سبزپوشی موقت

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بدین ترتیب به نظر می‌رسد اگرچه شاخص‌های عددی مثبت شده‌اند اما تغییری در روند معاملات ایجاد نشده و نشانه‌ای از بازگشت رونق دیده نمی‌شود. برخی مثبت‌های روز گذشته را به حضور وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس در مجلس برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان مرتبط می‌دانند. با این حال اما روز گذشته به دلیل انتشار خبرهای مثبت در مورد صنایع پالایشی و همچنین انتشار اوراق تبعی از سوی ۱۵ شرکت بزرگ بازار توجه زیادی به سمت نمادهای مرتبط با این اخبار جلب و سبب رشد قیمت در آنها شد که می‌تواند از دیگر عوامل سبزپوشی بازار باشد. در همین حال پیش‌تر تکنیکالیست‌ها سطح ۳/۱ میلیون واحدی را به عنوان کف حمایتی اعلام کرده بودند و از این منظر نیز می‌توان صعود دوباره شاخص کل را مورد بررسی قرار داد.

روز گذشته شاخص کل بورس با رشد ۹ هزار و ۶۶۲ واحدی (معادل ۷۴/۰ درصد) از سقوط به کانال ۲/۱ میلیونی نجات یافت و در پله یک میلیون و ۳۱۳ هزار و ۲۸۲ واحد قرار گرفت. در همین حال شاخص هم‌وزن نیز سه هزار و ۲۰۸ واحد بالا رفت تا رشدی معادل ۸۵/۰ درصد را ثبت کند. شاخص‌های آزاد شناور، بازار اول و بازار دوم هم به ترتیب معادل ۹۰/۰ درصد، ۹۳/۰ درصد و ۵۲/۰ درصد رشد را تجربه کردند. در بورس نمادهای شپنا، فولاد، فملی، شبندر، شتران، شپدیس و نوری بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل داشتند. نگاهی به این فهرست نشان می‌دهد که صنایع پالایشی و پتروشیمی تا چه میزان در سبزپوشی روز گذشته بازار موثر بوده‌اند! در همین حال روز گذشته شستا، شپنا، شتران، خگستر، خساپا، شبندر و خودرو پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی بودند. بورس در این روز معاملاتی به ارزش دو هزار و ۸۰۱ میلیارد تومان را تجربه کرد. در آن سوی بازار فرابورس هم با رشد شاخص کل مواجه بود به نحوی که نماگر این بازار توانست ۱۴۲ واحد دیگر در کانال ۱۷ هزار واحدی پیشروی کند و آماده صعود به کانال بالاتر شود. در این بازار نمادهای زاگرس، شگویا، دماوند، غصینو، ددانا، خدیزل و بپاس بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل فرابورس داشتند. در همین حال، دی، وطوبی، فرابورس، تلیسه، گکوثر، ددانا و سبزوا پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی در روز گذشته بوده‌اند. فرابورس در این روز شاهد معاملاتی به ارزش ۶ هزار و سه میلیارد تومان بود که از این میزان ۸۴۹ میلیارد تومان به معاملات سهام اختصاص داشت.

تداوم خروج حقیقی‌ها

اگرچه روز گذشته شاخص‌ها مثبت بوده‌اند و بازار نیز سبزپوش بود اما روند خروج حقیقی‌ها از بازار همچنان ادامه داشت. به نحوی که در این روز ۱۱۸ میلیارد تومان دیگر تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی ثبت شد تا از ابتدای هفته تا روز گذشته و طی چهار روز کاری، هزار و ۱۴۴ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شده باشد. گفتنی است بر اساس آمارها روز شنبه ۸۸ میلیارد تومان، یکشنبه ۶۳۶ میلیارد تومان و دوشنبه ۳۰۲ میلیارد تومان خروج حقیقی از بازار صورت گرفته است. در همین حال روز گذشته ۱۱۰ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از نمادهای با ارزش کمتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان خارج شد و ۹ میلیارد تومان دیگر از میزان خروج نقدینگی حقیقی مختص نمادهای بازار ارزش بالاتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان بوده است. روز گذشته همچنین حقیقی‌ها نقش ۷۴ درصدی در سمت خرید ایفا کردند اما با این حال در سمت فروش هم فعال بودند و ۷۹ درصد از عرضه سهام را برعهده داشتند.

صنایع هدف معاملات

روز گذشته ارزش معاملات خرد بازار سرمایه در سطح دو هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان متوقف شد تا همچنان در همین کانال درجا بزند. بدین ترتیب به نظر می‌رسد با وجود رشد شاخص‌های کل و هم‌وزن و همچنین افزایش قیمت برخی سهم‌ها‌، بازار سرمایه روندی رکودی را ادامه می‌دهد و هنوز نیروی محرکه قوی برای ایجاد رونق در آن وجود ندارد. روز گذشته گروه ETF‌های سهامی، خودرو و غذایی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. در همین حال نمادهای غزر، پالایش و خاور نیز توانستند توجه معامله‌گران را به خود جلب کنند تا بیشترین ارزش معاملات بازار در روز گذشته را از آن خود کنند.

بازار سرمایه همچنان با ریسک‌های زیادی روبه‌رو است و نمی‌توان از آن انتظار رونق و رشد پایدار داشت. کارشناسان بازار سرمایه عنوان می‌کنند که به دلیل تداوم ریسک‌ها، بازار سرمایه تا پایان سال عملکردی خنثی خواهد داشت. به ویژه آنکه به زودی چالش جدید بودجه نیز در مسیر بازار سرمایه قرار خواهد گرفت و معامله‌گران بازار را بیش از پیش مردد خواهد کرد. همچنین برجام هنوز به سرانجام نرسیده و مشخص نیست این مذاکرات قرار است تا چه زمانی ادامه یابد و حتی در صورت حصول نتیجه، چه دستاوردهایی برای اقتصاد کشور و بازار سرمایه داشته باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 294694
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا