تصمیم جدید برای جایگاه‌داران سوخت

به گزارش جهان صنعت نیوز: هرچند وزارت نفت اعلام کرده که جایگاه‌داران از این تصمیم راضی هستند با این حال همایون صالحی رییس انجمن جایگاه‌داران سوخت به «جهان‌صنعت» می‌گوید که تنها بخشی از خواسته‌های آنها مورد موافقت قرار گرفته است.

رایزنی‌های بسیار، نقد و نامه و اعتراض آنها به این بود که وزارت نفت حق‌العملی که بابت گاز و بنزین به جایگاه‌ها می‌پردازد، کفاف هزینه‌هایشان را نمی‌دهد. آنها می‌گفتند که تحریم‌ها باعث شده که تعمیر و نگهداری دستگاه‌ها به سختی و با هزینه‌های بالا انجام شود. از سویی افزایش حقوق و دستمزد در مقابل رشد کم‌ حق‌العمل‌کاری باعث شده که بیش از نیمی از جایگاه‌های سوخت CNG زیان‌ده شوند. اعتراض دیگر جایگاه‌داران به اعمال مالیات بر ارزش‌افزوده بود موضوعی که بنا به گفته جایگاه‌داران غیرقابل قبول است زیرا فرآورده تولید آنها نیست.

در ابتدای امر وزارت نفت استدلال جایگاه‌داران را پذیرفته بود، اما به دلیل عدم همراهی سازمان برنامه و بودجه تیرماه امسال افزایش ۴۵ درصدی حق‌العمل‌کاری برای جایگاه‌ها تصویب شد. با این حال اعتراض‌ها ادامه داشت. جایگاه‌ها خواستار افزایش بیشتر حق‌العمل‌کاری خود بودند، تا جایی که سرانجام مقرر شد برای جایگاه‌هایی که فروش ۶۵۰ هزار لیتر در ماه دارند سقف بودجه‌ای تعیین شود و برمبنای آن قیمت حق‌العمل‌کاری تعیین شود. پس از آن در تازه‌ترین تصمیمی که وزارت نفت گرفته مقرر شده تا حق‌العمل جایگاه‌های عرضه نفت‌گاز برای اولین بار در کشور پلکانی پرداخت ‌شود.

آن‌طور که رضا فروردین معاون مدیر بازرگانی در فروش داخلی فرآورده‌های نفتی ایران گفته این شرکت در اردیبهشت ماه سال جاری با همکاری معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت و برگزاری جلسات متعدد با سازمان برنامه و بودجه و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین مشارکت جایگاه‌داران کشور، انجمن صنفی جایگاه‌داران و کانون انجمن‌های صنفی به نتیجه مطلوبی رسید و در پی آن هیات محترم وزیران افزایش ۴۵ درصدی حق‌العمل را تصویب کرد.

او اضافه می‌کند: کار بزرگی که انجام شد با صدور این مجوز و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، حق‌العمل جایگاه‌ها را به صورت پلکانی در نظر گرفتیم. به این صورت که با فروش ۶۵۰ هزار لیتر در ماه یک مبلغ و برای فروش بیش از ۶۵۰ هزار لیتر نیز یک مبلغ دیگری در نظر گرفته شد، ضمن اینکه سقف بودجه‌ای که تعیین شده بود نیز رعایت شد.

به گفته وی، این اقدام مهم رضایتمندی مجموعه مالکان مجاری عرضه و جایگاه‌داران را به دنبال داشته است.

موافق نیستیم

همایون صالحی رییس انجمن جایگاه‌داران در این رابطه به «جهان‌صنعت» می‌گوید: حق‌العملی که توزیع می‌شود تنها ۲۰ درصد نفع می‌برند و مابقی به دلیل آنکه فروش در ماه آنها کمتر است، در نتیجه زیان‌ده هستند. این موضوع باعث شده که سال به سال فاصله بین جایگاه‌های پرسود و کم‌سود افزایش یابد. بنابراین به دولت پیشنهاد کردیم که حق‌العمل تا ۶۵۰ هزار لیتر در ماه ۲۳۵ تومان و برای جایگاه‌هایی که فروش آنها بالاتر از ۶۵۰ هزار لیتر در ماه است، ۲۱۹ تومان حق‌العمل در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: درخواست ما این بود که حداقل کارمزد جایگاه‌ها برای سال ۱۴۰۱ حداقل ۳۰۰ تومان شود، اما به این خواسته نرسیدیم. از سویی از آنجا که از ابتدای سال ۹۹ جایگاه‌ها را مکلف به پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده کردند، در نتیجه این هزینه هم به جایگاه‌داران اضافه شد.صالحی با بیان اینکه با تصمیم دولت نرخ تبخیر را هم بر هزینه‌های جایگاه‌داران اضافه کردند، گفت: با این حساب نرخ ۲۳۵ تومان که برای جایگاه‌های با فروش ۶۵۰ هزار لیتر در نظر گرفته شده، ۲۸ تومان آن قبلا برداشته شده است. در واقع این رقمی که بسیار اغواکننده است، به ما نمی‌رسد.

رییس انجمن جایگاه‌داران تصریح کرد: به دنبال این شرایط به دولت پیشنهاد کردیم که کارمزد برای جایگاه‌هایی که کمتر از ۶۵۰ هزار لیتر باشد، بیشتر شود.

او تاکید کرد: ما با روش پلکانی موافق هستیم اما با نرخی که برای این روش تعیین کرده‌اند، موافق نیستیم و آن را مطلوب نمی‌دانیم.
صالحی با اشاره به تصمیم جدید دولت برای حق‌العمل‌کاری نفت‌گاز هم گفت: چون تجربه پلکانی بنزین را داشتیم ولی برای نفت‌گاز وجود نداشت، این شیوه برای اولین بار اجرایی می‌شود، اما باید توجه داشت که نفت‌گاز در همه جای کشور سهمیه‌ای است.

فعالیت ۷۰ شرکت زنجیره‌ای توزیع سوخت

در همین حال معاون مدیر بازرگانی در فروش داخلی فرآورده‌های نفتی ایران، با اشاره به تعداد شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع سوخت (صاحب‌نشان) در کشور اظهار کرد: حدود ۷۰ شرکت توزیع سوخت در کشور فعال است. در همین راستا شیوه‌نامه‌ای در جهت بهبود عملکرد این شرکت‌ها در حال آماه‌سازی است که در صورت تصویب هیات‌مدیره این شرکت، اعلام خواهد شد.

او اضافه کرد: شکل‌گیری شرکت‌های صاحب‌نشان در کشور در راستای کوچک‌سازی و چابک‌‌سازی دولت و بر اساس اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و با استفاده از تجربه سایر کشورها از سال ۹۵ اجرایی شده است.

وی به مزیت این طرح و ایجاد فضای رقابتی بین جایگاه‌ها در جهت بهبود کیفیت خدمات اشاره و تصریح کرد: با تعامل و همکاری با شرکت ملی پالایش و پخش بازنگری برای بهبود عملکرد این شرکت‌ها و بازآرایی در نحوه توزیع فرآورده در دستور کار شرکت ملی پخش قرار گرفته است.

او حضور شرکت‌های توانمند مانند شرکت‌های پالایشی در این حوزه را مورد تاکید قرار داد و اظهار امیدواری کرد: در حوزه تولید و حمل فرآورده‌های نفتی نیز با ورود بخش خصوصی طرح برندسازی توسعه یابد.

راه‌اندازی جایگاه‌های کوچک‌مقیاس

معاون مدیر بازرگانی در فروش داخلی فرآورده‌های نفتی ایران همچنین در رابطه با شیوه‌های نوین عرضه سوخت در کشور هم گفت: راه‌اندازی سوخت‌رسان‌های سیار، جایگاه‌های کوچک‌مقیاس (تک‌تلمبه) و جایگاه‌های بدون اپراتور در جهت تسهیل در امر سوخت‌رسانی در دستور کار این شرکت قرار دارد.

فروردین با بیان این موضوع که تمهیداتی در جهت راه‌اندازی جایگاه‌های سوخت‌رسان سیار در سطح کلانشهرها با توجه به وضعیت قرارگیری و موقعیت جایگاه‌های ثابت و میزان ازدیاد مراجعات مردم به این جایگاه‌ها در نظر است ادامه داد: برای جایگاه‌های کوچک‌مقیاس یا تک‌تلمبه نیز امیدواریم از طریق شهرداری کلانشهرها این جایگاه‌ها را توسعه دهیم تا شاهد ازدحام در برخی از جایگاه‌های کلانشهرها نباشیم.

این مقام مسوول از ورود بخش خصوصی برای احداث جایگاه‌های بدون اپراتور و کوچک‌مقیاس خبر داد و اظهار کرد: درخواست‌هایی از سوی شرکت‌ها اعلام شده منتها نیاز به بررسی، تهیه و تدوین شیوه‌نامه دارد تا به صورت یکپارچه و مدون در اختیار متقاضیان قرار گیرد و در شرایط برابر به این حوزه ورود پیدا کنند.

رضا فروردین از ارگان‌های دولتی که صاحب زمین هستند خواست که همکاری‌های لازم را در جهت اختصاص زمین برای راه‌اندازی این‌گونه جایگاه‌ها داشته باشند تا در کلانشهرها که جمعیت زیاد هست و ازدحام داریم برای تسهیل خدمات سوخت‌رسانی این مهم نیز محقق شود.

وی با بیان این خبر که در حال حاضر تعدادی جایگاه‌های کوچک‌مقیاس در اصفهان مشغول فعالیت هستند، اعلام کرد: این طرح به صورت پایلوت در این منطقه اجرایی شد و تاکنون استقبال و بازخورد خوبی داشته و مشکل خاصی مترتب نبوده و امیدواریم در سراسر کشور گسترش یابد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 294391
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا