آسیب فیلترینگ به سرویس‌ها و وب‌سایت‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز:  فیلترینگ در ایران همزمان با چهارمین هفته اعتراض‌ها ادامه دارد و به گفته مسوولان این قطعی‌ها و اختلالات تا آرام شدن شرایط پابرجاست. از طرفی با وجود هزینه‌کرد بودجه‌های میلیاردی، تبلیغات و افزایش محدودیت‌ها علیه پیام‌رسان‌های خارجی، اکثریت بالایی از مردم ایران همچنان تمایلی به استفاده از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بومی ندارند و کارشناسان یکی از دلایل این رویکرد عمومی را بی‌اعتمادی بالا به محصولات ایرانی و نگرانی از سلب حریم شخصی و سوء‌استفاده از اطلاعات‌ مهم فردی از سوی آنها می‌دانند.

همچنین با در نظر گرفتن تجربه فیلترینگ تلگرام می‌توان پیش‌بینی کرد که در صورت ادامه فیلترینگ «واتساپ» و «اینستاگرام»، کاربران وفادار آنها با سختی چندبرابری و از طریق دستیابی به وی‌پی‌ان‌ها و ابزارهای دور زدن فیلترینگ، همچنان در این پلتفرم‌ها فعالیت خواهند کرد. البته به احتمال زیاد، هر دو با ریزش کاربر مواجه خواهند شد و در مقابل سهم بسیار کمی به محصولات مشابه داخلی خواهد رسید و بخش بیشتری به سراغ شناسایی پلتفرم‌های مشابه خارجی که هنوز مشمول فیلترینگ نشده‌اند، خواهند رفت.

در همین خصوص استارت‌آپ‌ حوزه خدمات ابریِ «ابر دراک» گزارشی از وضعیت فعلی اینترنت کشور منتشر کرده که نشان می‌دهد روش فیلترینگ مورد استفاده در ماه اخیر بر سایر سرویس‌ها و وب‌سایت‌ها تاثیر منفی گذاشته و دسترسی کاربران را با اختلال مواجه کرده است. این شرکت همچنین از افزایش ۳۰ درصدی بازدید از وبسایت‌های «ابر دراک» از خارج کشور نتیجه گرفته که این رقم به معنای افزایش استفاده از VPN در کشور است. «ابر دراک» با پایش اختلال‌های اینترنت کشور در شهریور و مهرماه گزارشی را منتشر کرده است. این گزارش با استفاده از پردازش داده‌های فعالیت کاربران نهایی در اثر بازدید از وبسایت‌های فعال بر بستر شبکه توزیع محتوای «ابر دراک» تهیه شده و تصویری از الگوی مصرف کاربران و وضعیت اینترنت را ترسیم می‌کند. «ابر دراک» بازه زمانی ۱۰ شهریور تا ۱۷ مهرماه را مورد بررسی قرار داده و یک مهر ماه به عنوان روز آغاز اختلال‌ها در نظر گرفته شده است. با وجود آنکه «اینستاگرام» و «واتساپ» از چهارشنبه ۳۰ شهریورماه فیلتر شدند اما در گزارش «ابر دراک» عدم دسترسی به این دو پلتفرم از ساعت ۱۲ روز جمعه یک مهر اعلام شده است؛ که تا ۱۷ مهر پلتفرم «اینستاگرام» به صورت پراکنده در حدود ۱۶ دقیقه و واتساپ ۴ دقیقه در دسترس بوده است.

تاثیر فیلترینگ بر خدمات اینترنتی

همچنین رتبه بازدید از سایت‌های «ابر دراک» طی هفته‌های آتی از سمت «واتساپ» و «اینستاگرام» به نحو محسوسی سقوط کرده است. یعنی «اینستاگرام» که پیش از فیلترینگ رتبه هفتم و «واتساپ» رتبه چهاردهم را داشت اکنون به ترتیب به رتبه‌های ۲۰ و ۱۸ جدول سقوط کرده‌اند. اگرچه این آمار از کاهش استفاده از این دو پلتفرم حکایت دارد اما باز هم جایگاه آنها نشان می‌دهد که فیلترینگ آنطور که مسوولان فکر می‌کنند، موفق نبوده است.

یکی از بخش‌های قابل توجه دیگر این گزارش، تاثیر فیلترینگ برای استفاده از سایر سرویس‌ها و خدمات است. آن طور که این شرکت گزارش داده در ایران معمولا روش‌های DNS Spoofing و همچنین خروج از دسترسی از طریق قطع یا کند کردن پروتکل‌های امن مانند TLS استفاده می‌کند اما در فیلترهای اخیر به نظر می‌رسد از روش BlackHole استفاده شده که این روش موجب ایجاد مشکل برای کاربران سایر سرویس‌ها به صورت مقطعی شده است. بر اساس مشاهدات «ابر دراک»، از ۱۴ مهرماه و با تغییراتی که برای بازگرداندن دسترسی به سایر موارد فیلتر شده صورت گرفته است، مشکل در مسیرهای داخلی و بین‌المللی در مسیرهای مراکز داده «داخلی به داخلی» و «داخلی به خارجی» به صورت گسترده‌تری مشاهده شده که اختلال‌های بیشتر از قبل برای وب‌سایت‌هایی که سرورهای آنها در خارج از کشور هستند به دنبال داشته است.

افزایش ۳۰ درصدی استفاده از VPN

طبق این گزارش، تعداد کاربران غیرایرانی که از وبسایت‌های بر بستر «ابر دراک» بازدید کرده‌اند، بعد از تاریخ یک مهر ماه حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است. «ابر دراک» نیز معتقد است این افراد اغلب کسانی هستند که برای بازدید از وبسایت‌ها و یا پلتفرم‌های فیلتر شده از VPN استفاده می‌کنند که با توجه به همین موضوع احتمال دارد در زمان بازدید از وبسایت‌های ایرانی هم از VPN استفاده کرده‌ باشند. البته آمارهای شرکت‌های مختلف داخلی و بین‌المللی، میزان استفاده از ابزارهای تغییر آی‌پی را بسیار بیشتر از این رقم گزارش کرده‌اند. بخش دیگر این گزارش به نمودار الگوی مصرف کاربران اینترنت در طول ۲۴ ساعت شبانه‌روز اختصاص دارد؛ نموداری که نشان می‌دهد برخلاف رویه همیشگی که میزان استفاده از اینترنت در عصر و ساعات ابتدایی شب افزایش می‌یافته، طی دو هفته اخیر این روند معکوس شده است.گفتنی است ۴۶۲ وبسایت از ۳۲هزار وبسایت فعال در «ابر دراک» در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته‌اند و بیش از ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار بازدیدکننده یکتا، یک بار از یکی از وبسایت‌های فعال بر بستر این شرکت بازدید کرده‌اند. در مجموع در طول این بررسی نزدیک به ۵ میلیارد لاگ مورد پردازش قرار گرفته است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 294714
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا