زمینگیری عمدی برای گرانی بلیت
به گزارش جهان صنعت نیوز: رییس سازمان هواپیمایی کشوری روز دوشنبه هجدهم مهرماه در نشست خبری با تشریح اقدامات انجامشده برای ایام اربعین درباره تعداد ناوگان هوایی کشور گفته بود: در مهرماه سال گذشته ۹۸ فروند هواپیمای فعال در ناوگان هوایی کشور داشتیم که طی یک سال اخیر این تعداد به ۱۷۵ فروند افزایش یافته است.
محمدیبخش یادآور شد: با نهضت تامین، قطعا یکسری از هواپیماهای زمینگیر را وارد ناوگان کردهایم، ضمن اینکه هواپیماهای دستدوم با سن کمتر از ۲۰ سال نیز خریداری و به چرخه حملونقل هوایی مسافری کشور وارد شده است.
با این وجود معاون حملونقل وزیر راهوشهرسازی روز پنجشنبه بیست و یکم مهرماه در دهمین اجلاس شورای عالی استانها آمار متفاوتی از تعداد ناوگان هوایی فعال کشور را اعلام کرده است. شهریار افندیزاده در اینباره گفت: در خصوص حمل و نقل هوایی با وجود اینکه تحریم هستیم، در دولت سیزدهم توانستیم ۱۵ فروند هواپیما به ناوگان اضافه کنیم.
او افزود: در ابتدای دولت سیزدهم ۷۵ فروند هواپیمای فعال در کشور وجود داشت که هماکنون تعداد هواپیماهای فعال به ۱۳۰ فروند رسیده است.
با اینکه هنوز آمار دقیقی از ناوگان فعال هوایی کشور وجود ندارد که ایرلاینها با زمینگیر کردن غیرمستقیم هواپیماهای خود بهدنبال افزایش قیمت بلیت هواپیما هستند.
چند هفتهای از حذف جدول نرخ پروازهای داخلی از سایت انجمن شرکتهای هواپیمایی میگذرد. اقدامی که به گمانهزنیها برای افزایش قیمت بلیت هواپیما دامن زد.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری در آخرین اظهارنظر در این باره گفته است: قیمت بلیت هواپیما آذرماه سال گذشته ۱۵ درصد کاهش یافت و با توجه به افزایش هزینهها، ایرلاینها درخواست افزایش قیمت بلیت را ارائه کردهاند.
او ادامه داد: این درخواست به شورایعالی هواپیمایی ارجاع شده و در حال بررسی است.او در پاسخ به این پرسش که ایرلاینها درخواست افزایش چهمیزان قیمت بلیت را دارند، تاکید کرد: اجازه بدهید این را اعلام نکنیم، چراکه آنها عددی را درخواست دادهاند و ممکن است شورای عالی هواپیمایی عدد دیگری را تصویب کند.
اواخر مردادماه سال جاری رییس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به مصوبه سه ماه پیش برای افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی توسط شورای عالی هواپیمایی، گفته بود: سه ماه است که این کار را متوقف کردهایم. در این بین برخی شرکتهای هواپیمایی بهطور غیرمستقیم هواپیماهای خود را زمینگیر میکنند.
محمدرضا رضاییکوچی ادامه داد: به همین دلیل نیز بلیت پرواز به سختی تهیه میشود. در زمان حاضر حدود ۱۱۵ فروند از ناوگان مسافری کشور فعال است. این در حالی است که ناوگان هوایی مسافربری کشور دارای حدود ۴۰۰ فروند هواپیماست.
او در پاسخ به این پرسش که آیا برخی شرکتهای هواپیمایی عمدا در حال زمینگیر کردن ناوگان خود برای فشار جهت افزایش قیمتها هستند، گفت: دلیل زمینگیر شدن هواپیماها ترکیبی از اقدامات عمدی و غیرعمدی است. به عبارت دیگر ایرلاینها از یک طرف میگویند قطعه نداریم و قطعات معیوب شده است. هم اینکه به دنبال افزایش قیمت بلیت پروازها هستند.
او در پاسخ به این پرسش که مجلس تا چه زمانی میتواند در برابر افزایش قیمت بلیت پروازها مقاومت کند، اضافه کرد: این افزایش ۳۰ درصدی در شورای عالی هواپیمایی تصویب شده و ایرلاینها در انتظار ابلاغ آن هستند.
او با یادآوری اینکه ایرلاینها برای یک ساعت پرواز حدود ۹۳۰ هزار تومان دریافت میکنند، تصریح کرد: با افزایش ۳۰ درصدی یک ساعت پرواز به حدود ۲/۱ میلیون تومان افزایش مییابد، البته این در صورتی است که شرکتها تخلف نکنند. بر اساس آنالیز صورت گرفته توسط مجلس، هزینه یک ساعت پرواز (داخلی) ۶۸۰ هزار تومان است.
حملونقل هوایی مسافری کشور در زمان حاضر با چند سوال و ابهام مواجه است؛ اول اینکه تعداد واقعی ناوگان فعال هوایی مشخص نیست. رییس سازمان هواپیمایی کشوری تعداد هواپیماهای فعال کشور را ۱۷۵ فروند اعلام کرده، اما معاون وزیر این تعداد را ۱۳۰ فروند! اعلام کردهاند؛ تناقضی که مسوولان وزارت راهوشهرسازی باید دلیل آن را اعلام کنند. مسالهای که به نظر میرسد شاکله اصلی درخواست افزایش قیمت بلیت هواپیماست.
دوم آنکه چرا با وجود آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در آذرماه سال ۹۴، همچنان سوخت ارزان و نسیه به شرکتهای هواپیمایی تحویل میشود. با توجه به اینکه سوخت ارزان همچنان در اختیار شرکتهای هواپیمایی قرار میگیرد، چرا مدیران ایرلاینها به دنبال گران کردن قیمت بلیت هواپیما هستند.
ابهام و سوال سوم این است که چرا شرکتهای هواپیمایی صورتهای مالی خود را منتشر نمیکنند تا مشخص شود زیانده بودن آنها چقدر صحت دارد. زیانی که یکی از دلایل درخواست افزایش قیمت نیز بهشمار میآید.
چندی قبل دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه «نگران از دست دادن مسافران حملونقل هوایی پس از افزایش قیمت نیستیم»، گفته بود: «امسال با افزایش دستمزدها، افزایش نرخ ارز حقوق ورودی قطعات هواپیما و کالاها از ۴۲۰۰ تومان به نرخ نیمایی، افزایش قیمت جهانی قطعات و افزایش هزینههای حملونقل درخواست افزایش قیمت بلیت هواپیما را به وزارت راه دادهایم که این وزارتخانه با متعادلسازی قیمتها و افزایش سقف قیمتها موافقت نکرده است.»
مقصود اسعدیسامانی نیز تعداد ناوگان هوایی فعال کشور را ۱۱۵ فروند اعلام کرده و افزود: هوانوردی صنعت گرانی است و اگر میخواهیم صنعت پویا داشته باشیم باید هزینه آن را پرداخت کنیم.
در این شرایط باید دید حَربه شرکتهای هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما جواب میدهد یا خیر؟ آیا قیمت بلیت پروازهای داخلی ۳۰ درصد افزایش مییابد؟ سرنوشت تحویل سوخت نسبتا رایگان به شرکتهای هواپیمایی پس از افزایش احتمالی قیمت بلیت چه خواهد بود؟
لینک کوتاه :