خسارت‌های عدم تعامل با دنیا

به گزارش جهان صنعت نیوز:  کشورهای عضو اتحادیه بین‌المللی مخابرات از ۴ مهرماه در بخارست رومانی گردهم آمدند تا ضمن برگزاری جلساتی، اعضای جدید شورای حکام اتحادیه را برای مدت ۴ ساله از ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۶ تعیین کنند. صبح روز دوشنبه ۱۱ مهرماه به وقت رومانی، این انتخابات برگزار شد و وزارت ارتباطات ایران نتوانست رای لازم برای عضویت در شورا را کسب کند. کشورها از ۵ قاره برای ۴۸ کرسی این شورا رقابت کردند که سهم قاره آسیا از آن ۱۳ صندلی است. ایران از میان ۱۶ متقاضی عضویت در این شورا با کسب ۹۱ رای در رتبه پانزدهم و پایین‌تر از اردن قرار گرفت تا نتواند صندلی خود در این شورا را حفظ کند. امارات، هند، اندونزی، تایلند، مالزی، ژاپن، کویت، فیلپین، عربستان، استرالیا، کره جنوبی، بحرین و چین ۱۳ کشور آسیایی هستند که در شورای ITU برای ۴ سال آینده صاحب کرسی شدند.

ایران در حالی ۴۴ رای با سیزدهمین کشور آسیایی که توانست کرسی این شورا را کسب کند فاصله دارد که در دوره قبلی این انتخابات توانسته بود بیش از ۱۴۶ رای به دست آورد. این برای دومین بار پس از انقلاب بود که ایران توانست عضو شورای حکام ITU شود. شورای حکام اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) آژانس تخصصی سازمان ملل متحد در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است که همراه با ۱۹۳ کشور عضو و بیش از ۹۰۰ شرکت، دانشگاه و سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای، نوآوری در فناوری اطلاعات و ارتباطات را پیش می‌برد. اجلاس سران ITU هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود و در این اجلاس در مورد راهبردی‌ترین خط‌مشی‌های حوزه مخابرات تصمیم‌گیری می‌شود. در همین حال، قطعنامه‌های متعددی صادر، اسناد بسیاری امضا و اعضای شورای راهبری ITU هم هر چهار سال یک‌بار در همین اجلاس تعیین می‌شوند.

امتیاز خاصی را از دست نداده‌ایم

در همین خصوص داوود زارعیان معاون مدیرعامل شرکت مخابرات ایران به «جهان‌صنعت» گفت: اتحادیه جهانی مخابرات که بالاترین مرجع تصمیم‌گیری آن، کنفرانس سران مختار است هر ۴ سال یک‌بار تشکیل می‌شود و تصمیمات حوزه ارتباطات دور را به تصویب می‌رساند. شورای اجرایی از پنج منطقه اروپای شرقی، غربی، آسیا، آفریقا، استرالیا و آمریکا، اعضایی هستند که توسط کنفرانس سران مختار انتخاب می‌شوند تا دستور جلسه کنفرانس را آماده کنند. معمولا هر ۴ سال یک‌بار تعدادی از این افراد تغییر می‌کنند و اعضای دیگری جایگزین آن می‌شود.

وی در ادامه گفت: درست است که شورای اجرایی، شورای تصمیم‌ساز کنفرانس سران مختار است اما تصمیمات آن تا زمانی که به تصویب کنفرانس سران مختار نرسد قابلیت اجرایی ندارد. با توجه به اینکه در هر یک بخش‌های اتحادیه جهانی مخابرات، کشور کرسی داشته حائزاهمیت است اما این صندلی، خیلی صندلی اساسی برای کشور ما نیست. به هر حال هر ۴ سال یک‌بار تعدادی از اعضای آن عوض می‌شوند و این بار هم کشور ما به دلایل مختلف رای نیاورده است.

وی در پایان گفت: معمولا رای‌گیری تحت تاثیر برنامه‌ها، صحبت‌ها و مذاکرات است که ممکن است کشوری رای نیاورد. من به عنوان کسی که دو مرحله در رای‌گیری کنفرانس سران مختار در کمیته اجرایی حضور داشتم، معتقدم کشوری که این جایگاه را از دست بدهد اصولا امتیاز خاصی را از دست نداده است.

باید در این سازمان‌ها حضور داشته باشیم

همچنین سعید امینیان کارشناس فناوری اطلاعات به «جهان‌صنعت» گفت: در دنیا سازمان‌های مختلفی در مباحث فنی، مدیریتی و سیاستی وجود دارد. در این سازمان‌ها هم بحث‌های سیاست‌های جهانی پیگیری می‌شود و هم بحث‌های هماهنگی بین کشورهای مختلف در حوزه‌های متفاوت را بررسی می‌کنند. همچنین در این سازمان‌ها کارگروه‌های تخصصی‌ای در حوزه‌های مختلف وجود دارد که کارشناسان مختلف در حوزه‌های متفاوت در کشورهای گوناگون عضو این کارگروه‌ها می‌شوند و علاوه بر اینکه در تدوین سیاست‌ها و استراتژی‌ها شریک می‌شوند، نقش بسزایی را هم ایفا می‌کنند.

وی ادامه داد: طبیعی است که کشورهای مختلف بخواهند عضو این سازمان‌ها شوند تا نظرات خود را در حوزه حاکمیت خود اعمال و به عنوان یک مهره موثر نقش خود را ایفا کنند. همچنین کشور ما باید سعی کند تا در حوزه‌های مختلف همگام با کشورهای پیشرفته جهانی جایگاه و نقش خود را در این سازمان‌ها به درستی تبیین و نقش موثری را ایفا کند. امینیان در ادامه خاطرنشان کرد: از طرفی در سازمان‌ها، انجمن‌ها و اتحادیه‌های مختلف به دلیل مشکلات و مسائل ناشی از تحریم‌ها، ما امکان حضور را نداریم و به صورت موثر نمی‌توانیم نقشی را ایفا کنیم. به نظر من سیاست ما باید به نحوی باشد که بتوانیم با کشورهای مختلف در این سازمان‌ها تعامل داشته باشیم و راه خود را پیدا کنیم.

او افزود: البته نکته‌ای که وجود دارد این است که این سازمان‌ها باید متاثر از سیاست‌ها و کشورهای دنیا نباشند و به شکل مستقل عمل کنند. اما متاسفانه به این شکل نیست و تحریم‌های ایران و مسائل ناشی از آن در این انجمن‌ها و سازمان‌ها تاثیر می‌گذارد. وی در پایان گفت: به نظر من مسوولان و مدیران در وزارتخانه‌ها باید به شدت پیگیر این موضوع باشند که هم ما عضو این انجمن‌ها باشیم و هم نقش خود را به درستی ایفا کنیم و همان‌طور که ما در حوزه‌های فنی دانشمندان و متخصصان بسیار توانمندی داریم بتوانیم به صورت حرفه‌ای و علمی در این سازمان‌ها حضور داشته باشیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 293436
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا