مزایای انتشار اوراق تبعی شرکت‌های بزرگ بازار سرمایه/گام نخست اعتمادسازی

به گزارش جهان صنعت نیوز:   گفته می‌شود اوراق تبعی نوعی بیمه سهام خواهد بود و انتشار آن از سوی شرکت‌ها به معنای آن است که شرکت به ارزندگی و رشد سهام خود اطمینان دارد. کارشناسان امیدوارند این اقدام بتواند ترس سرمایه‌گذاران را کاهش دهد و نقدینگی تازه را به بازار سرمایه بیاورد. با این حال اما تحلیلگران بازار تاکید دارند که این اقدام لازم اما ناکافی است و تنها می‌تواند به عنوان مسکنی برای این روزهای بازار سرمایه عمل کند.

یکی از خروجی‌های نشست روز شنبه وزیر اقتصاد با رییس سازمان بورس و هلدینگ‌های بزرگ بازار سرمایه انتشار اوراق تبعی بوده است. در این جلسه قرار شد هلدینگ‌ها از سهام زیر‌مجموعه خود در قالب انتشار اوراق اختیار تبعی حمایت کنند. کارشناسان بر این باورند اوراق تبعی که به منظور حمایت از سهم از سوی ناشران منتشر می‌شود، می‌تواند به افزایش اعتماد به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کمک کرده و اطمینان سرمایه‌گذاران نسبت به آینده بازار را بیشتر کند. پیش‌تر همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه درباره کارکردها و مزایای این اوراق به «جهان‌صنعت» گفته بود که اوراق تبعی به نوعی نشان‌دهنده اطمینان بازار نسبت به سطح ارزندگی قیمت است؛ به این معنا که وقتی شرکتی اوراق تبعی منتشر می‌کند بر این باور است که سهامی که در آن روز منتشر کرده آنقدر ارزندگی دارد که شرکت حاضر باشد به عنوان مثال ۲۰ درصد بابت خرید آن بهره پرداخت کند و اگر قیمت به آن اندازه رشد کرد آن ۲۰ درصد را به سهامداران پرداخت می‌کند. با این حال اما نه تنها دارابی که دیگر تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند انتشار این اوراق در بازار سرمایه تنها به عنوان مسکن عمل می‌کند و ریشه مشکلات بازار در جای دیگری است! آنها قیمت‌گذاری دستوری، نوسانات نرخ دلار و فاصله نرخ‌های آزاد و نیمایی این ارز را در کنار ابهامات فزاینده اقتصادی اصلی‌ترین دلیل فرار سرمایه‌گذاران از بازار سرمایه می‌دانند و بر این باورند مادامی که این مشکلات حل و فصل نشود، اجرای روش‌هایی مانند انتشار اوراق نمی‌تواند به تنهایی نجات‌دهنده بازار باشد.

مزایای اوراق تبعی برای سهامداران

کارشناسان بازار سرمایه چند مزیت مهم را برای اوراق تبعی ذکر می‌کنند که مهم‌ترین آنها اثرگذاری مثبت روانی بر سرمایه‌گذاران است، به نحوی که انتشار اوراق تبعی از سوی شرکت‌ها نوعی تضمین سوددهی برشمرده می‌شود یا دست‌کم در صورت زیان، ضرر سرمایه‌گذار را پوشش می‌دهد. بر همین اساس می‌توان گفت که اعتمادسازی یکی از کارکردها و مزایای این اوراق است. راضیه صباغیان مدیر اسبق نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس درباره انتشار اوراق تبعی از سوی هلدینگ‌های بزرگ به شهر بورس گفته است این اقدام نوعی اطمینان خاطر را به سهامداران می‌دهد که اگر سهم را تا زمان سررسید نگهداری کنند، نه تنها از ارزش آن کم نمی‌شود، بلکه سودی نیز در زمان سررسید نصیب سهامدار می‌شود. به گفته کارشناسان این اوراق حداقل بازدهی سرمایه‌گذار را پوشش می‌دهد و خریدار می‌تواند تا قبل از سررسید نسبت به فروش سهام، بالاتر از قیمت اعمالی که در اختیار فروش برایش در نظر گرفته شده، اقدام کند. بدین ترتیب سقف بازدهی برای سرمایه‌گذار باز است. بر همین اساس می‌توان گفت در صورتی که اوراق تبعی در تعداد سهام بیشتری منتشر شود به ویژه سهامی که از نظر بنیادی ارزشمند هستند، منجر به اعتمادسازی در بازار خواهد شد.

کارکرد اوراق برای شرکت‌ها

یکی دیگر از مزایای اوراق تبعی را می‌توان در پیامدهای مثبت آن برای شرکت‌ها جست‌وجو کرد. در واقع این اوراق علاوه بر کارکرد بیمه سهام، با هدف تامین مالی شرکت‌ها نیز منتشر می‌شوند. در این مکانیسم، هلدینگ‌های بزرگ در زمان انتشار اوراق تبعی، اختیار خرید از خریدار دریافت می‌کنند و در این صورت مالکیت سهم خود را حفظ کرده و از طریق انتشار این اوراق تامین مالی می‌کنند. به گفته صباغیان انتشار اوراق تبعی از سوی هلدینگ‌ها مانند این است که آنها وامی با سود مشخص دریافت می‌کنند و در زمان سررسید هم اختیار خرید را اعمال کرده و سهام خود را پس می‌گیرند. درصد عمده‌‎ای از دارایی بسیاری از هلدینگ‌ها به سهام شرکت‌ها اختصاص دارد و آنها نمی‌خواهند مالکیت سهم را از دست بدهند. بدین ترتیب می‌توان از کارکرد‌های مثبت اوراق این مورد مهم را برشمرد که هلدینگ‌ها از این طریق از منابع مالی قفل‌شده استفاده می‌کنند و از رکود خارج می‌شوند. سرمایه‌گذار هم این اطمینان را دارد که با سرمایه‌گذاری صورت گرفته، سود و بازدهی تضمین شده به دست می‌آورد. بر همین اساس انتشار این اوراق نوعی تامین مالی تولید است که می‌تواند هر دو سمت خریدار و فروشنده را به سود برساند و به بخش تولید کمکی شایان کند.

تقویت سمت تقاضا

علی خسروشاهی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» با بیان اینکه انتشار اوراق تبعی سبب می‌شود اعتبار جدیدی نصیب ناشر شود، عنوان کرد: «این پول جدید و تازه نفس می‌تواند سمت تقاضا را در بازار سرمایه تقویت کند.» او افزود: «بدین ترتیب انتشار این اوراق نمی‌تواند قدری از ابهام و ترس سمت فروش را در بازار کم کند.» این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: «در نتیجه می‌توان گفت تزریق پول جدید به ناشران اوراق، تقویت سمت تقاضا و در نهایت کاهش ترس فروش مهم‌ترین کمک‌های انتشار اوراق تبعی به بازار سرمایه است.»

 لزوم مدیریت ریسک‌های کلان

خسروشاهی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان اثر این اقدام را در کوتاه‌مدت در بازار و معاملات مشاهده کرد یا خیر بیان کرد: «نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که این اقدام بتواند تغییر محسوسی در جهت و روند بازار بدهد. فقط باعث می‌شود ترس تا حدودی فروکش کند.» او گفت: «باید منتظر باشیم شرایط کلی و ریسک‌های کلان مدیریت شوند و از بین بروند و از این بابت نمی‌توانیم به این دست از اقدامات وزن زیادی در تغییر جهت بازار بدهیم.»

ریسک‌های اصلی بازار

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه به مهم‌ترین ریسک‌های بازار در شرایط فعلی اشاره و اظهار کرد: «بحث مذاکرات هسته‌ای یکی از اصلی‌ترین ریسک‌هایی است که بازار با آن مواجه است.» خسروشاهی افزود: «همچنین مساله بودجه ۱۴۰۲ که در دولت دنبال می‌شود و قرار است طی دو ماه آینده به مجلس ارائه شود نیز ریسک دیگری در مسیر بازار است.»

گفتنی است بازار سرمایه طی ماه‌های اخیر مسیر نزولی پیوسته‌ای را در پیش گرفته و تنها در برخی مقاطع توانسته است در جاده صعود حرکت کند. این روند، ترس سرمایه‌گذاران از ورود به بازار سهام را تشدید و روند خروج حقیقی‌ها از بورس را نیز تقویت کرده است، به نحوی که به ندرت شاهد تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی در بازار بوده‌ایم. در همین حال از ورود پول‌های هوشمند به بازار که می‌تواند به عنوان لیدر سرمایه‌گذاران خرد عمل کند هم خبری نبوده است. این در حالی است که بررسی‌ها حاکی از ارزندگی بالای بازار و آمادگی برای جذب پول تازه است. اکنون باید منتظر ماند و دید که آیا انتشار اوراق تبعی که نوعی بیمه سهام تلقی می‌شود می‌تواند نخستین گام اعتمادسازی در بازار سرمایه را بردارد یا خیر.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 294338
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا