غرب برای بحران هسته‌ای آماده می‌شود

به گزارش جهان صنعت نیوز: به گزارش راشاتودی، این برنامه‌ریزی‌های ادعایی در حالی انجام می‌شود که مقامات ناتو در حال دامن زدن به گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر احتمال حمله هسته‌ای روسیه بوده و هشدارهای متعددی درباره عواقبی که مسکو با آن مواجه خواهد شد، منتشر کرده‌اند.

روزنامه‌های تایمز و گاردین به نقل از یک مقام غربی ناشناس نوشتند، غرب در حال آماده‌سازی راهکارهایی برای کنترل پیامدهای انفجار هسته‌ای در شرق اروپا است.

این مقام در گفت‌وگو با گزارشگران درباره حمله هسته‌ای گفت: دولت در حال برنامه‌ریزی محتاطانه برای طیف وسیعی از سناریوهای احتمالی است و (حمله هسته‌ای) یکی از آنهاست.

یکی از برنامه‌های مقامات، پخش برگه‌هایی با عنوان «چطور در یک حمله هسته‌ای زنده بمانیم» است.
آنچه روزنامه تلگراف آن را «جنگ هسته‌ای کلامی» میان روسیه و غرب خواند، ماه گذشته میلادی و پس از آن آغاز شد که ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه تهدید کرد که اگر تمامیت ارضی روسیه در خطر قرار گیرد، مسکو از تمامی ابزارهای ممکن استفاده خواهد کرد. آمریکا و متحدانش این اظهارات پوتین را به عنوان «تهدید در لفافه» به استفاده از تسلیحات هسته‌ای در جنگ اوکراین تعبیر کردند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز چهارشنبه گفت: پوتین می‌داند که اگر در اوکراین از سلاح هسته‌ای استفاده کند، عواقب سنگینی برای روسیه در پی خواهد داشت. بن والاس، وزیر دفاع انگلیس هم روز پنجشنبه گفت: اگر روسیه بخواهد از سلاح هسته‌ای استفاده کند، عواقب سختی خواهد دید. در همین حال یکی از دیپلمات‌های ارشد روسی گفت، مسکو به انتقال فناوری‌ به بلاروس که به این کشور اجازه می‌دهد جنگنده‌های خود را برای حمل تسلیحات اتمی تغییر دهد، تمایلی ندارد.

به گزارش راشاتودی، «کنستانتین ورونتسوف»، معاون رییس هیات روسی در سخنرانی کمیته نخست مجمع عمومی سازمان ملل که به کنترل تسلیحات و مسائل امنیتی رسیدگی می‌کند، نگرانی‌های خود را درباره احتمال نزدیکتر کردن زیرساخت‌های هسته‌ای ناتو به مرز روسیه ابراز کرد.

وی همچنین با اشاره به این نکته که لهستان اخیرا در حال بررسی حضور کامل در ماموریت‌های اتمی است، ادامه داد: چنین اقداماتی از سوی ورشو به طرز شگفت‌آوری در حال افزایش است. این مساله از سوی بلاروس و روسیه مورد بررسی است. اقدامات مقابله‌ای متحدان بر خلاف معاهده عدم اشاعه تسلیحات اتمی است.این دیپلمات روس ادامه داد، این اقدامات از جمله انتقال سیستم‌های«اسکندر- ام» روسیه مجهز به موشک‌های متعارف مسلح به بلاروس را شامل می‌شود.

رییس هیات روسی در سخنرانی کمیته نخست مجمع عمومی سازمان ملل همچنین گفت: یک اقدام دیگر شامل تجهیز برخی از جنگنده‌های بلاروسی ۲۵- SU به ابزاری است که بتوانند به تسلیحات اتمی مسلح شوند اما انتقال فناوری‌هایی که به این کشور اجازه دهد تا به چنین تسلیحاتی مجهز شود، در دستور کار نیست.

وی توضیح داد که روسیه قصد ندارد سیستم‌های بلاروس را به طور فیزیکی به کلاهک‌های هسته‌ای مجهز کند و همچنین این کلاهک‌ها را به خاک بلاروس منتقل نمی‌کند. مسکو نیز قصد ایجاد تاسیساتی برای ذخیره تسلیحات هسته‌ای در بلاروس را ندارد.

این دیپلمات ادامه داد که روسیه از نزدیک سیاست‌های ناتو را به ویژه پس از پیشنهاد لهستان برای میزبانی از تسلیحات هسته‌ای آمریکا در خاک خود رصد خواهد کرد. وی هشدار داد: این یک گام بسیار بی‌ثبات‌کننده خواهد بود.

اواخر آگوست سال جاری میلادی، الکساندر لوکاشنکو رییس‌جمهوری بلاروس اعلام کرد که مینسک به آماده‌سازی جنگنده‌های خود برای حمل تسلیحات اتمی پایان داده است.

وی همچنین گفته بود، کمک روسیه در این مساله در جریان دیدار با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در اواخر ژوئن ۲۰۲۲ مطرح شد؛ وقتی که او نگرانی خود را بابت درخواست‌های لهستان از آمریکا برای استقرار تسلیحات تاکتیکی اتمی در خاک این کشور مطرح کرد.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 295594
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا