فنلاند از حمایت ناتو برخوردار شد

به گزارش جهان صنعت نیوز: خبرگزاری تاس با انتشار این خبر افزود: «پکا هاویستو» (Pekka Haavisto) ، وزیر امور خارجه فنلاند روز چهارشنبه (امروز) گفت فنلاند حمایت شرکای خود در ناتو را در صورت تهدید مستقیم (از سوی روسیه) حتی قبل از پیوستن قطعی به این ائتلاف نظامی دریافت کرده است.


بنابراین گزارش هاویستو در مصاحبه ای با تلویزیون Yle فنلاند گفت: با قرار گرفتن در “اتاق انتظار ناتو”، ما از بسیاری از بازیگران اصلی دراین پیمان نظامی همچون آمریکا، انگلیس و دیگر کشورهای کلیدی اروپایی ، تضمین های لازم حمایتی را دریافت کرده‌ایم.

وی افزود: معتقدم فنلاند با هرگونه تهدیدی که مواجه شود، حتی چنانچه هنوز (بطور رسمی) عضو ناتو نشده‌ایم ، ما از دیگر شرکای خود کمک دریافت خواهیم کرد.

خبرگزاری تاس در ادامه این گزارش نوشت: وزیر امورخارجه فنلاند همچنین گفت که پس از حادثه در خطوط لوله گاز زیر آب «نورد استریم» کشورهای حوزه دریای بالتیک اقدامات نظارتی بر آبهای این منطقه را تشدید و مراقبت های امنیتی از زیرساخت های حیاتی را که می تواند مورد حمله قرار گیرند افزایش داده اند.

بنابراین گزارش فنلاند و سوئد در ۱۸ مه برابر با ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ درخواست عضویت در ناتو را دادند، این درخواست عضویت باید به تایید تمامی ۳۰ کشور عضو در این پیمان نظامی برسد، ترکیه طی این مدت نسبت به پیوستن آنها مخالفت و سوئد را متهم به حمایت از گروه ها و نهادهای تروریستی کرد.

پیمان آتلانتیک شمالی در سال ۱۹۴۹ و برای مقابله با نفوذ اتحادجماهیر شوروی سابق در اروپا تاسیس شد، پس از فروپاشی شوروی و برچیده شدن پیمان ورشو، اما همچنان به ماهیت خود ادامه داد، بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان ابقای این پیمان نظامی غربی را ابزاری در دست واشنگتن به منظور اجرای مقاصد نظامی خود در نقاط مختلف جهان می دانند.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 295000
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا