگری معمولا در دنیا دولت‌ها نیستند بلکه ملت‌ها هستند که با نوع نگاه و نگرش خود نوع سفر، بسته سفر و هزینه سفر را محاسبه و انتخاب می‌کنند که در این خصوص در شماره‌های بعدی در بحث گردشگری تخصصی به طرح مساله خواهم پرداخت.

برگزاری اولین دوره تجلیل از چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی با هدف تکریم پیشکسوتان را استدعا دارد مصادره نفرمایید. از زمان دولت محمود احمدی‌نژاد به این موضوع اهمیت داده می‌شد. ثانیا این جزو وظایف کارهای روتین اداری دستگاه است. واقعا جای شرمساری است که این موارد را جزو برنامه‌های وزیر و معاونان وزیر به حساب می‌آورید. به نظر می‌رسد با ادامه این روند و طرز تلقی از برنامه‌محور بودن پرداخت حقوق ماهانه کارمندان را هم جزو برنامه و تخصص‌گرایی به حساب آورید!

در بند ۹ عنوان فرمودید حل معضل زمین‌های داخل حریم، با زمین‌های معرض با دروغ بزرگ و پاک کردن صورت مساله اتفاق نمی‌افتد، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که تا ۵۰ سال دیگر با این روند هرگز حل نخواهد شد.

 اینجانب در کمیته ثبت و حریم عضویت و حضور دارم لطفا شوخی نفرمایید.

بندهای ۱۰تا ۱۴ جوابیه ارزش جواب دادن و طرح مساله را ندارند چراکه تنها شرح وظایف جاری است.

وظیفه بخش خصوصی و دفاتر متنوع در بخش گردشگری صنایع‌دستی چیست؟ این نوع رفتارها یعنی تصدی‌گری به جای برگزاری جشنواره نوروز‌گاه‌ها و رویداد‌سازی. ترتیبی اتخاذ کنید تا مردم در یک رویداد تاریخی بتوانند از پاسارگاد و مقبره کوروش بازدید کنند و فرصت‌سوزی نکنید.

 در بند ۱۶جوابیه عنوان کردید تغییرات مدیریتی با هدف جوانگرایی و استفاده از کارشناسان باسابقه و انتصاب بیش از ۲۰ مدیر دهه شصتی در سطح معاونین و مدیران ارشد وزارتخانه را صورت دادید. ‌ای کاش با شجاعت و شفافیت تمام اسامی همه معاونین و مدیران منتصب، رشته تخصصی و سابقه فعالیت قبلی را لیست می‌کردید و در اختیار مردم و مطبوعات می‌گذاشتید تا قضاوت کنند. چه در صف و چه در ستاد به نظر می‌رسد هنوز دیر نشده باشد. در بندهای ۱۷ تا ۲۰ جوابیه کارهای روتین اداری را همانند دوره‌های گذشته انجام می‌دهید و هیچ ارتباطی با موضوع نقد و چالش‌های موجود ندارد. در بند ۲۱ عنوان کردید در راستای تعاملات فرابخشی و استفاده از ظرفیت‌های سایر نهادها و دستگاه‌های اجرایی، تفاهمنامه‌هایی با دستگاه‌های مورد اشاره منعقد کردید.

 به یاد داشته باشید انعقاد تفاهمنامه در سطح ملی و بین‌المللی امری کلی است و دو طرف اذعان می‌کنند که در بعضی قالب‌ها می‌توانند همکاری کنند. تفاهمنامه‌ای قابل ارزش است که منجر به عقد قرارداد و تولید ارزش‌افزوده و خروجی شود. شما و دولت‌های قبل از شما، قوانین مصوب و ابلاغ‌شده به دولت از جمله زمین‌های معرض را نتوانستید به سرانجام برسانید؛ آن وقت از تفاهمنامه صحبت می‌کنید؟

جهت استحضار به عرض می‌رساند بعد از ادغام سازمان‌های میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، تا قبل از دولت سیزدهم در صف و ستاد بالای ۴۰۰ تفاهمنامه با بخش‌های دولتی و خصوصی امضا شده است. در این حوزه چه اتفاقی افتاده است؟ به جای انعقاد تفاهمنامه‌ها مشکلات مالی و ساختاری معاونت‌های وزارتخانه را با تشکیل یک همایش سه روزه درون‌سازمانی با حضور کارشناسان و خبرگان وزارتخانه در صف و ستاد و اخذ نقطه‌نظرات کارشناسی دریافتی مشکلات را از طریق تهیه طرح و لایحه به مجلس و دولت، پیشنهاد و مرتفع کرده و به شکل قانونی و ساختاری از مواهب بهره‌مند شوید. تفاهمنامه‌ها هیچ الزامی ایجاد نخواهد کرد و منافعی برای دستگاه در بر نخواهد داشت.

در بند ۲۳ جوابیه از بازنگری و ترمیم بودجه وزارتخانه و از افزایش ۷۷ درصدی بودجه تملک و دارایی صحبت شده است. مستدعی است با ذکر تاریخ و مشخصات دقیق و رقم بودجه و اعتبارات تملک، دارایی سنوات قبل را اعلام و ارائه فرمایید.

 افزایش ۷۷ درصدی مورد ادعای شما، تخصیصی-ابلاغی است و یا در مدت یک سال تامین اعتبار شده است؟

بر بند ۲۴ جوابیه ایرادات جدی وارد است. ادامه روند دولت‌های گذشته دونرخی شدن کالاها، ارز، حامل‌های انرژی و سایر اقلام و کالاهای اساسی که فرصت اختصاصی می‌طلبد با حضور کارشناسان حوزه اقتصاد گردشگری و بازاریابی بررسی شود.

 در بند ۲۵ جوابیه عنوان کردید فضای کسب‌و‌کار و اشتغال با ایجاد بازارهای دائمی و محلی صنایع‌دستی و تحریک تقاضا با طراحی کارت خرید اعتباری ۱۰ میلیون تومانی صنایع‌دستی و… .

 حضور محترم دوستان عزیز برای یک بار و همیشه عرض کنم با تزریق اعتبارات اینچنین در عرصه گردشگری و صنایع‌دستی نه تنها در گذشته هیچ اتفاقی نیفتاده بلکه در آینده هم نخواهد افتاد.

 مشکل اساسی بازار دو حوزه صنایع‌دستی و گردشگری ضعف دارایی‌های قشر متوسط جامعه و خارج شدن سبد گردشگری و صنایع‌دستی از اولویت‌های دهک‌های پایین جامعه است که باید در برنامه‌های کلان اقتصادی کشور به آن پرداخته شود. به عنوان مثال تکرار همین روند در بازار خودرو و تزریق تسهیلات در سال‌های اخیر چه اتفاقی را برای مردم رقم زده است؟ تورم و افزایش قیمت‌های ۴۰۰ تا ۵۰۰ درصدی .

در بند ۲۶ جوابیه عنوان کردید رویکرد پژوهشگاه از پژوهش‌های بنیادین به مطالعات و پژوهش‌های کاربردی و ماموریت‌های وزارتخانه با تولید ۴۲۰ طرح پژوهشی و ارائه مجوز برای بیش از هزار محوطه باستانی بوده است.

 به عنوان عضو هیات علمی پژوهشگاه به استحضار می‌رساند صدور مجوز برای هزار محوطه جزئی از کارهای روتین و روزانه پژوهشگاه به حساب می‌آید. همچنین صدور تعداد مجوزها ربطی به سیاست‌های پژوهشی ندارد. ۹۰ درصد مجوز‌ها برای کاوش‌ها و بررسی‌های باستان‌شناسی و صدور مجوز برای پشت سدها و عملیات راهسازی و درخواست‌های عملیات عمرانی دستگاه‌های دیگر است. ‌ای کاش تهیه‌کنندگان گزارش عنوان می‌کردند از هزار مجوز صادرشده فقط اندازه شماره انگشتان دو دست مجوز برای کاوش‌های سیستماتیک علمی روشمند در حوزه باستان‌شناسی کشور انجام شده است یا خیر؟!

 کدام مطالعه کاربردی؟ چرا بازی با کلمات و الفاظ و چیدمان آنها در کنار همدیگر بازی می‌کنید؟ فقط دو طرح کاربردی منجر به نتیجه ملموس ثبت شده که منجر به بازسازی محیط‌زیست، انتقال نتایج کاوش‌ها در بحث زلزله، خط، زبان، گویش و سایر حوزه‌های تخصصی‌شده را بیان کنید.

 اصلا مشکل پژوهش پژوهشگاه‌ها و دستگاه‌های پژوهشی کشور نوع نگاه مدیران ارشد دستگاه‌هاست و ربطی به رییس پژوهشگاه ندارد.

به طور مشخص بفرمایید درخواست‌های مطالعات و پژوهش‌های کاربردی وزیر و وزارتخانه در یک سال دولت سیزدهم به پژوهشگاه چه بوده است؟ حداقل دو درخواست را با ذکر جزئیات و پروپوزال عنوان بفرمایید.

 در خصوص بندهای ۲۷ و ۲۸ جوابیه، همانند بند ۱۰ جوابیه جز شرمندگی و تاسف پاسخی ندارم و داوری را به خوانندگان محترم واگذار می‌کنم

 دربند ۲۹جوابیه عنوان کردید راه‌اندازی ۳۵ موزه جدید در کشور و ثبت ملی ۱۳ شهر و ۳ روستای صنایع‌دستی انجام شده است. فقط در یک جمله عنوان می‌کنم هر وقت توانستید در قد و قواره تاریخ، تمدن و فرهنگ یک موزه همانند موزه ملی ایران بسازید این سخنان را مطرح کنید.

تصور شما و دولت‌های گذشته از موزه همانند تصور طفل خردسال از ماشین و اسباب‌بازی است. موزه برای خود ساختار دارد، موزه مخزن می‌خواهد، موزه آزمایشگاه می‌خواهد، سالن‌های کنفرانس می‌خواهد، موزه کلاس‌های آموزشی می‌خواهد، موزه حوزه‌های تخصصی می‌خواهد، موزه بانک سفال می‌خواهد، موزه دستگاه‌ها و سیستم‌های آموزشی می‌خواهد، موزه متخصص دوره‌های تاریخی می‌خواهد، موزه کتابخانه غنی می‌خواهد، موزه کادر متخصص می‌خواهد. موزه‌ها تنها مراکزی در دنیا هستند که هم آموزشی و هم پژوهشی هستند؛ تصور شما از موزه‌ها همانند مشاغل خانگی است.

 در بند ۳۰ و پایانی جوابیه عنوان کردید رشد کم‌سابقه مراجعه به هتل‌ها و مراکز اقامتی با سطح اشتغال متوسط بالای ۹۰ درصد و بازدید از موزه‌ها، پایگاه‌ها و مراکز تاریخی به طور متوسط بالای ۸۰ درصد نسبت به دوره مشابه است.

 جای تاسف است که در یک جوابیه رسمی از وزارتخانه تهیه‌کنندگان و گردآورندگان جوابیه هنوز تفاوت بین سطح اشتغال مراکز اقامتی و اشتغال را تشخیص نمی‌دهند و عنوان کردند سطح اشتغال بالای ۹۰ درصد است؛ امیدوارم که اشتباه تایپی باشد، اگرچه بعید به نظر می‌رسد.

 دوم اینکه بر اساس پروتکل‌های بهداشتی مصوب و ابلاغیه معاونت گردشگری و میراث فرهنگی به موزه‌ها و اماکن گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی، فقط چند ماه موزه‌ها بازگشایی شده‌اند و اساسا بعد از دستگیری متهمان چند کشور اروپایی چند گردشگر وارد کشور شدند؟

 این افزایش ۸۰ درصدی از کجا آمده است؟ اسناد درآمد موزه‌ها و سایر مراکز به خزانه را با مدت مشابه سال‌های قبل منتشر کنید. سطح اشتغال متوسط هتل‌ها به غیر از ایام پیک در سال‌های اخیر زیر ۴۰ درصد بوده است. آمار جامعه هتلداران بارها و بارها منتشر شده است‌. بر این اساس از شروع برنامه سوم تا ششم ۶۰ درصد اهداف و برنامه‌ها محقق نشده است. امیدواریم به عنوان الگو نیم‌نگاهی به برنامه‌ دوم داشته باشید. موفق و پایدار باشید.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنی
شناسه : 292980
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا