خداحافظی با قدیمی‌ترین ساختمان چهارراه کالج

به گزارش جهان صنعت نیوز:  چهاردهم مهرماه همزمان با سالروز گشایش نخستین مجلس شورای ملی ایران است و چند سالی است، به نام «روز تهران» نامگذاری شده است. این روز تاریخی امسال اما به جای آنکه زمانی برای حفظ و مرمت آثار تاریخی و واجد ارزش ایران باشد تبدیل به روز تخریب کافه ایران شد؛ بنایی که ۱۲۰سال قدمت داشت.

اگر از جمله عاشقان بناهای تاریخی باشید حتما از روی پل کالج چشمتان به عمارت بزرگ و تاریخی واقع در خیابان انقلاب افتاده است. کافه‌رستورانی که قدیمی‌ترین ساختمانِ چهارراه کالج و یکی از قدیمی‌ترین عمارت‌های سمت شمالی خیابان انقلاب است.

حال اما به بهانه ناایمن بودن، این کافه‌رستوران خاطره‌انگیز تبدیل به تلی از خاک شده است تا شاید همچون روند ادامه‌دار ساخت و سازهای اخیر تبدیل به پاساژ و مراکز تجاری شود.

اهمیت کافه ایران

عمارت کافه ایران در دهه ۱۳۰۰ در سه طبقه بنا شده بود که دارای سرستون‌های ارزشمند، آینه‌کاری و گچ‌بری‌های ویژه بود.

بانو محدثه میردریکوندی برنده جایزه «معماری حفاظت و احیای فضاهای ارزشمند ایران» در سال ۱۴۰۰ و مدیر پروژه احیای جداره‌های ارزشمند خیابان انقلاب، پیرو گفت‌و‌گویی مطبوعاتی گفته: ساختمان کافه ایران به عنوان یکی از ارزشمندترین ساختمان‌های پهنه انقلاب بود که دارای کاشی‌کاری، گچ‌بری و… بود که شوربختانه ابتدا توسط مالک با رنگ سیاه پوشانده شد و در زمان طرح احیای جداره خیابان انقلاب اجازه مرمت بنا به شهرداری تهران داده نشد، در همان سال پرونده ثبتی بنا تهیه و عمارت به عنوان یکی ساختمان‌های با ارزش در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

وی در ادامه اعلام کرد: با وجود اعلام شروع تخریب ساختمان کافه ایران به میراث، هیچ همکاری‌ای توسط میراث انجام نشد و یگان حفاظت میراث برای جلوگیری از تخریب اعزام نشد.

تخریب این عمارت‌ها بی‌توجهی به ارزش سرمایه شهری است. نباید منافع عمومی فدای منافع فردی مالک شود. این در مورد مالکیت بناهای دولتی و عمومی هم صدق می‌کند.

تاریخچه کافه ایران

کافه ایران بی‌شک یکی از بناهای واجد ارزش بخش مرکزی پایتخت است که می‌توانست با تقویت سازه و اختصاص کاربری فرهنگی تبدیل به محفلی برای آشنایی مردم با تاریخ ایران معاصر شود.

شهرام شهریار فعال میراث فرهنگی در خصوص تاریخچه ساختمان کافه‌رستوران ایران می‌گوید: این عمارت در دهه‌های سال ۱۳۰۰ بنا شده و تنها بنای ارزشمند جداره شمالی خیابان انقلاب بود، این ساختمان توسط خاندان کارآفرین «ایدون» به عنوان کافه‌رستوران ایران بهره‌برداری می‌شد. سروش ایدون از زرتشتیان بنام و متمول بود که با بانو گوهر ازدواج کرده و ثمره این ازدواج شش فرزند بود؛ فریدون، بانو، بهرام، پریدخت، جمشید و روح‌انگیز.

این فعال میراث فرهنگی می‌افزاید: شرکت نیرومحرکه (صنایع تولیدی اشتاد) متعلق به بهرام ایدون بود، همچنین کارخانه پشم‌ریسی و پارچه‌بافی درخشان یزد توسط فریدون ایدون، جمشد ایدون و حسینعلی هراتی در سال ۱۳۱۴ تاسیس شده بود که هر دو کارخانه در سال‌های ۱۳۵۷ و ۱۳۶۲ مصادره شد.

شهریار ادامه می‌دهد: در همان سال، ساختمان کافه ایران در چهارراه کالج، مصادره شد و در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت و چند سال پیش توسط شخصی در مزایده بنیاد خریداری شد.

تخریب کافه ایران

بنای کافه ایران با وجود اهمیت تاریخی و جنبه‌هایی که از ایران مدرن به نمایش می‌گذاشت چهاردهم مهر ماه تخریب شد.

با وجود تماس خبرنگار «جهان‌صنعت» با روابط عمومی میراث فرهنگی استان تهران و ارسال پیام و تماس با محسن سعادتی سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان تهران، تا لحظه تنظیم این گزارش هیچ پاسخی در خصوص علت وقوع این تخریب و چرایی اعزام نشدن نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی به محل ارائه نشده است.

شهرام شهریار فعال میراث فرهنگی از تخریب کامل این عمارت خبر داده و گفته که «کافه ایران» که در دهه ۱۳۰۰ با معماری واجد ارزش در تهران بنا شده بود، چهاردهم مهر ماه که «روز تهران» نام گرفته، ‌به بهانه ناایمن بودن بنا، تخریب شد.

او در سایت سفرنویس عکس‌هایی را از روند تخریب این بنا منتشر کرده است. در کنار این مطلب این عکس‌های وب‌سایت سفرنویس که روند تخریب و نمای بیرونی و درونی واجد ارزش این بنای تاریخی را به نمایش می‌گذارد ارائه شده است.

طبیعتا از مسوولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انتظار می‌رود حالا که مانع تخریب این بنای واجد ارزش و تاریخی نشده‌اند لااقل پاسخگو بوده و دلایل بی‌توجهی خود را شرح دهند.

طبیعی است که هر کس در داخل وزارت میراث فرهنگی و یا سایر نهادهای مرتبط مسوولیتی به دلیل بی‌توجهی به این اثر تاریخی برعهده دارد باید در پیشگاه ملت ایران پاسخگو باشد. انتظار بررسی چگونگی روند تخریب و مقصران احتمالی تخریب کافه ایران نیز یک مطالبه عمومی است که بی‌شک از سوی رسانه‌های مستقل پیگیری خواهد شد.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنی
شناسه : 293711
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا