مرگ مهسا و چشم‌انداز

به گزارش جهان صنعت نیوز:  نهادهای حکومتی می‌گویند پزشکی قانونی حرف آخر را می‌زند و نباید برخلاف رای‌ای که این نهاد صادرکرده است حرف دیگری زده شود. به این ترتیب به طور مستقیم و غیرمستقیم به خانواده مهسا امینی و وکلای پرونده او هشدار می‌دهند که دیگر نباید در این باره حرف یا حدیثی بیاورند که نشان دهد رای پزشکی قانونی را سست کند. حالا و در وضعیتی که این راهبرد از سوی نظام سیاسی حاکم بر ایران دنبال می‌شود باید دید در روزهای آینده مسیر رخدادها به کدام سو می‌رود. جدا از اینکه سرانجام پرونده مرگ اندوهبار این دختر جوان به کجا می‌رسد دلسوزان به این مرز و بوم می‌خواهند دلایل این وضعیت پدیدارشده در کشور که اعتراض‌های گسترده پیدا و پنهان یکی از پیامدهای آن است را واکاوی کنند و راهی نشان دهند که کشور به انبار آتش خشم شهروندان تبدیل نشود و شهروندان به سخنان مدیران باور داشته باشند.

برخی از افراطیون هوادار حکومت اندیشه‌ای شگفت‌انگیز و باوری به شدت عجیب دارند و می‌گویند دلیل اینکه شل‌حجابی و بی‌حجابی در ایران گسترش یافته این است که فعالیت‌های فرهنگی گسترده از سوی نهادهای حکومتی به ویژه رادیو- تلویزیون و هزاران مسجد و نیز وزارت ارشاد و دستگاه‌های عریض و طویل دیگر نتوانسته‌اند با کار فرهنگی دختران را به راه بیاورند، این است که ذهن و دل آنها با آموزه‌های فرهنگی ارائه‌شده دشمنی پیدا کرده است و برای اینکه این دشمنی ذهنی و قلبی را کمرنگ کنیم لازم است زور به کارگرفته شود. اما گروه دیگری می‌گویند که نوجوانان و جوانانی که این روزها صدای اعتراض‌شان را به گوش جهان رسانده‌اند به این دلیل روندی برخلاف خواسته حکومت را در پیش گرفته‌اند که آموزه‌های ارائه‌شده و روش‌های آموزش دادن را ناکارآمد می‌دانند و با توجه به گسترش بهت‌برانگیز شبکه‌های اجتماعی دیجیتال باور دارند می‌شود آنها و نیز حکومت هرکدام کار خود را بکنند و با یکدیگر جز در مسائل عمومی روبه‌رو نشوند.

برخی دیگر نیز باور دارند جوانان ایرانی با بررسی مجموعه رخدادهای سیاسی و اقتصادی و نیز سیاست خارجی و نتایج تضاد ایران با بخش مهمی از جهان و بدتر شدن وضعیت کسب‌وکار و نبود چشم‌انداز روشن می‌خواهند دست‌کم در جایی که زندگی خصوصی آنها است آزاد باشند. کاش می‌شد افراطیون هوادار خشونت رفتاری را یک بار و برای همیشه از همه عرصه‌های تصمیم‌گیری دور انداخت و نشان داد می‌توان چشم‌اندازی روشن‌تر نیز داشت.

اخبار برگزیده
شناسه : 293692
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا