تعرض و خشونت علیه زنان چگونه پایان می‌یابد؟

طیبه سیاوشی *

این روزها بارها کلمه خشونت عریان را از طرف معترضان و مخالفان آنها شنیده‌ایم که هر دو طرف همدیگر را متهم به اعمال خشونت می‌کنند ولی آنچه امروز بیش از پیش شاهد آن هستیم تعداد روزافزون مصاحبه‌ها و بیانیه‌ها از طرف دستگاه‌های انتظامی و امنیتی است تا خود را مبرا از ادعاهای طرف مقابل کنند که متاسفانه تا امروز نه توضیح روشنی داده شده و نه نتیجه پیگیری‌ها اعلام شده است. اخیرا کلیپی در فضای مجازی از دستگیری یک دختر معترض پخش شد که به شدت جامعه را متاثر کرد و سبک هولناک و بی‌سابقه دستگیری یک دختر را با حضور ده‌ها موتورسوار یگان ویژه و آن هم برای سوار کردن با ضرب وشتم و به شکلی که در کلیپ نشان داده شده به روشی تعرض‌آمیز روی موتور!! در مقابل دیدگان مردم به نمایش گذاشت.

تلاش برای‌ نشاندن دختر معترض بر روی موتور هم، خلاف شرع و قانون انجام شد؛ چون ماموران «فراجا»‌ که باید ضوابط شرعی و عرفی را رعایت کنند، تلاش داشتند تا یک زن نامحرم را با راکب مرد راهی کنند که خوشبختانه با دخالت به موقع فرمانده از وخامت وضعیت تا حدودی کاسته شد.

در هر حال، فضای مجازی آکنده از اعتراض شد و نیروی انتظامی ناچار به پاسخگویی با این وعده که اگر تخلفی روی داده باشد رسیدگی می‌کند. این اعتراضات تا جایی پیش رفت که معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری به ناچار سکوت خود را شکست و اظهار داشت که از مسوولان فراجا خواسته‌ام گزارشی از علل حادثه و کلیپ‌های منتشر شده در فضای مجازی به معاونت ارسال کنند. بی‌شک اگر خطایی روی داده باشد، باید با مامور خاطی برخورد شود.

جامعه زنان تا امروز شاهد انواع خشونت‌ها بوده و به همین دلیل از زمان دولت دهم لایحه منع خشونت علیه زنان در دستور کار قرار گرفته است تا اقدامات رسمی و حقوقی برای دفاع از زنان در مقابل خشونت صورت گیرد.

(گرچه بررسی این لایحه هم یک سال است که در مجلس یازدهم متوقف شده) بدیهی است تعرض و خشونت علیه زنان که سرآغاز اعتراضات شده، پایان نمی‌پذیرد مگر اینکه حاکمیت حقوق زنان خشونت‌دیده را به رسمیت شناخته و دستگاه‌های انتظامی را موظف به پاسخگویی و برخورد با مامور خاطی خود کند.

*نماینده پیشین مردم تهران در مجلس شورای اسلامی

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 295603
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا