پیاده‌سازی قواعد تجارت آزاد شرط توسعه همکاری‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز:   به گفته نایب‌رییس اتاق ایران که ریاست هیات تجاری ایران در این سفر را برعهده داشت، پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا و حرکت به سمت پیاده‌سازی قواعد تجارت آزاد می‌تواند در توسعه همکاری‌های کشورهای مجمع اقتصادی خزر (ایران، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان) با یکدیگر نقش ویژه‌ای داشته باشد.

از ظرفیت‌های موجود استفاده نمی‌شود

در این باره حسین سلاح‌ورزی در نشست روسای اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر گفت: احیای جاده ابریشم و تعیین جایگاه اقتصادی هر یک از کشورهای حاشیه خزر، باعث توسعه روابط تجاری آنها خواهد شد. نایب‌رییس اتاق ایران اظهار کرد: کشورهای ساحلی دریای خزر با دارا بودن مساحتی بالغ بر ۲۲ میلیون کیلومتر مربع، جمعیتی حدود ۲۵۶ میلیون نفر، حجم مبادلات تجاری ۸۰۰ میلیارد دلاری و تولید ناخالص داخلی بالغ بر ۴ تریلیون دلار از شرایط مناسبی برخوردارند. متاسفانه در حال حاضر از ظرفیت موجود همکاری اقتصادی آنچنان که باید استفاده نمی‌شود و لازم است این موضوع مورد بررسی قرار گیرد. همچنین این کشورها باید علاوه بر مبادلات تجاری، روابط خود را در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی گسترش دهند.

او ادامه داد: پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا و حرکت کشورها به سمت پیاده‌سازی قواعد تجارت آزاد می‌تواند در توسعه همکاری‌های فی‌مابین نقش زیادی داشته باشد.

نایب‌رییس اتاق ایران پیشنهاد کرد: کمیته‌های تخصصی متشکل از بدنه اتاق‌های بازرگانی ۵ کشور تشکیل شوند و در قالب آنها جلسات مستمری برگزار شود تا مباحث مربوطه پیگیری شود. این کمیته‌ها می‌توانند هم به لحاظ محتوایی مشکلات موجود در حوزه‌های تخصصی را شناسایی کنند و در صدد ارائه پیشنهادات به دولت‌های کشورها جهت رفع آنها برآیند و هم فعالیت منسجم‌تری در تشکیل پنل‌های تخصصی و نشست‌های B2B در قالب همایش داشته باشند؛ کمیته‌هایی مانند کمیته کشاورزی، کمیته ارتباطات، کمیته اطلاعات اقتصادی، کمیته انرژی، کمیته محیط‌زیست، کمیته بانکداری، کمیته بهداشت و پزشکی، کمیته منابع منطقه‌ای، کمیته علوم و تکنولوژی، کمیته توسعه و تجارت، کمیته حمل‌ونقل، کمیته جهانگردی و کمیته شرکت‌های کوچک و متوسط و…

او تاکید کرد: ضمن استقبال از هیات تجاری اتاق بازرگانی روسیه که ماه آینده به ایران سفر خواهد کرد، پیشنهاد می‌کنیم با توجه به اهمیت موضوع حمل‌و‌نقل و داوری، ریاست مرکز داوری اتاق روسیه و رییس موسسه ضامن و صادرکننده کارنه تیر روسیه به همراه شرکت‌های حمل‌ونقل فعال روسی برای بررسی و مذاکرات بیشتر در خصوص مسائل تخصصی موجود در هیات مذکور حضور داشته باشند.

عضویت تجاری در منطقه آزاد اوراسیا نهایی شده است

از طرفی رییس سازمان توسعه و تجارت با بیان اینکه عضویت تجاری ایران در منطقه آزاد اوراسیا نهایی شده و به زودی در آنجا عضو خواهیم شد، اعلام کرد: در این منطقه از کشورهای حاشیه دریای خزر قزاقستان و روسیه عضو هستند. از این رو آذربایجان و ترکمنستان می‌توانند به این توافق‌های منطقه‌ای اضافه شوند.

علیرضا پیمان‌پاک با اشاره به بحث‌های مطرح شده در زمینه توسعه روابط تجاری، ترانزیت و حمل‌ونقل در اجلاس خزر گفت: با توجه به بحران‌هایی که در دنیا وجود دارد، بحث ترانزیت و حمل‌و‌نقل کالا یکی از مهم‌ترین بحث‌های کشورهای حاشیه دریای خزر است و در این جلسات، نقش ایران در کریدور شمال- جنوب در حوزه ترانزیت مورد بررسی قرار گرفت.

پیمان‌پاک بر تاکید این کشورها بر توسعه روابط تجاری اشاره کرد و افزود: اتاق‌های بازرگانی این کشورها با یکدیگر جلسات و مذاکرات جدی داشتند؛ همچنین جلسات متعدد معاون اول رییس‌جمهور با مقامات تجاری و فعالان اقتصادی، استانداران و روسای جمهوری‌های فدراسیون روسیه برگزار شد و به جمع‌بندی خوبی در زمینه‌های اقلیم و مسائل زیست‌محیطی رسیدیم.

به گفته این مقام مسوول، در مجموع در مجمع اقتصادی خزر موافقت‌های خوبی به‌دست آمد که امیدواریم این موافقتنامه‌ها پیگیری شود تا به نتیجه نهایی برسد و منافع اقتصادی قابل لمس شود.

رییس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این پرسش که درباره ایده ایجاد منطقه آزاد مشترک گفت‌وگویی صورت گرفت، افزود: ایده اولیه را معاون اول رییس‌جمهور برای ایجاد یک منطقه آزاد مشترک مطرح کرد. از این رو مذاکره در این زمینه با روس‌ها را پیگیری کردیم و اگر دیگر کشورهای حاشیه دریای خزر بخواهند به ما اضافه شوند درخواست آنها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد؛ همچنین عضویت تجاری ما در منطقه آزاد اوراسیا نهایی شده است و به زودی در آنجا عضو خواهیم شد. در این منطقه از کشور حاشیه دریای خزر، قزاقستان و روسیه عضو هستند از این رو آذربایجان و ترکمنستان می‌توانند به این توافق‌های منطقه‌ای بپیوندند.

در زمینه پول مشترک صحبت جدی مطرح نشد

وی با بیان اینکه در زمینه پول مشترک صحبت جدی مطرح نشد، افزود: ایجاد سازوکارهای مالی و بانکی بر اساس پول‌های ملی با ایران مطرح شد و از آنجایی که مسوولان بانک مرکزی نیز در این نشست‌ها حضور داشتند، صحبت‌هایی تخصصی با تمرکز بر حذف دلار و یورو انجام شد تا تجارت بر اساس پول مشترک دو کشور صورت بگیرد.

معاون وزیر صمت با اشاره به دنبال کردن فعالیت‌های جدی تجاری ایران در منطقه تجاری خزر، افزود: ما فعالیت‌های جدی را برای ایجاد بازار و توسعه زیرساخت‌های بین‌المللی مانند تعرفه‌های ترجیحی و موافقتنامه‌های آزاد و لجستیک انجام می‌دهیم اما نکته مهم این است که برای این بازار چند صد میلیارد دلاری باید کالا تولید شود به طوری که تنظیم بازار داخلی نیز برهم نخورد.

وی درباره تکمیل راه‌آهن رشت- آستارا توضیح داد: جلسه مفصلی را معاون وزیر راه در مجمع اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خرز برگزار کرد و توافقات خوبی صورت گرفت. در واقع وی با هدف حل مشکلات ترانزیت اینچه‌برون- گرمسار و رشت- آستارا در این جلسات حاضر شد که در این زمینه موافقت‌های خوبی صورت گرفت.

ادعای افزایش ۷۰ درصدی تجارت به روسیه در ۶ ماه

در این خصوص همچنین رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد اجلاس خزر و فصل جدید روابط بانکی و تجاری ایران و روسیه اظهار کرد: با توجه به اتفاقات چند ماهه اخیر و تغییر روابط اقتصادی کشور روسیه با کشورهای اروپایی، ظرفیت‌های جدیدی برای همکاری بین ایران و کشور روسیه فراهم شد.

محمدرضا پورابراهیمی با بیان این مطلب افزود: البته این ظرفیت‌ها قبلا هم ایجاد شده بود اما یا عملیاتی نشده بود یا آنها را کامل اجرایی نکرده بودیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس همکاری‌های مشترک بین بانک مرکزی ایران و بانک مرکزی روسیه و توافقات شکل‌گرفته برای تبادلات تجاری بین ایران و روسیه را ظرفیتی برای افزایش سطح روابط اقتصادی بین دو کشور و پوشش بخشی از نیازهای ایران قلمداد کرد.

پورابراهیمی با اشاره به افزایش ۷۰ درصدی ظرفیت صادرات ایران به کشور روسیه طی شش ماهه اول امسال گفت: این میزان افزایش نشان می‌دهد که حرکت جدیدی در افزایش همکاری‌های مشترک اقتصادی شروع شده اما با این تفاوت که ما قبلا در تراز منفی حرکت می‌کردیم اما الان به تدریج می‌توانیم تراز منفی را هم جبران کنیم.

این نماینده مجلس توافق بین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و کشور روسیه را فصل جدیدی از روابط اقتصادی بین دو کشور خواند و افزود: در حال حاضر این امکان فراهم شده که بدون هیچ‌گونه واسطه‌گری ارزهای کشورهای دیگر، امکان مبادلات اقتصادی را به شکل روان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در اجلاس خزر هم تاکید بر تقویت همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور بود گفت: در حال حاضر به ویژه بعد از برگزاری این اجلاس، فصل جدیدی از همکاری‌ها آغاز شده است. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: این امکان وجود دارد که به صورت موازی با دیگر کشورهای دنیا نیز روابط اقتصادی داشته باشیم.

همکاری در سطح استان‌های کشورهای منطقه

در جریان اجلاس سران خزر در آگوست ۲۰۱۸، در آکتائو، قزاقستان، کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر به امضا رسید. همچنین در ۲۲ ژوئن ۲۰۲۲، اجلاس سران خزر در عشق‌آباد برگزار شد که طی آن علاوه بر مسائل امنیتی، زیست‌محیطی و همکاری‌های بشردوستانه، تاکید ویژه‌ای بر تداوم روابط اقتصادی شد. از آنجایی‌که خزر نقش بسزایی در نظام اقتصادی جهانی دارد، مسائل توسعه منطقه خزر نه‌تنها برای کشورهای مرزی، بلکه برای کل جهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در نشست روسای اتاق‌های بازرگانی روسیه، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان اعلام شد: با وجود مشکلات مرتبط با همه‌گیری طی سال گذشته رویدادهای مشترک زیادی به صورت دوجانبه و چندجانبه با هدف توسعه ارتباطات تجاری، ترویج پروژه‌های سرمایه‌گذاری و یافتن زمینه‌های جدید همکاری برگزار شد. ماه آینده هیات بزرگی از اتاق بازرگانی روسیه به ایران سفر خواهد کرد.

همچنین روسای اتاق‌های بازرگانی روسیه، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان مطرح کردند: همکاری نه تنها در سطح پایتخت‌ها، بلکه در سطح استان‌های کشورهای منطقه نیز به شدت در حال توسعه است. تماس‌های تجاری مستقیم و ماموریت‌های تجاری متقابل به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است.

همچنین عنوان شد: فرصت‌های ترانزیت ویژه‌ای در منطقه وجود دارد که مهم‌ترین آن کریدور حمل‌و‌نقل بین‌المللی شمال-جنوب است. به گفته کارشناسان، اجرای این پروژه در منطقه خزر این منطقه را به یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های حمل‌و‌نقل بین قاره‌ای چندوجهی در اوراسیا تبدیل خواهد کرد. بنابر این گزارش توسعه کریدور حمل‌و‌نقل در خزر در سال‌های آینده این دریاچه را به مولد اصلی رشد اقتصادی در کل منطقه تبدیل خواهد کرد. کریدور ترانس خزر از اهمیت ویژه‌ای در حوزه حمل‌و‌نقل و انرژی برخوردار است.

امضای بیانیه مشترک با تاکید بر صلح و همکاری

در این نشست همچنین عنوان شد: طبق توافقنامه مشروط کردن اعطای تعرفه ترجیحی به درج HS کد ده رقمی توسط گمرکات روسیه مورد قبول نیست و لازم است دبیرخانه اتحادیه اقتصادی اوراسیا مجددا به گمرکات اجرایی کشورهای عضو این موضوع را یادآور شود.

در ادامه تاکید شد: ملاک عمل جهت تعیین ارزش برای گمرکات و تصمیم‌گیری در مورد ارزش CIF و EXW کالاها، تعریف مورد توافق (به جای عبارت مورد توافق) خواهد بود. به این ترتیب تغییرات آتی در ترم‌های اینکوترمز تاثیری بر تعیین ارزش‌ها در آینده نخواهد داشت. به منظور جلوگیری از مشکلات احتمالی در خصوص امضاهای گواهی مبداء اتاق ایران، در صورت وجود تغییرات در مهر و امضای مجاز اتاق‌های استانی، صرفا مهرهای مجاز به دبیرخانه ارسال خواهد شد و ملاک عمل مهرهای مجاز خواهند بود.

همچنین در پایان این مجمع روسای هیات‌ها بیانیه مشترکی با مضمون تعهد کشورهای خود به موضع مشترک و اینکه دریای خزر دریای صلح، دوستی و همکاری است و همه مسائل مربوط به دریای خزر از راه‌های مسالمت‌آمیز و از طریق گفت‌وگو حل و فصل می‌شود، منتشر کردند. همچنین طی مجمع اعلام شد که سومین مجمع اقتصادی خزر در سال ۲۰۲۳ در جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد.

حضور هیات تجاری روس در اتاق تهران

گفتنی است اتاق تهران در ادامه میزبانی هیات‌های تجاری روس، روز دوشنبه ۲۵ مهر ماه نیز میزبان یک هیات تجاری از جمهوری باشکرتستان روسیه است. این هیات متشکل از ۱۰ شرکت است که در زمینه‌های صنایع غذایی و کشاورزی (میوه، سبزیجات، خشکبار، آرد، پاستا، ماکارونی و شیرینی‌جات، انواع گوشت، روغن)، چرم، پوشاک و… فعالیت دارند و برای دیدار و مذاکره با فعالان اقتصادی ایرانی و برگزاری مذاکرات دوجانبه تجاری به تهران می‌آیند.

اعضای این هیات ساعت ۹:۳۰ صبح روز دو‌شنبه مورخ ۲۵ مهرماه ١۴٠١ در اتاق بازرگانی تهران حاضر می‌شوند. فعالان اقتصادی علاقه‌مند به حضور در این رویداد و مذاکره با اعضای این هیات می‌توانند حداکثر تا روز شنبه ۲۳ مهرماه برای ثبت‌نام به سایت اتاق تهران مراجعه کنند. فهرست شرکت‌های روسی در لینک ثبت‌نام موجود است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 294037
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا