نه مجلس به دولت انقلابی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این اتفاق در حالی رخ داد که پیش‌بینی می‌شد با توجه به همسویی مجلس با دولت و شرایط خاصی که در کشور وجود دارد، زاهدی‌وفا از نمایندگان رای اعتماد بگیرد.

با این حال سه‌شنبه هفته پیش و در شرایطی که قبل از آن رسانه‌های دولتی مانور گسترده‌ای را روی توانایی‌های زاهدی‌وفا داده بودند، ابعادی از عملکرد و وضعیت زندگی او مشخص شد که در این مدت از رسانه‌ها پوشیده مانده بود. در واقع ایرادات اساسی به زاهدی‌وفا پیش از این در خصوص موضوع دوتابعیتی بودن فرزندانش و نیز عدم برنامه او برای وزارتخانه مطرح می‌شد، اما در جلسه رای اعتماد مجلس که با حضور رییس‌جمهوری همراه بود، نمایندگان از زوایای دیگری نیز پرده برداشتند.

با این حال به نظر می‌رسد علت اصلی عدم رای اعتماد به زاهدی‌وفا را باید در فایل صوتی جنجالی منتشر شده در شب قبل از رای اعتماد دانست. در واقع به گفته بسیاری از تحلیلگران، موضوع رای اعتماد به زاهدی‌وفا تقریبا مسجل بوده تا اینکه گفته می‌شود یک فایل صوتی از مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد منتشر شده که در آن عباراتی در توهین به نمایندگان مجلس آمده و به وزیر پیشنهادی کار اطمینان داده شده که کار رای اعتماد برای وی چندان دشوار نخواهد بود. در همین راستا بود که زاهدی‌وفا بلافاصله این مدیر را از سمت خود عزل کرد، ولی دیگر کار از کار گذشته و نمایندگان زیر بار رای اعتماد به وی نرفتند.

علاوه بر این هفته گذشته اتفاق بی‌سابقه‌ای نیز در مجلس صورت گرفت. در ابتدا و در حالی که برخی از اعضای هیات‌رییسه مجلس به خبرنگاران اعلام کرده بودند که زاهدی‌وفا حائز اکثریت آرا شده است، در بازشماری دوباره آرا، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس اعلام کرد که آرای موافق ۱۳۶ رای، آرای مخالف ۱۲۵ رای و آرای ممتنع ۹ رای است. به همین دلیل هم بود که بعد از بازشماری آرا، زاهدی‌وفا موفق به عبور از فیلتر نمایندگان مجلس نشد.

در این راستا سوال این است که در شرایط کنونی که وزارتخانه مهمی مانند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ماه‌هاست بدون وزیر مانده و گزینه پیشنهادی دولت نیز رای نیاورده است، این وضعیت چه تبعات و آسیب‌هایی می‌تواند به همراه داشته باشد.

مدیرانی که به مشکلات کشور رسیدگی نکرده‌اند

در این رابطه حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس ارشد روابط کار در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» توضیح می‌دهد: ببینید مشکل مهم ما که اعتراضات اخیر نیز ناشی از آن است به دلیل مطالبات معطل مانده جامعه است. امری که به مدیرانی بازمی‌گردد که تصدی امور را در دست داشته و به مشکلات مردم به صورت جدی رسیدگی نکرده و برای توسعه، پیشرفت و ظرفیت‌سازی در حوزه‌های مختلف، کار خاصی انجام نداده‌اند. امروز عامل بیکاری بالا در کشور به دلیل عدم رشد اقتصادی است. طبق آمارهای رسمی اعلام‌شده در طول ۲۰ سال گذشته متوسط رشد اقتصادی کشور کمتر از ۲ درصد بوده  در حالی که نقدینگی در همین مدت بیش از ۱۵۰ درصد رشد داشته است.

این قضیه نشان می‌دهد که در کشور در حوزه مسائل زیربنایی و توسعه‌ای کار قابل قبولی در حوزه اقتصاد صورت نگرفته است. در واقع در حالی منابع کشور هزینه شده که شرایط رونق تولید و جذب سرمایه مولد اتفاق نیفتاده است. بنابراین شاهد هستیم طبقه متوسط شامل کارگران، کارمندان، بازنشستگان و به طور کلی حقوق‌بگیران که بدنه اصلی آحاد مردم را شکل می‌دهند امروز گرفتار معیشت و مسائل روزمره هستند.

زوایای دیگری از زندگی زاهدی‌وفا

حاج‌اسماعیلی در خصوص دلایل عدم رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی کار نیز می‌گوید: بیشترین انتقاد ما به آقای زاهدی‌وفا این بود که ایشان تصمیم‌گیر نبوده و هیچ برنامه مشخصی هم در بخش‌های مختلف حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نداشت؛ وزارت کاری که پیشانی وزارتخانه‌های کشور است و جمعیت بسیار گسترده‌ای با این وزارتخانه مرتبط هستند. به همین دلیل در خصوص عملکرد آقای زاهدی‌وفا که سرپرست وزارت کار بود، شاهد بودیم که وقتی مطالبات بازنشستگان به اوج خود رسید و انتظار پاسخگویی و چاره‌جویی از وی وجود داشت، ایشان سکوت کرده و قدرت تصمیم‌گیری لازم را نداشت.

لذا چنین مدیری نمی‌توانست برای وزارتخانه مهمی مانند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مناسب باشد. در عین حال شاهد بودیم که در روز رای اعتماد مجلس زوایای دیگری نیز از زندگی و فعالیت‌های آقای زاهدی‌وفا مشخص شد؛ به طوری که مطابق استعلامات رسمی صورت‌گرفته اعلام شد که ایشان بیش از ۳ هزار میلیارد تومان ثروت دارند. این ثروت از کجا آمده است؟ این نشان می‌دهد وی به جای دغدغه کار برای کشور، بیشتر دغدغه استفاده از فرصت‌ها برای جمع‌آوری اموال را داشته است. در واقع سوال این است که چرا امروز باید کارگران، کارمندان و حقوق‌بگیران کشور دچار چنین وضعیتی باشند اما  فردی مانند آقای زاهدی‌وفا توانسته چنین ثروت عظیمی را برای خودش دست و پا کند؟

این ثروت از کجا آمده است؟

این کارشناس ارشد روابط کار در ادامه می‌افزاید: همچنین شاهد بودیم که طبق گفته نمایندگان مجلس، آقای زاهدی‌وفا، ثروت کلانی از برادرش را نیز در اختیار گرفته و اکنون خانواده ۱۱ سال است که از دست ایشان شکایت کرده و به دنبال باز‌پس‌گیری اموال خود هستند. لذا مساله این است که وقتی ایشان حاضر نیست اموالی را که از خانواده خودش گرفته باز‌گرداند، آیا برای مطالبات مردم حاضر است کاری جدی صورت دهد؟  در این رابطه معتقدم که چنین مدیرانی برای کشور ما آفت بوده‌اند و به همین دلیل هم هست که ما از ابتدا با رای اعتماد به آقای زاهدی‌وفا مخالف بودیم. البته از این دست مدیران در کشور ما پرشمار هستند که از رانت برای تامین زندگی شخصی خود استفاده کرده بدون اینکه حق مردم را در نظر بگیرند.

آقای زاهدی‌وفا با اینکه انسان آرام و کم‌حاشیه‌ای بود، اما نتیجه استعلامات و  صحبت‌های نمایندگان مجلس نشان داد که چه میزان مشکل دارد. به همین دلیل معتقدم یکی از دلایل اعتراضات مردم نیز این است که فساد در کشور گسترده بوده و مطالبات جامعه نیز انباشته شده است. اینکه چطور فردی توانسته چنین ثروت کلانی برای خودش جمع‌آوری کند بدون اینکه کارنامه مثبت مدیریتی داشته باشد، خود یکی از سوالات مهم امروز کارشناسان و مردم است.

متاسفانه امروز وزارت کاری که باید یکی از پرکارترین وزارتخانه‌های کشور باشد به چنین وضعیتی دچار شده که ماه‌هاست وزیر ندارد. امروز ما در بحث یارانه‌ها، روابط کار و تعاون مشکل داریم  در حالی که نزدیک به چهار ماه است که وزارتخانه  فاقد وزیر است. چنین شرایطی ممکن است تا مدت‌های دیگری هم ادامه داشته باشد. به همین دلیل مساله مهم این است که چرا وقتی بسیاری از نمایندگان مجلس با دولت همراه هستند، وضعیتی ایجاد شده که به وزیر پیشنهادی همین دولت نیز رای اعتماد نمی‌دهند؟

انتقادی که به رییس‌جمهور وارد است

حاج‌اسماعیلی در پاسخ به این سوال که دورنمای چنین شرایطی چگونه خواهد بود و تکلیف وزارتخانه بدون وزیر چیست؟ توضیح می‌دهد: ما این اعتراض را به آقای رییس‌جمهور داریم که چرا این مدت صبر کرده و وزیری لایق و توانا را برای وزارتخانه معرفی نکرده است؟ آقای رییسی هفته گذشته فردی را به مجلس معرفی کرد که هیچگاه تصمیم‌گیر در کشور نبوده و همواره عضو کارگروه‌ها و تابع بوده است. به همین دلیل است که از همان ابتدا مشخص بود که توانایی تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی و مدیریت در سطح کلان را ندارد. این موارد نشان می‌دهد که دولت به صورت جدی به دنبال حل مسائل نیست.

رییس‌جمهوری که با شعار عدم اتکا به خارج و عدم گره زدن توافق هسته به بحث اقتصاد بر سرکار آمده، چرا باید چنین گزینه ضعیف و مشکل‌داری را بعد از چهار ماه به مجلس معرفی کند؟ مجلسی که با وجود همسویی با دولت حاضر به رای اعتماد به چنین گزینه‌ای نشد.

وی در ادامه تاکید می‌کند: به شخصه معتقدم اعتراضات کنونی هم به دلیل اتخاذ چنین رویه‌ای در کشور است. دولت باید تغییر رویه داده و رویکردها را به سمت تغییر خواسته‌های مردم اصلاح کند. در واقع موضوع مهم این است که مساله نباید در حد حرف باشد بلکه باید در عمل شاهد آن باشیم. با این حال می‌بینیم که دولت متاسفانه در عمل شرایطی برای تغییر ایجاد نکرده و ما همچنان شاهد تورم بالا و بی‌ثباتی در عرصه‌های اقتصادی و پولی کشور هستیم‌. به همین دلیل معتقدم با توجه به وضعیتی که برای برجام پیش آمده و به نظر می‌رسد تا ماه‌های آینده هم تغییر خاصی در شرایط آن ایجاد نشود، دورنمای اقتصادی کشور ما وضعیت مناسبی نخواهد داشت.

من به شخصه نگران تداوم چنین شرایطی هستم. شما توجه کنید که اکثر تحلیلگران داخلی معتقدند مساله اقتصادی، معیشت و رفاه مردم عامل اساسی بروز اعتراضات و شرایط نابسامان اقتصادی کشور است. این نشان می‌دهد که در طول سال‌های گذشته کوتاهی و قصور صورت گرفته و سوال این است که برای کشوری که جمعیت کم و منابع گسترده دارد، چرا باید مردم روز‌به‌روز با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم کرده و روز‌به‌روز نیز فقیرتر شوند؟ بنابراین به نظر می‌رسد تا تغییر رویکردی از سوی دولت صورت نگیرد، چنین وضعیتی ادامه‌دار خواهد بود.

 این کارشناس ارشد روابط کار در پاسخ به این سوال که چرا دولت در چنین شرایطی به دنبال افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان است؟ می‌گوید: به اعتقاد من چنین کاری به دلیل نگرانی از بروز اعتراضات است. به همین دلیل هم هست که لایحه دوفوریتی به این منظور به مجلس فرستاده شده است. دولتی که برای افزایش حقوق قانونی کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی مانع ایجاد کرده بود، امروز لایحه‌ای برای کارمندان دولتی به مجلس فرستاده، بدون آنکه آدرس تامین منابع آن مشخص و دقیق باشد.

دولت از سال گذشته تاکید کرده بود که افزایش حقوق نخواهیم داشت و قیمت را کنترل کرده و تورم را کاهش می‌دهیم. حال سوال این است که چرا نتوانسته چنین کاری انجام دهد؟ این امر ناشی از عدم توانایی مدیران دولت است. مگر آقای رییسی تاکید نمی‌کرد که ما مشکلات را بدون چشمداشت به رفع تحریم‌ها حل می‌کنیم؟ حالا موضوع مهم این است که وقتی بدنه حاکمیت با دولت همراه است، چه ابزار دیگری برای حل این مشکلات لازم بوده که دولت هنوز قادر به رفع و رجوع آنها نشده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 293385
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا