مدیران بحران‌ساز

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در جامعه ایران این افراد کم نیستند؛ وقتی اعتراضاتی در کشور صورت می‌گیرد، یک سری هستند که با تمام قوا با سخنانشان معترضان را تحریک و خشمگین‌تر می‌کنند. در شرایطی که اعتراضات در ایران پیرامون حقوق اجتماعی آغاز شد، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر به تازگی سخنانی مطرح کرده که افکار عمومی را خشمگین کرده است. محمدصالح ‌هاشمی‌گلپایگانی گفته: «تاکسی‌های اینترنتی اگر بدانند با سوار کردن فرد بی‌حجاب جریمه می‌شوند ۵۰ درصد مشکل کشف حجاب خودروها حل می‌شود.» بعد از این سخنان و انتقادات گسترده‌ای که به این اظهارات شد، این ستاد در اطلاعیه‌ای سخنان اولیه را ناشی از «سوء‌برداشت‌ها» دانست که ناشی از «اشتباه و عدم دقت کافی در پیاده‌سازی و تنظیم خبر سخنان» او بوده است. این ستاد در اطلاعیه خود افزود: «متاسفانه بهانه توهین و هجمه عجولانه برخی مدعیان انقلابی‌گری به دبیر این ستاد و هم‌صدایی با دشمنان قسم‌خورده مردم شد.» در نهایت هم روابط عمومی ستاد از عموم مردم بابت عدم انتقال کامل و دقیق سخنان ‌هاشمی گلپایگانی عذرخواهی کرده است.

همچنین در سخنان کامل او که منتشر شده، پیرامون موضوع مورد بحث آمده که اکنون در چارچوب طرح ناظر ۱ و همراهی برخی تاکسی‌های اینترنتی در وضع مقررات لازم و فرهنگ‌سازی شاهد تبدیل تعداد قابل‌توجهی راننده تاکسی‌ اینترنتی به آمر به معروف و ناهی از منکر هستیم که با استمرار و تقویت این رویکرد از طریق وضع قوانین کارآمد توسط مجلس شاهد حل شدن مشکل کشف حجاب در خودروها و سایر عرصه‌ها بدون دخالت مستقیم قوه قهریه پلیس و ایفای نقش حمایتی و بدون تنش پلیس خواهیم بود.» حالا اگر از ۵۰ درصدی که در متن اولیه بوده و در متن دوم نیامده، چشم‌پوشی شود، این اطلاعیه ستاد را می‌توان عقب‌نشینی از مواضع در برابر انتقادات دانست. با این وجود دبیر ستاد و سایرین همان که در فکرشان هست را اجرا می‌کنند.

البته این اولین بار نیست که سخنان دبیر ستاد امر به معروف کشور جنجال‌آفرین می‌شود. او پیش‌تر هم گفته بود: «فناوری الان اجازه می‌دهد تصاویر با عکس کارت ملی تطبیق داده شود و بی‌حجاب‌ها شناسایی شوند. به ما می‌گویند نمی‌خواهد تبیین و اقدام کنید؛ خوب نیست اقدام باید منطقی باشد. اگر شخصی در معابر عمومی مثل مترو رعایت حجاب نکند، دوربین مترو از او عکس می‌گیرد و یک مبلغ اثرگذار جریمه می‌شود و جریمه برای او پست می‌شود.» البته این سخنان او هم با واکنش‌های تندی روبه‌رو شد.

حرف‌های تند و تیز این چهره‌ اصولگرا کم نبوده ولی این بار، آن هم در روزهایی که اعتراضات مردمی در شهرهای کشور در جریان است، چنان شور بوده که صدای افرادی مانند مشاور قالیباف و دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت را هم درآورده است.

محمود رضوی مشاور رسانه‌ای قالیباف در توئیتی به هاشمی‌گلپایگانی حمله کرده و خواستار برخورد با او شده است: «عدالت آن است که در کنار تذکر به هنرمندان و ورزشکاران بابت اتفاقات اخیر، دستگاه‌های امنیتی و قضایی با افرادی همچون آقای هاشمی‌گلپایگانی که اظهارات تحریک‌آمیز و بی‌مورد می‌کنند به سرعت و شدت برخورد نمایند. لعنت بر دهانی که بی‌موقع باز شود.»

مهدی عرفاتی دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت هم در صفحه توئیتر خود نوشته «بصیرت فقط در اعلام موضع نیست، گاهی در سکوت است! مواضع شما و امثال شما که عامل شکاف و دودستگی مردم است، خود بزرگ‌ترین منکر است. لطفا خاموش»!

از سوی دیگر مجید قاسم از اعضای سابق ستاد نیز به وب‌سایت «روزپلاس» گفته «بخشی از ماجرای این حوادث اخیر به خاطر عملکرد بد دبیر ستاد در حوزه حجاب است. بنده به یکی از معاونان آقای گلپایگانی پیام دادم و گفتم که یکی از ریشه‌های حوادث امروز به آقای ‌هاشمی‌گلپایگانی و عملکرد ایشان برمی‌گردد. خیلی جالب بود معاون ایشان هم گفت که موافق است و در جمع‌های خصوصی این موضوع را بیان کرده است.» او تاکید کرد: «اگر این آقا در این جایگاه بخواهد به کارش ادامه دهد می‌تواند با این عملکرد برای جامعه بحران‌ساز شود.»

اعتراض رائفی‌پور!

در این بین علی‌اکبر رائفی‌پور هم به سخنان دبیر ستاد واکنش منفی نشان داده است! او نوشته: «‏امیدوارم جهالت باشد نه خیانت! اظهارات هاشمی‌گلپایگانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر مصداق دقیق دمیدن در آتش تفرقه، نفرت و عصبانیت مردم است. اگر مسوولان ذی‌ربط او را کنترل نمی‌کنند برای دفاع از کشور و ‌مردم چاره‌ای جز افشاگری درباره او نمی‌ماند».

رائفی‌پور در حالی به دبیر ستاد امر به معروف حمله کرده که خودش یکشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی درباره حضور نوجوانان در اعتراضات هفته‌های اخیر، این موضوع را ناشی از «محرک‌های جنسی فراوان» دانسته است!

او با اشاره به «نوجوانانی که در معرض محرک‌های جنسی قرار گرفته‌اند»، گفته: «مساله تخلیه هیجانات در شلوغی‌ها و مساله زن دقیقا در کف خیابان به هم رسیده‌اند.»

گویا این طیف، اعتراضات را تنها در چارچوب‌های جنسی می‌بینند! ابراهیم فیاض استاد مردم‌شناسی دانشگاه تهران هم چندی پیش گفته بود: «اعتراضات امروز محوریت زنانه‌ به خود گرفته است. غریزه گرسنگی غریزه مردانه است، غریزه جنسی هم زنانه است و زنان هستند که مطالبه جنسی دارند. فرهنگ جنسی برعهده زنان است. سال ۶۸ تا ۸۸ بیشتر درگیر حوزه اقتصادی بودیم. پس از آن اما وارد امر اجتماعی و جنسی شدیم. این امر جنسی از سال ۸۸ تا الان ادامه پیدا کرد و در معرض ورود به امر ارتباطی هستیم. در این فرهنگ جنسی دخترها چه به شکل ذهنی یا حتی عینی روابط جنسی فعال دارند. زنان امروز مطالبه جنسی اجتماعی دارند. امروزه حتی دختران دبیرستانی هم مطالبات جنسی رکیک می‌کنند.» روزنامه «جوان» هم در گزارشی به «محتویات بازجویی» بازداشت‌شدگان در اعتراضات اشاره کرده و نوشته: «به تعبیری مسائل جنسی در به صحنه آوردن نسل جدید برای تجمع عنصر تعیین‌کننده‌ای بوده است.»

حمید رسایی نماینده پیشین مجلس هم از همین زاویه اعتراضات را نگاه کرده و گفته است: «فکر می‌کنید جماعت اقلیتی که در برخی خیابان‌ها روسری را روی دست می‌چرخانند دنبال چه هستند؟…تمام خواسته اینها از آزادی همین است، هر شب با یکی بخوابند و مثل حیوان بچَرند.»

حسن کچوپان استاد دانشگاه نیز در برنامه جهان‌آرا در شبکه «افق» صداوسیما با اشاره به شعار معترضان مبنی بر «زن، زندگی، آزادی» و «مرد، میهن، آبادی» گفته بود: «می‌خواهند جامعه ایران را نابود کنند. اینها «زن، فحشا، هرزگی» و «مرد، بی‌ناموسی، شهوت‌رانی» می‌خواهند. رهبران اینها یک مشت نخودمغز بیمار و بدبخت هستند.»

فارغ از زاویه‌ دید این چهره‌ها که علاقه به تحلیل از دریچه مسائل جنسی دارند و بعضا هم در طیف اصولگرایان موثر و تاثیرگذار هستند، این‌گونه کلمات و اظهارنظرها می‌تواند به واکنش از سمت روبه‌رو مواجه شود. سخنان آلوده به توهین و تحقیرآمیز نه فقط باعث آرام شدن وضعیت نمی‌شود، بلکه بنزین بر آتش خشم معترضان ریخته و آنها را عصبانی‌تر می‌کند.

عواقب خشونت کلامی

ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» به این موضوع اشاره کرده و گفته: «در حال حاضر فقط با سخنان افراد مسوول یا افراد انقلابی یا طرفدار نظام مواجه نیستیم. در این یک ماه گذشته و طی اعتراضات با ادبیاتی مواجه بودیم که تعجب‌برانگیز بوده است. شعارهای سخیف و بی‌ادبانه‌ای از معترضان شنیده شده است و باید این سمت هم دیده شود.» او با بیان اینکه «خشونت، خشونت می‌آورد»، افزود: «این نوع ادبیات جنسی و رکیک که در شعارها شاهد آن هستیم، نشان‌دهنده موضوعی بزرگ‌تر است.»

او در پاسخ به این پرسش که در گذشته و حتی در طول اعتراضات چنین شعارهایی شنیده نشده بود اما در کلام افراد تریبون‌دار مکررا شنیده شده بوده، گفت: «ادبیات نا‌به‌هنجار در جامعه زیاد شده است و با رواج خشونت کلامی مواجه هستیم.»

او افزود: «جامعه یک‌سری نابه هنجاری‌هایی به لحاظ اخلاقی، کتمان حقایق و خشونت کلامی دارد.» ایمانی ادامه داد: «این موضوع عمومیت پیدا کرده است و یکی از دلایل خشونت کلامی نهادینه شدن آن است؛ وقتی فلان تریبون‌دار از تریبون خود حتی از چند سال پیش، از ادبیات ناهنجار استفاده می‌کند و با الفاظ رکیک به مخالفان خود حمله می‌کند، این تبلیغ خشونت کلامی است.» او افزود: «جامعه از این رفتارها یاد می‌گیرد چون احساس می‌کند اگر با ادبیات فاخر و مودبانه نظراتش را بیان کند، شنیده نمی‌شود.»

«خشونت کلامی حتی در ادبیات محاوره هم مشاهده می‌شود و به عنوان مثال بعضا در خیابان وقتی یک ماشین جلوی ماشین دیگری می‌پیچد انواع و اقسام توهین‌ها را نمی‌توان شنید.»

وی در پاسخ به اینکه این وضعیت از کجا نشات می‌گیرد، گفته: «جامعه دچار عصبانیت و افسردگی بوده و کنترلی روی اعصاب خود ندارند.»

فعال سیاسی اصولگرا افزود: «تریبون‌داران از رییس‌جمهوری گرفته تا کارشناس تلویزیون یا کسی که در جلسه‌ای صحبت می‌کند، باید موظف شوند که از کلمات بی‌ادبانه استفاده نکنند، در غیر این صورت با آنها برخورد می‌شود؛ این یکی از راه‌های مهم برای پیشگیری از خشونت کلامی است.»

ایمانی با بیان اینکه «شاید برخی اغتشاشات و نه اعتراضات در خیابان، ریشه در همین موضوع داشته باشد»، افزود: «نباید همه مسائل را از چشم سرویس‌های بیگانه دید؛ نقش آنها سر جای خود ولی افرادی که در این تجمعات شرکت می‌کنند دارای بغض درونی و عصبانیت هستند که در طول زمان جمع شده و در یک جایی بروز می‌کند. از همین‌رو است که وقتی در خیابان می‌آید خشونت کلامی دارد و می‌خواهد تخریب کند.» او تاکید کرد: «حداقل کاری که می‌توان انجام داد، این است که افزاد تربیون‌دار از برخی کلمات مانند احمق و بی‌شعور و… استفاده نکنند و استفاده از این کلمات ممنوع شود.» ایمانی گفت: «باید کنترل خشونت کلامی را از همین افراد تریبون‌دار شروع کرد و به سطوح دیگر جامعه رساند.»

برخی به غیراز سلاح، باتوم و قوه قهریه راه دیگری را قبول ندارند

رسول منتجب‌نیا فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز به «جهان‌صنعت» گفت: «آنچه امروز مورد اتفاق‌نظر کارشناسان است و یکی از ارکان اساسی و بنیادین و از عوامل موفقیت جامعه محسوب می‌شود، امنیت است. امنیت تنها امنیت نظامی نیست؛ امنیت سیاسی باید باشد تا مردم احساس کنند که آزاد هستند.» او ادامه داد: «امنیت اقتصادی باید باشد تا مردم برای انتخاب شغل دست‌شان باز باشد و بتوانند به آینده اقتصادی خود امیدوار باشند. بازار باید ثبات داشته باشد و این نوسانات ساعتی و روزانه نباشد.» منتجب‌نیا ادامه داد: «امنیت در تمامی سطوح و جوانب زندگی مهم و اثرگذار است و اگر این ابعاد وجود داشته باشند جامعه احساس آرامش می‌کند و در حال رشد و پیشرفت خواهد بود.» اما متاسفانه با وجود تاکید عقلا و بزرگان مبنی بر ایجاد آرامش و امنیت، جمعیت‌هایی بین مردم و مسوولان هستند که هویت و موجودیت خود را در ناامنی و اضطراب و اختلاف و استرس‌زایی می‌بینند و به اصطلاح، نان‌شان در دعواست.»

او ادامه داد: «این افراد آرامش جامعه را نمی‌توانند تحمل کنند و بعضا با توجیهات گوناگون مانند توجیهات اسلامی خود را محق معرفی می‌کنند و می‌خواهند با استفاده از قوه قهریه آرامش را به جامعه برگردانند که این نوع آرامش می‌شود آرامش قبرستانی.» منتجب‌نیا با بیان اینکه «انسان زنده باید احساس امنیت کند» گفت: «با زور نمی‌شود افراد را تسلیم کرد. آنها می‌خواهند اختلاف و دعوا تداوم داشته باشد و فکر می‌کنند جامعه میدان جنگ است. آنها دنبال دشمن داخلی می‌گردند.» او ادامه داد: «همه خواص و آگاهان معتقدند که جامعه آبستن حوادث ناگوار است و درصد زیادی از مردم ناراضی هستند و منتظرند که نارضایتی‌شان را ابراز کنند.» او با بیان اینکه «مردم نارضایتی خود را چگونه ابراز کنند؟» افزود: «برخی می‌گویند راه ابراز، صندوق رای است اما مشاهده شده که صندوق رای خود منشا نارضایتی است.»

وی ادامه داد: «این افراد تندرو هستند و به غیراز سلاح، باتوم و قوه قهریه راه دیگری را قبول ندارند و برایشان مهم نیست که مردم راضی هستند یا ناراضی. این طیف هم تریبون دارد، هم قلم به دست است، هم در مسوولیت‌ها حاضر هستند و موجب می‌شوند که جامعه ناامن شود و منتظر یک جرقه هستند.»

منتجب‌نیا افزود: «این جرقه می‌تواند افزایش قیمت بنزین باشد یا مرگ دختر جوان؛ عقلای قوم باید به این افراد تذکر دهند.»

او با اشاره به ابتکار نامگذاری هفته وحدت از سوی امام خمینی و آیت‌الله منتظری، افزود: «این هفته نامگذاری شد تا به اختلافات بین شیعه و سنی دامن زده نشود. اختلافاتی وجود دارد ولی نباید روی آنها تکیه کرد.»

او تاکید کرد: «هر کدام از مسوولان و ائمه جمعه‌ای که بعضا سخنان زشتی گفتند و تهمت زدند، باید از خدا و قیامت بترسند که چرا مخالفان نظرات خود را متهم می‌کنند.» این چهره سیاسی گفت: «این اظهارات نه با اسلام و نه با نظام تناسبی ندارد و گروهی اقلیت آرامش و امنیت جامعه را مخدوش می‌کنند و معلوم نیست، غرض دارند، یا مرض. اما اگر از تریبون‌های مقدس به اختلافات دامن زده شود، این کار مخالفت با نظام است اما به نام حمایت از نظام و ولایت فقیه انجام می‌دهند و باید جلوی اینها گرفته شود.»

او در پایان تاکید کرد که همه باید تحمل شنیدن نظرات مخالفان را داشته باشندو اجازه دهند همه حرف دل خود را بیان کنند و همچنین در این بین باید امنیت ابراز نظر و امنیت پس از ابراز نظر را هم تامین کنند. منتجب‌نیا افزود: اگر حرف مخالفان و منتقدان درست بود که باید پذیرفته شود و اگر هم نادرست بود باید تبیین شود. مسوولان باید مردم را صاحب نظام بدانند و با مردم حرف بزنند تا بیگانه از جامعه و مردم نباشند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 294334
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا