هشدار برای وضعیت زبان فارسی در وب

به گزارش جهان صنعت نیوز: رضا باقری‌اصل دبیر وقت شورای اجرایی فناوری اطلاعات در آن زمان، در توئیتی اعلام کرده بود که «سهم زبان فارسی از محتوای وب به ۳/۴ درصد رسید و زبان فارسی بعد از انگلیسی، روسی، ترکی و اسپانیولی در جایگاه پنجم قرار گرفت». ماجرا در واقع از این قرار بود که زبان فارسی در جایگاه پنجم در میان زبان‌های پرکاربرد اینترنت قرار گرفت. این درحالی بود که سهم زبان فارسی در ابتدای سال ۲۰۱۴ یعنی دی ماه ۱۳۹۲ تنها ۸/۰ درصد بود و در جایگاه چهاردهم قرار داشت.

حتی پیش از آن، در اسفند ۹۶ نیز محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در توئیتی اعلام کرده بود: «در حالی که جهانی شدن باعث نزول سهم برخی زبان‌های دنیا از جمله عربی در فضای مجازی شده است، خوشبختانه آمار معتبر جهانی (W3Tech) گزارش از رشد شتابان سهم خط و زبان فارسی در اینترنت طی سال‌های اخیر داشته است و اکنون سهم زبان فارسی به ۸/۱ درصد رسیده است.» اما از اواخر سال گذشته، اتفاقی در حال رخ دادن است که شاید چون دیگر موجب فخر مسوولان نیست، اطلاعی از آن داده نمی‌شود؛ شاید حتی خود مسوولان نیز از آن اطلاعی ندارند.

نمودار وضعیت تغییرات سهم زبان فارسی از محتوای وب در زمان نگارش این مطلب گویای آن است که سهم این زبان از محتوای وب از فوریه سال ۲۰۲۲ روند کاهشی شدیدی داشته است؛ به‌گونه‌ای که اکنون سهم فارسی از محتوای وب به ۶/۲ درصد و جایگاه هشتم رسیده است. در حال حاضر زبان‌های انگلیسی، روسی، اسپانیولی، آلمانی، ترکی و فرانسوی، شش زبانی هستند که بیشترین سهم را از محتوای وب دارند. این درحالی‌ است که آمار سایت یادشده نشان می‌دهد زبان ژاپنی که پیش از این جایگاه قابل توجهی در سهم محتوای وب نداشت، در ماه‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته و با صعود خود در افت رتبه زبان فارسی، نسبت به سایر زبان‌ها تاثیرگذار بوده است.

پیش‌تر، هنگامی که خبر افزایش سهم زبان فارسی رسیده بود، عده‌ای این اتفاق را به دلیل نبود قانون کپی‌رایت در ایران می‌دانستند که شرحی از سایت‌های ارائه‌شده توسط w3Tech در فرآیند بررسی سهم زبان فارسی از محتوای وب نشان می‌داد «فیس‌بوک»، «ویکی‌پدیا»، «آفیس»، «توئیتر»، «آپارات»، «کنوا»، «وردپرس»، «واتساپ»، «دیجی‌کالا» و «ورزش سه» پربازدیدترین سایت‌ها از سوی فارسی‌زبانان به شمار می‌آمدند. از همین‌رو، قرار گرفتن نام سه سایت با محتوای کاملا فارسی در این امر تاثیرگذار دانسته شده بود. درحالی که قیاس آمار محبوب‌ترین وب‌سایت‌های مورد استفاده فعلی با سال گذشته نشان می‌دهد، سایت‌های انگلیسی‌زبان جایگاه سایت‌های ایرانی را گرفته و در رتبه بالاتری ایستاده‌اند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 294398
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا