بیانیه شصت و پنج تن از استادان دانشگاه صنعتی شریف

سخنی با دانشجویان و انذاری به مسئولان:

دانشجویان گرامی ما اگر چه همیشه در دردها و کاستی ها همراه شما نبوده ایم، امّا خواسته‌های به حقّ شما را درک می‌کنیم. جوان امروز ایرانی حقّ دارد برافروخته باشد، از ستمی که چندین سال بر آنها رفته است، از فشار زور و جبر عقیدتی بظاهر اخلاقی ولی در حقیقت منکراتی، از فشار گشت منکرات، گشت ارشاد و اخیرا” پلیس امنیت اخلاقی.

از دست رفتن جان عزیز جوانان برای ما بسیار دردناک است، خواه جان عزیز مهسا امینی دختر کُردستان ایران باشد، خواه دیگر جوانان.

همه این عزیزان دختران وپسران ایرانند. جوانان ایران چیز زیادی نمی خواهند، آزادی و کرامت ، اشتغال، ازدواج، مسکن وامید به آینده . فراهم آوردن اینها مقدمّاتی دارد که رونق اقتصادی و ارتباطات متعادل جهانی از نخستین آنهاست.
ما از جوانان و دانشجویان خود می خواهیم برای رسیدن به خواسته های خود، از ناسزاگویی و زد و خورد بپرهیزند از دیگر طیف جوانان، دانشجویان بسیجی، علاقمندان به ولایت متقابلا می‌خواهیم استقلال خود را از نهادهای بیرون دانشگاه حفظ کنند. شما عزیزان در دانشگاه نیز همانند عرصه جامعه سهم بزرگی از قدرت را در اختیار دارید و باید به نسبت آن مسئولیت پذیر باشید. عزیزان بسیجی و علاقمندان به نظام و حکومت، بنظر ما تا بی نهایت نمی توان با زور و با جبر بر اکثریت مرد م حکومت کرد و هر خواسته به حقّی را با سرکوب نظامی، امنیتی، خیابانی، نیروهای لباس شخصی، ضرب و جرح و خدای نکرده ارعاب و تهدید پاسخ داد.

ما یک کشور داریم بنام ایران که متعلق به همه ماست و باید به آینده آن بیندیشیم. خدا می داند اگر چرخه جهنّمی خشونت بالا بگیرد، کشور ما به چه سمت سویی خواهد رفت و در صورت فروپاشی اجتماعی، و با وجود این همه دشمنان در اطراف ما، سر از کدام بیابان بی انتها و بی امید در خواهیم آورد. برادران، رفقا، دوستان، ولائیون! ایران متعلق به همه است. نمی توان سلائق، خواسته ها، اندیشه ها، مصوّبات، قوانین و حتّی اجتهاد یک اقلیت را بر جمع بزرگی تحمیل کرد. غالب مرد مایران مسلمانند ولی بوضوح اکثریت آنان دولت ناکارآمد کنونی را که از ضعیف ترین دولتمردان تاریخ جمهوری اسلامی تشکیل شده نمی پسندند.

دولتی که با تحریم گسترده انتخابات توسط مردم به روی کار آمده و مجلسی که به دلیل نظارت مستمر استصوابی از افراد کارآمد و کاردان خالی شده است، نمی توانند بحران های فزاینده کشور را حل کنند. ما مجلس و دولت کارآمدتر و باسوادتری می خواهیم.

از مسئولان کشور نیز چنین می خواهیم:

بیایید در شیوه های خود تجدید نظر کنید. اجازه دهید اکثریت ملت بدون شورش و بدون اغتشاش و بدون خشونت ورزی در تعیین سرنوشت خویش سهیم باشد.

گشت های منکراتی و ارشادی را جمع آوری کنید، زیرا اینها جز بسط منکرات کاری انجام نمی دهند.

نظارت استصوابی را کنار بگذارید زیرا سبب کنار کذاشته شدن شایستگان و به قدرت رسیدن فرصت طلبان نادان است.

به اشتباهات خود در عرصه حکومت داری- حداقل در خفا هم که شده- اقرار کنید و بدانید این راهی که میروید سرانجام مطلوبی ندارد.

بیایید در همه امور به رای و خواسته مردم تمکین کنید و از تکیه بر نظریات مغشوش و سست پرهیز کنید و دست از استبداد رای بر دارید.

بیایید، همّت کنید از این امتحان سر بلند بیرون آیید و اولین گام ها را برای تصحیح خطاهای گذشته و بازگردانیدن امید به نسل جوان بردارید.

به عنوان نخستین قدم دانشجویان دستگیر شده را بدون قید و شرط آزاد کنید تا به تحصیل خود ادامه دهند. اینها سرمایه های ایرانِ فردا هستند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 293429
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا