لغو گسترده تورهای بین‌المللی به ایران

به گزارش جهان صنعت نیوز: برخی از این کشورها نیز از شهروندان دوتابعیتی و گردشگران خواسته بودند در صورت امکان از خاک ایران خارج شوند. از سوی دیگر شایعاتی با این مضمون مطرح شده که برخی از کشورهای اروپایی صدور ویزای شنگن برای اتباع ایرانی را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

برای بررسی بیشتر این مسائل و حواشی ایجاد‌شده برای حوزه گردشگری به دنبال ناآرامی‌های اخیر کشور، گفت‌و‌گویی با «سلمان رفتاری» عضو هیات‌مدیره جامعه تورگردانان ایران داشتیم.

وی ضمن اشاره به لغو گسترده تورهای ورودی به مقصد ایران خواستار توجه بیشتر مسوولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به مساله ایران‌هراسی شد.

آن‌طور که این عضو جامعه تورگردانان به «جهان‌صنعت» گفته تورهای ورودی که در خصوص آنها برنامه‌ریزی شده بود تا ۵ ماه آینده لغو شده‌اند.

مشروح مصاحبه «جهان‌صنعت» با سلمان رفتاری -عضو هیات‌مدیره جامعه تورگردانان ایران- در پی می‌آید.

* در روزهای اخیر برخی کشورها از جمله کانادا با صدور هشدار قرمز به شهروندان خود توصیه کرده‌اند به ایران سفر نکنند؛ وضعیت در این خصوص به چه شکل است و چه کشورهایی شهروندان خود را از سفر به ایران منع کرده‌اند؟

قبل از این ایتالیا، انگلیس، فرانسه و چند کشور اروپایی دیگر هشدار قرمز را داده بودند. این کشورها برای آنکه مساله امنیت رعایت شود به مردمشان و کسانی که پاسپورت کشورشان را دارند می‌گویند در صورت حضور در ایران به خاطر عدم امنیت این کشور را ترک کرده و به کشور خود بازگردند.

* با توجه به صدور این هشدارها از سوی کشورهای غربی، وضعیت تورهای ورودی به ایران به چه شکل است و این موضوع چه اثری بر برگزاری تورهای ورودی به مقصد ایران داشته است؟

تورهای ورودی که برای ایران برنامه‌ریزی کرده بودیم تا ۵ ماه آینده لغو شدند. خود ما برنامه داشتیم در نمایشگاه ایتالیا حاضر شویم و تبلیغاتی برای ترغیب حضور گردشگران بین‌المللی در ایران در جریان نمایشگاه داشته باشیم.

در راستای حضور در نمایشگاه‌ها حتی توانسته بودیم مساله ایران‌هراسی را تا حدودی از ذهن خارجی‌ها پاک کنیم اما با این مسائلی که امروز به وجود آمد به نقطه اول برگشتیم.

در واقع همین مسائل اخیر باعث شد که ورودی مسافران کمتر شود. در این شرایط نمی‌دانیم که هزینه‌هایی که متقبل شده‌ایم به نتیجه می‌رسد یا این اتفاق نخواهد افتاد.

* در حوزه برگزاری نمایشگاه‌های گردشگری در خارج از کشور نیز برنامه‌هایی وجود داشته است؛ وضعیت در این حوزه چگونه است و آیا باتوجه به وضعیت فعلی کشور و هشدارهای کشورهای غربی برای سفر به ایران، در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور پیدا می‌کنید؟

سه ماه و نیم پیش برای اجاره غرفه در نمایشگاهی در ایتالیا اقدام کردیم تا بتوانیم برای مملکتمان جذب گردشگر داشته باشیم اما با این مسائلی که به وجود آمده بلاتکلیف مانده‌ایم.

 از آنجا که هزینه‌های شرکت در نمایشگاه را قبلا پرداخت کرده‌ایم امکان لغو شرکت نیز وجود ندارد. در این شرایط ناچار به حضور در نمایشگاه هستیم.

 با این وجود تلاش می‌کنیم که خارجی‌ها را مجاب کنیم که مشکلی برای برگزاری تورهای گردشگری در کشور وجود ندارد. یعنی سعی می‌کنیم آنها را مجاب کنیم آنچه در کشور وجود دارد چیزی شبیه به حضور جلیقه‌زردها در فرانسه است و مانعی برای برگزاری تورهای گردشگری وجود ندارد.

 اینکه چقدر در این نمایشگاه می‌توانیم عملکرد موفقی داشته باشیم نیاز به گذر زمان دارد تا نتیجه را ببینیم.

* با توجه به ناآرامی‌های اخیر و هشدارهایی که در خصوص سفر به ایران از سوی کشورهای خارجی مطرح شده است آیا تورهای ورودی به کشور کاهش داشته است؟ وضعیت کلی در زمینه تورهای ورودی به ایران چگونه است؟

بسیاری از تورهای ورودی به کشور لغو شده‌اند حتی یکسری از تورها که در حال اجرا بود و قرار بود ۵روز بعد به کشور بیایند بلیط‌های خود را تغییر داده‌اند. در شرایط فعلی تا ۶ ماه آینده هر پکیجی که برای تورها وجود داشته است همگی متاسفانه از سوی طرف‌های اروپایی لغو شده‌اند. حتی برخی از طرف‌های آسیایی و کشورهای عربی نیز تورهای خود به مقصد ایران لغو کرده‌اند.

*باتوجه به شرایط دشوار و پیچیده امروز حوزه گردشگری و لغو شدن انبوهی از تورهای ورودی به کشور، وضعیت صنعت گردشگری به هیچ‌وجه مناسب نیست. در این شرایط توقع شما از مسوولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، وزارت خارجه و سایر نهادهای مرتبط چیست؟ در این شرایط نهادهای دولتی می‌توانند چه کمکی به تورگردانان و اعضای جامعه گردشگری داشته باشند؟

مساله مبارزه با ایران‌هراسی باید ادامه پیدا کند و در این حوزه توقف جایز نیست. باید این موضوع روشن شود که مسائلی که در خصوص ایران‌هراسی مطرح می‌شود صحیح نیست.

 گردشگر خارجی باید بداند که طبیعی است که یکسری اعتراضات در کشور وجود داشته باشد؛ همان‌گونه که طبیعتا در سایر کشورها مردم ممکن است اعتراضاتی داشته باشند و طبیعتا بعد از یک مدتی هم این اعتراضات خودبه‌خود به حالت اول باز‌می‌گردد.

از سوی دیگر باتوجه به خواست مردم و دولت دیر یا زود توافقی حاصل می‌شود. لذا گردشگران خارجی نباید به مسائلی که در حوزه ایران‌هراسی مطرح می‌شود اعتنا کنند.

وزارت امور خارجه نیز اقدام خاصی نمی‌تواند انجام دهد، به هر حال ویزاها را صادر می‌کنند اما به نظرم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باید در بحث ایران‌هراسی واقعا کمک کنند.

در نهایت می‌خواهم بگویم اقداماتی که از قبل در حوزه گردشگری صورت گرفته باید ادامه پیدا کند و وضعیت امروز کشور نباید وارد مسائل کشور (و حوزه گردشگری) شود.

*شایعاتی نیز در خصوص صادر نشدن ویزای شنگن برای ایرانیان از سوی برخی کشورهای اروپایی مطرح شده است، آیا این موضوع صحت دارد؟ پیگیری‌های شما در این حوزه چه نتیجه‌ای داشته است؟

در خصوص شایعاتی که در خصوص لغو ویزای شنگن مطرح می‌شود باید بگویم براساس پیگیری که داشتم اصلا این موضوع صحت ندارد و فقط سیستم‌های اینترنتی سفارت‌ها به مشکل خورده است. این مشکل نیز بیشتر در خصوص سفارت فرانسه وجود داشته است. لذا آنچه مطرح شده شایعه است؛ البته سختگیری‌هایی شده ولی اینکه کلا صدور ویزای شنگن برای ایرانی‌ها قطع شده باشد وجود ندارد.

 

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنی
شناسه : 294711
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا