شاخ غولی که شکست

به گزارش جهان صنعت نیوز:  از یک هفته پیش گمانه‌زنی‌ها برای کاهش تولید نفت ادامه داشت، اما همه خبرها حداکثر کاهش را یک میلیون بشکه پیش‌بینی می‌کردند، هرچند رفتار روسیه در بازار نشان می‌داد که تصمیم بزرگی در سر دارد، با این حال هیچ کس تصور نمی‌کرد، اوپک‌پلاسی که ماه گذشته بعد از رایزنی‌های بسیار تنها ۱۰۰ هزار بشکه از سقف تولید خود کم کرده، ناگهان به فاصله یک ماه بعد این کاهش را به ۲ میلیون بشکه برساند؛ تصمیمی که باعث شد چشم‌انداز بازار نفت دوباره افزایشی باشد.

به فاصله یک روز بعد از تصمیم اوپک بانک مورگان استنلی پیش‌بینی کرد قیمت‌های نفت سریع‌تر از برآورد قبلی، دوباره به ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود خواهند کرد و قیمت مورد پیش‌بینی برای نفت در سه ماهه نخست سال آینده را از ۹۵ به ۱۰۰ دلار در هر بشکه، بالا برد.

مورگان استنلی پیش‌بینی کرده که سال میلادی آینده، کمبود عرضه در بازار نفت از ۲۰۰ هزار بشکه در روز برآورد قبلی، به ۹۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا می‌کند.

استراتژیست‌های مورگان استنلی اعلام کردند این پیش‌بینی‌ها با فرض این بوده که تولید نفت روسیه پس از اجرایی شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا، به میزان یک تا ۵/۱ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا می‌کند.

بانک‌های دیگر هم به کاهش تولید بزرگ اوپک‌پلاس واکنش نشان دادند و پیش‌بینی قیمت نفت را بالا بردند. به عنوان مثال، گلدمن ساکس پیش‌بینی قیمت نفت برنت در سه ماهه جاری را به میزان ۱۰ دلار افزایش داد و ۱۱۰ دلار در هر بشکه اعلام کرد. گلدمن ساکس پیش‌بینی قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۲ را از ۹۹ به ۱۰۴ دلار و قیمت سال ۲۰۲۳ را از ۱۰۸ به ۱۱۰ دلار بالا برد.

دامین کوروالین، مدیر تحقیقات انرژی گلدمن ساکس به تلویزیون بلومبرگ گفت: تمامی تحولاتی که در بخش عرضه شاهد بوده‌ایم، زمینه را برای قیمت‌های بالاتر نفت تا پایان سال فراهم می‌کنند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، وارن پاترسون مدیر استراتژی کالاها در موسسه مالی‌ ای‌ان‌جی گفت: با توجه به کاهش عرضه بزرگی که از سوی اوپک‌پلاس اعلام شده است، بازار جهانی احتمالا تا پایان سال ۲۰۲۳ با کمبود عرضه مواجه خواهد بود. این بانک در حال حاضر پیش‌بینی می‌کند قیمت هر بشکه نفت برنت تا پایان امسال و نیمه اول سال ۲۰۲۳، در محدوده ۹۰ دلار می‌ماند و در نیمه دوم سال آینده افزایش بیشتری پیدا کند.

تبعات یک کاهش بزرگ

تحلیلگران می‌گویند، تصویب کاهش تولید نفت به میزان دو میلیون بشکه در روز از سوی وزیران اوپک‌پلاس، می‌تواند از قیمت‌های نفت که به دلیل ترس از رکود اقتصادی، افزایش نرخ‌های بهره آمریکا و رشد ارزش دلار آمریکا، از ۱۲۰ دلار به حدود ۹۰ دلار نزول کرده‌اند، حمایت کند.

فیونا سینکوتا، تحلیلگر بازارهای مالی شرکت سیتی ایندکس گفت: نفت هفته جاری با انتظار برای کاهش تولید اوپک‌پلاس، روند افزایشی پیدا کرد اما تاثیر کاهش تولید با در نظر گرفتن اینکه بعضی از اعضای این گروه نتوانسته‌اند مطابق سهمیه تولید‌ کنند، کوچک‌تر خواهد بود. اوپک‌پلاس در آگوست، ۵۸/۳ میلیون بشکه در روز کمتر از سقف هدف‌گذاری شده، نفت تولید کرد.

یورگ لئون، تحلیلگر شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی گفت: بر این باوریم که اهداف تولید جدید عمدتا بر عهده تولیدکنندگان بزرگ شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت خواهد بود.بلافاصله بعد از این نشست احسان عبدالجبار وزیر نفت عراق گفت: عراق امیدوار است تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش تولید به میزان دو میلیون بشکه در روز، به ثبات بازار جهانی و پشتیبانی از قیمت‌ها، کمک کند. این کشور قصد دارد سطح تولیدی که در توافق با کشورهای اوپک در ژوییه سال ۲۰۲۱ تعیین شده بود را حفظ کند و صادرات نفت عراق از این کاهش تولید، متاثر نخواهد شد.قیمت نفت روز جمعه که بازارها منتظر انتشار آمار اشتغال ماهانه آمریکا برای ارزیابی سیگنال‌های اقتصادی بودند، کاهش یافت اما در پی تصویب کاهش تولید بزرگ اوپک‌پلاس، در مسیر ثبت رشد هفتگی چشمگیری قرار گرفت. بهای معاملات نفت برنت با ۴/۰ درصد کاهش، به ۹۴ دلار و ۴۳ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا تغییری نداشت و ۸۸ دلار و ۵۳ سنت در هر بشکه بود. از ابتدای هفته جاری تاکنون، نفت برنت ۴/۷ درصد و شاخص نفت آمریکا ۱۱ درصد رشد کرده که بهترین رشد هفتگی هر دو شاخص از زمان آغاز جنگ اوکراین در مارس است.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز گفت: شاهد کاهش چشمگیر عرضه بنزین و دیزل هستیم. در هفته‌های اخیر مکررا شنیده‌ایم که اقتصاد کند شده و قیمت‌های نفت به دلیل به اوج رسیدن تقاضا، کاهش پیدا کرده‌اند اما به نظر می‌رسد این آمار بسیار بهتر از حد تصور مردم بوده است.

هشدارهای بی‌نتیجه بایدن

«من نگرانم و این اقدام غیرضروری بود.» این واکنش جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا به تصمیم اوپک‌پلاس بود. جو بایدن، همچنین از احتمال برداشت بیشتر نفت از ذخایر استراتژیک خبر داد.

از سویی جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید و برایان دیس مدیر شورای اقتصاد ملی در بیانیه‌ای اعلام کردند: آمریکا در نوامبر، ۱۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر نفت استراتژیک آزاد می‌کند و رییس‌جمهور همچنان دستور برداشت از ذخایر نفت استراتژیک را برای حمایت از مصرف‌کنندگان آمریکایی و تقویت امنیت انرژی، صادر می‌کند.

این دو مقام آمریکایی افزودند: بایدن به وزیر انرژی دستور داده است اقدامات بیشتر را برای افزایش تولید داخلی در میان‌مدت بررسی کند.این مقامات، تصمیم اوپک‌پلاس را کوته‌بینانه توصیف کردند که بیشتر روی کشورهای دارای درآمد کم تا متوسط تاثیر می‌گذارد که از قیمت‌های بالای انرژی لطمه دیده‌اند.

همچنین در پی اقدام روز جاری، دولت بایدن با کنگره درباره ابزارها و اختیارات بیشتر برای کاهش کنترل اوپک بر قیمت‌های انرژی، مشورت خواهد کرد.
قانونگذاران در کنگره با استناد به قیمت‌های بالاتر بنزین و نفت، به دنبال تصویب قانونی هستند که به دولت آمریکا اجازه می‌دهد از اعضای اوپک برای دستکاری بازار انرژی، شکایت کند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت: ما دیدگاه خود را برای اعضای اوپک روشن کرده‌ایم. ما درباره ضرورت تامین انرژی برای تامین تقاضا، دیدگاه خود را مطرح و روی این موضوع کار کرده‌ایم. ما سهم خود را انجام داده‌ایم. واشنگتن در تلاش برای افزایش عرضه انرژی و تثبیت قیمت‌ها بوده است و تولید آمریکا را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داده و از ذخایر نفت استراتژیک برداشت کرده است.

برایان دیس، مشاوره اقتصادی بایدن در هواپیمای رییس‌جمهوری به خبرنگاران گفت: ما بر این باوریم در دوره‌ای که اگر به تصویر انرژی جهانی، تصویر نفت، نگاه کنید عدم عرضه، همچنان چالش مهمی محسوب می‌شود، چنین اقدامی غیرضروری و غیرقابل توجیه است. آنچه رییس‌جمهور به ما دستور داده و همچنان به همین منوال می‌ماند، خارج نکردن هیچ گزینه‌ای از روی میز است. ما به ارزیابی و مشاوره نزدیک با کنگره در خصوص مجموعه‌ای از مسائل در‌این‌باره ادامه می‌دهیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 293453
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا