تحلیل کوتاه‌مدت شاخص کل

علی هدیه *

در تحلیل پنجشنبه سوم شهریورماه ۱۴۰۱ (شماره ۵۰۸۲ روزنامه «جهان‌صنعت») در خصوص تحلیل کوتاه‌مدت شاخص کل، زمانی که شاخص در محدوده یک میلیون و ۴۴۰ هزار واحد قرار داشت، پیش‌بینی شد موج نزولی فعلی یعنی موج G از ساختار دیامتریک هنوز خاتمه نیافته باشد و انتظار بر آن بود که نزول تا خط روند C-E یعنی محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد ادامه یابد. 

اکنون پس از گذشت بیش از یک ماه، شاخص به محدوده حمایتی یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد رسیده و ساختار موج نزولی G در قالب ترکیبی ۳‌گانه یا الگوی دیامتریک ۷ موجی قابل شمارش است. در صورتی که الگوی آن به صورت ترکیبی ۳‌گانه شمارش شود، یعنی نزول شاخص کل در کلاستر حمایتی یک میلیون و۳۰۰ هزار واحد خاتمه یابد احتمال تحقق این سناریو پایین است. اما در صورتی که ساختار موج نزولی انتهایی در قالب دیامتریک ۷ موجی شمارش شود، انتظار وقوع حداقل یک موج نزولی دیگر را می‌توان داشت و در این صورت، شکست محدوده حمایتی یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد و نزول تا سطح یک میلیون و ۲۲۰ هزار واحد و سپس یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد محتمل خواهد بود. نحوه واکنش شاخص کل طی هفته جاری یا هفته آتی به محدوده مقاومتی خط روند نزولی آبی‌رنگ، مشخص‌کننده سناریوی پیش‌رو خواهد بود.

مهم‌ترین نشانه شروع موج صعودی جدید، یک صعود پرشتاب و سپس اصلاح زمانی چند روزه‌ای است که مشابه آن در دو موج صعودی اخیر، یعنی موج‌های D و F واقع شده و با شروع موج صعودی جدید، مهم‌ترین اهداف پیش‌رو محدوده‌های یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد خواهد بود که مستلزم صرف زمان حداقل ۲ تا ۳ ماه است. همچنین کاهش شیب موج‌های نزولی از ابتدای الگو، بیانگر احتمال خاتمه الگوی نزولی میان‌مدتی شاخص‌کل (آغاز شده از مرداد ۱۳۹۹) است.

* کارشناس بازار سرمایه

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 295258
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا