xtrim

بیلبورد جنجالی

به گزارش جهان صنعت نیوز: بیلبورد جنجالی که تصاویری از زنان مشهور ایرانی از سال‌های دور تا امروز روی آن دیده می‌شد. طبق اعلام سازمان اوج تصاویر زنان «فاخر» ایرانی بر این دیوارنگاره آمده است؛ چهره‌هایی مانند پروین اعتصامی، طاهره صفارزاده، بدرالزمان قریب، فاطمه معتمدآریا، نرگس آبیار، ایران درودی، سیمین دانشور، هما روستا، ثریا قاسمی، حمیده خیرآبادی، مرضیه برومند، مریلا زارعی، توران میرهادی، سیده‌زهرا حسینی، فروغ فرخزاد، پروانه معصومی، مریم میرزاخانی، فاطمه رهبر، بی‌بی‌‌مریم بختیاری، معصومه آباد و زهره کودایی.

واکنش‌ چهره‌ها

با انتشار تصاویر میدان ولیعصر در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های زیادی به این دیوارنگاره صورت گرفت. منتقدان از تصویر باحجاب فروغ فرخزاد متعجب بودند و گفتند که این تصاویر سانسور شده است و خودِ واقعی این افراد نیامده است. همچنین حضور برخی چهر‌ه‌ها در دیوارنگاره موجب انتقاد شدید کاربران شبکه‌های اجتماعی شد. آنها از طراحان و دست‌اندرکاران این دیوارنگاره پرسیدند که افرادی مانند اخبارگو و مجری شبکه خبر بنا بر کدام منطق باید در کنار چهره‌هایی مانند مریم میرزاخانی و پروین اعتصامی قرار بگیرد؟ از سوی دیگر برخی از چهره‌هایی که در این تصویر دیده می‌شدند نسبت به انتشار چهره‌شان بدون کسب اجازه به شدت انتقاد کردند. فاطمه معتمدآریا، یکی از چهره‌های معترض بود که با انتشار ویدئویی در حساب اینستاگرامی خود به تندی نسبت به این اقدام اعتراض کرد و خواستار حذف چهره‌اش از روی این دیوارنگاره شد. البته که چند ساعت بعد از انتشار، این پست از صفحه اینستاگرامی معتمدآریا «حذف» ‌شد.

opal

مرضیه برومند سینماگر معروف نیز خواستار حذف عکسش از این دیوارنگاره شد و نوشت که «آقایان، عکس مرا از دیواری که زیرش بچه‌ها و جوان‌ها را سرکوب کردید، بردارید». فرزند هما روستا بازیگر سرشناس سینما نیز با انتشار تصویری از مادر مرحومش، از استفاده بدون اجازه از عکس این بازیگر نامدار انتقاد و تاکید کرد که عکس هما روستا باید حذف شود. پروانه کاظمی کوهنورد سرشناس، دیگر چهره ورزشی در این پوستر بود که خواهان حذف تصویرش از این دیوارنگاره بود.

این حواشی و انتقادات موجب شد تا سازمان «اوج» به عنوان متولی دیوارنگاره میدان ولیعصر، این دیوارنگاره را پس از چند ساعت پایین بیاورد و تصویری با طراحی جدید را جایگزین آن کند. پس از این اتفاق، مسلم معین از مسوولان فضای مجازی سازمان بسیج، در توییتی پایین کشیدن تصویر را به «اعتراض مردم» درباره انتشار یک چهره به قول او «متهم اغتشاشات اخیر» نسبت داد و آن را «اقدامی پسندیده و قابل تحسین» خواند! مهرداد معظمی، مدیر روابط‌عمومی سازمان اوج هم با انتشار توییتی نوشت: «ما به عنوان سازمان هنری- رسانه‌ای اوج همواره یکپارچگی ایران عزیز را مدنظر قرار داده‌ایم. تصویر دیوارنگاره تلاش کرده برای پاسداشت مقام زن، تعداد اندکی از زنان موفق سرزمین‌مان ایران را معرفی کند، برای این روزها که همه جا حرف از زنان است. همه باید سعه صدر خود را برای ایران بالا ببریم. ما در یک کشتی هستیم. چه بخواهیم چه نخواهیم.» با وجود این حرف‌ها، تصویر جدیدی که نصب شد، تصویری بود بدون چهره که فقط روی آن نوشته شده بود «زنان سرزمین من» و خبری از تصاویر زنان نبود.

سوابق بیلبوردسازی

متولی این دیوارنگاره، ید طولایی در حاشیه‌سازی و بیلبوردسازی دارد. اولین حاشیه‌سازی این سازمان هم در زمینه بیلبوردسازی بود؛ در زمان مذاکرات هسته‌ای سال ۱۳۹۲ و اوایل دولت روحانی؛ در شرایطی که ایران با ۶ قدرت جهانی درحال مذاکره بود، این سازمان با نصب بیلبوردهایی که به «صداقت آمریکایی» معروف شدند، باعث واکنش‌های زیادی شد؛ آن هم در حالی که پس از حصول توافق موقت ژنو میان ایران و ۶ قدرت جهانی، مذاکرات برای رسیدن به توافق دائمی ادامه داشت.

حسن روحانی رییس‌جمهوری سابق در مناظره‌های انتخابات سال ۹۶، رو به ابراهیم رییسی و محمدباقر قالیباف این پوسترها را یادآوری کرده و گفته بود «اگر برجام توافقی است که مورد قبول است، چرا این‌ قدر در تهران بیلبورد زدید و فحاشی کردید؟ اگر می‌گویید میدان جنگ بوده که درست هم هست، وقتی دیپلمات‌ها در میدان بودند، پشت پرده چه کردید؟ چه حرف‌های نامربوطی زده شد؟»

محمدجواد ظریف وزیر خارجه پیشین هم در یک گفت‌و‌گو درباره بیلبوردهای معروف گفته بود «امیدوارم کسانی که حین مذاکرات بیلبورد زدند، در برابر وجدان خود آسوده باشند». او از منابع مالی این بیلبوردها پرسیده بود: «این بنرها و پلاکاردها و پوسترها، روحیه رزمندگان صف اول دیپلماسی را تضعیف می‌کرد، به کنار، اما پولش از کجا آمده؟… تعجب می‌کنم این پول‌ها از کجا آمد و چگونه خرج شد؟»

بیلبورد دیگری که این سازمان تهیه کرده بود و باز هم انتقادبرانگیز شد، بیلبوردی با شعار «شمر زمانه‌ات را بشناس» ‌بود؛ در این بیلبور تصویری از شخصی به عنوان نماد «شمر» در حادثه کربلا بود که امان‌نامه‌ای در دست داشت؛ و در کنار او اوباما رییس‌جمهوری آمریکا بود که دستش را برای مصافحه جلو آورده بود. باز هم این تبلیغات سیاسی در سطح شهر، همزمان بود با تلاش‌ها جهت رسیدن به توافق برجام.

این سازمان غیر از بیلبوردسازی، فیلم هم تهیه می‌کند. فیلم «من روحانی هستم» در اوایل دولت نخست روحانی منتشر شد که سازندگان به زعم خود حسن روحانی را از زاویه‌ای دیگر نقد کرده بود. «من روحانی هستم» هم با واکنش‌های انتقادی زیادی روبه‌رو شد. انیمیشن «بچرخ تا بچرخیم»‌ هم از دیگر محصولات حاشیه‌ساز این سازمان بود؛ انیمیشنی که از شبکه «پویا» و برای کودکان پخش شد و در آن از مذاکرات هسته‌ای انتقاد شده بود.

«اوج» برای «تتلو»

مورد دیگر این سازمان، همکاری با امیر تتلو بود؛ خواننده پرحاشیه‌ای که ابراهیم رییسی در جریان رقابت‌های انتخاباتی سال ۹۶ به دیدار او رفت که تصاویر این دیدار بسیار انتقادبرانگیز شد؛ هرچند که این دیدار تاثیری روی میزان آرای رییسی نگذاشت.

تتلو که در انتخابات ۹۶ از هواداران پروپاقرص رییسی بود، دو سال قبل از انتخابات، ویدئوکلیپی با مضمون انرژی هسته‌ای بر روی عرشه ناو دماوند در دریای خزر ضبط کرد. انتشار این ویدئو کلیپ سر‌و‌صدای زیادی به راه انداخت. بعدها، «حبیب‌الله سیاری»، فرمانده وقت نیروی دریایی ارتش، در خلال یک گفت‌وگو درباره این موضوع گفت که درخواست مجوز برای اجرای تتلو (امیرحسین مقصودلو) بر روی عرشه ناو، «از سوی موسسه فرهنگی- هنری اوج مطرح شد.»

یکی از مستندهایی که این سازمان تهیه کرده بود و جنجال زیادی به‌پا کرد، مستندی بود به نام «پرزیدنت، آکتور سینما». این مستند به بررسی روابط شوروی و آمریکا در دوران میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و دونالد ریگان رییس‌جمهوری وقت ایالات متحده، پرداخته بود. اما در پوستر این مستند که در دوران دولت روحانی از صداوسیما پخش شد، برخی مقامات آریما و شوروی نمایان بود اما در تصویری دورتر، برخی مقامات ایرانی و آمریکایی در زمان مذاکرات برجام دیده می‌شد؛ افرادی نظیر «حسن روحانی، عباس عراقچی، محمدجواد ظریف، باراک اوباما و جان کری». این پوستر تلاش کرده بود دوران گورباچف و ریگان را با روحانی و اوباما مشابهت‌سازی کند.

بودجه از کجا؟

مساله مورد بحث درباره این سازمان همیشه مساله «بودجه» و وابستگی آنها بوده است. گفته شده این سازمان به برخی مجموعه‌های سپاه پاسداران مرتبط است؛ اما سال ۱۳۹۳ سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه در گفت‌وگویی تاکید کرده بود که «‌با توجه به رویکرد حمایتی سپاه از مجموعه اوج تولیدات این مرکز را نمی‌توان الزاما خروجی و محصول رسمی مجموعه سپاه دانست.» او گفته بود که «این موسسه به اعتبار نوع تعریفی که از فعالیت‌های خود داشته توانسته بیشتر از امکانات حمایتی سپاه بهره‌مند شود و به این اعتبار اگر در آینده افراد دیگری هم بخواهند فعالیت‌هایی با همین مختصات داشته باشند می‌توانند از این حمایت‌ها بهره‌مند شوند.»

از سوی دیگر، مهر ۱۴۰۰، احسان محمدحسنی رییس سازمان اوج گفته بود که «ما با ۵۰۰ میلیون کمک اهدایی سپاه پاسداران در سال ۹۰ کار خود را شروع کردیم. سال ۱۳۹۹، ۱۸ میلیارد کمک از سپاه دریافت کردیم و بیش از ۹۰ میلیارد درآمد داشتیم که ناشی از فروش سریال‌ها به پلتفرم‌ها و فروش فیلم‌ها به کشور‌های دیگر است.»

با این وجود در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، قرارگاه فرهنگی-اجتماعی بقیه‌الله بودجه‌ای ۲۰۰ میلیارد تومانی برای «کمک و حمایت از موسسات فرهنگی و اجتماعی اوج و سراج» در نظر گرفته شده بود. در این ردیف، توضیحاتی هم ارائه شده بود که طبق آن سهم هر یک از این دو موسسه را معلوم کرده بود: «به نسبت مساوی.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 295256
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *