بورس در نقطه ارزندگی

به گزارش جهان صنعت نیوز: کارشناسان بازار سرمایه می‌گویند در حال حاضر نسبت p/e ttm بازار سرمایه در محدوده ۶ واحد قرار گرفته که طی سال‌های اخیر به ویژه سه سال گذشته بی‌سابقه بوده است. با این حال اما به نظر می‌رسد بورس در مسیر رشد با موانع کلان اقتصادی روبه‌رو است و مادامی که این موانع برطرف نشوند، بازار سهام شرایط رونقی را که مستحق آن است تجربه نخواهد کرد.

بیماری کمبود نقدینگی

علی پوررمضان کارشناس بازار سرمایه در خصوص رکورد ادامه‌دار معاملات بازار سهام گفت: مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیل وضعیت کنونی بازار سرمایه، کمبود نقدینگی است. وی افزود: این کمبود نقدینگی در ارزش معاملات کاملا مشهود است، به طوری که ارزش معاملات به کمترین مقدار طی دو ماه گذشته رسیده است و روند خروج پول حقیقی از بازار ادامه دارد. به نظر می‌رسد مادامی که شاهد افزایش ارزش معاملات و ورود پول حقیقی نباشیم، این روند اصلاحی تغییر بزرگی نخواهد کرد.

ارزندگی بالای بازار

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: در حال حاضر نسبت p/e ttm بازار سرمایه به حدود ۹/۵ واحد رسیده که در سه سال گذشته بی‌سابقه بوده و ارزش دلاری بازار سرمایه نیز به کمتر از ۲۱۰ میلیارد دلار رسیده که این مقدار نیز در نوع خود بی‌سابقه است؛ همین دو عامل مهم نشان از ارزندگی کلیت بازار از منظر بنیادی دارد. پوررمضان افزود: در سوی دیگر به دلیل جنگ روسیه و اوکراین و بحران انرژی اروپا، ریسک کامودیتی‌ها در نیمه سرد سال افزایش خواهد یافت و این کاهش عرضه می‌تواند دلیلی بر افزایش قیمت کامودیتی‌ها باشد که با توجه به کامودیتی‌محور بودن بازار سرمایه ایران، احتمالا شاهد افزایش سودسازی شرکت‌های کامودیتی‌محور و افزایش تقاضا در این شرکت‌ها و کلیت بازار باشیم.

اقدامات اعتمادساز

پوررمضان در پاسخ به این سوال سنا که چه اقداماتی برای بازگشت اعتماد به بازار و افزایش ارزش معاملات باید انجام شود، عنوان کرد: واقعیت این است که علی‌رغم صحبت‌ها و حمایت‌های کلامی از سوی برخی سیاست‌گذاران، شاهد بی‌توجهی به بازار سرمایه هستیم که نمونه بارز این مساله افزایش مجدد نرخ بهره بین‌بانکی به عنوان مهم‌ترین و اثرگذارترین عامل بر بازار سرمایه است که پیش‌تر شماری از فعالان بازار نسبت به افزایش این نرخ ابراز نگرانی کرده بودند. این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: کنترل این نرخ به عنوان یکی از عوامل مهم و اثرگذار می‌تواند مانع از خروج پول از بازار سرمایه شود و به همین ترتیب در تصمیم‌های اثرگذاری که خارج از بازار سرمایه گرفته می‌شود، باید شرایط بازار و میلیون‌ها سهامدار دیده شود.

اهمیت افزایش زمان معاملات

این کارشناس بازار سرمایه همچنین درباره اثر افزایش ساعت معاملات فرابورس اظهار کرد: بازار سرمایه ایران در مقایسه با دیگر بازارهای مالی بین‌المللی کمترین زمان معاملاتی را دارد و این افزایش زمان معاملات گامی موثر به سوی نزدیک شدن به استانداردهای روز دنیاست و انتظار می‌رود در نمادهای بورسی هم این قانون اجرا شود تا شاهد تطابق زمان معاملات در کلیه تابلوهای بازار سرمایه باشیم.

پوررمضان بیان کرد: افزایش زمان معاملات دارای مزایای متعددی است که از مهم‌ترین آن می‌توان به افزایش نقدشوندگی بازار، تطابق و هماهنگی بیشتر با بازار ارز و بازارهای جهانی، افزایش حجم معاملات روزانه و کمک به تسهیل انجام معاملات بلوکی بازار اشاره کرد.

فراز و نشیب بازار

حسین غیاثی دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز با تاکید بر اینکه در حال حاضر بازار سرمایه از کمبود نقدینگی به شدت آسیب می‌بیند،‌ گفت: دلیل این عدم نقدینگی این است که در سال ۹۹ بازار سرمایه بدون پشتوانه بنیادی رشد حبابی کرده بود زیرا بسیاری از سرمایه‌های مردم عادی وارد بازار سهام شده بود و این افراد بدون این که سهم‌ها را تحلیل کنند، اقدام به خرید سهام می‌کردند.

وی افزود: این موضوع موجب شد تا سهم‌ها را در قیمت‌های بالا خریداری کنند، اما به این موضوع فکر نمی‌کردند که چه کسی قرار است این سهم‌های حبابی را خریداری کند. این کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با ایبنا بیان کرد: همچنین در ادامه سودآوری تعدادی از سهم‌ها مطابق انتظارات و پیش‌بینی‌ها تحقق نیافت و شرکت‌ها نتوانستند سود مورد نظر را به دست بیاورند و این موضوع موجب شد تا P/E بسیاری از سهم‌ها به شدت افزایش یابد. بنابراین این سهم‌ها از نظر بنیادی ارزش خرید نداشتند و در ادامه قیمت آنها ریزش کرد. غیاثی عنوان کرد: یکی از عواملی که موجب شد تا در سال ۹۹ قیمت سهام حبابی شود، فضاسازی‌ای بود که دولتمردان در آن سال انجام داده بودند و مردم را دعوت می‌کردند که در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنند.

وی اظهار کرد: مجموع این موارد موجب شد تا سهامداران دست به فروش در قیمت‌های پایین‌تر بزنند. بنابراین عدم اعتماد در بازار سهام شکل گرفت به طوری که هر روز شاهد خروج سرمایه‌ها از بازار سهام بودیم.

ارزنده شدن شرکت‌های کوچک بازار

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی و افزایش نرخ تورم و پایین نیامدن نرخ دلار موجب شده است قیمت سهم‌ها کاهش یابد و کاهش قیمت سهام P/E بسیاری از سهم‌ها را کاهش داد، به طوری که هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌ها جذاب هستند. غیاثی بیان کرد: به خصوص در شرکت‌های کوچک که در گذشته P/E بالایی داشتند، امروز P/E آنها بسیار تقویت شده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 295295
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا