شرکت ارتباطات زیرساخت حریف تورم نشد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  نکته اینجاست که خود این گزارش به افزایش تقاضا برای پهنای باند مصرفی به موجب همه‌گیری ویروس کرونا و گسترش فعالیت کسب‌وکارها در فضای مجازی اشاره کرده است. اما با تمام این تفاسیر و انحصار این شرکت در واردات اینترنت به کشور نتوانسته است خلق ارزش بیشتری نسبت به تورم ایجاد کند. شرکت ارتباطات زیرساخت در سال ۱۴۰۰ توانسته است سود خالص حدودا ۱۰۴۰ میلیارد تومانی را محقق کند و این در حالی است که این شرکت سال گذشته ۷۵۴۸ میلیارد سود خالص شناسایی کرده بود. این بدان معناست که این شرکت نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد افزایش سودآوری داشته اما نرخ تورم سال ۱۴۰۰ از سوی بانک مرکزی ۴۰ درصد اعلام شده است که با این عدد اختلاف ۲ درصدی دارد. این در حالی است که طی سال گذشته اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت ثابت و موبایل از قیمت خدمات اعلام نارضایتی کرده و ابتدای سال قیمت اینترنت را افزایش دادند.

صورت‌های مالی شرکت ارتباطات زیرساخت به همراه ۱۳۱ شرکت دولتی دیگر در راستای گام دوم انتشار صورت‌های مالی حسابرسی‌شده که از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام شده است، در سامانه کدال در اواخر هفته گذشته منتشر شد. بر اساس یادداشت‌های توضیحی این گزارش، شرکت ارتباطات زیرساخت در سال ۱۴۰۰ به درآمد عملیاتی ۴۴۹۷ میلیارد تومانی دست پیدا کرده است. این عدد از دو محل ارائه خدمات پهنای باند و ارائه زیرساخت برقراری مکالمه به دست آمده است که ارائه خدمات پهنای باند سهم ۹۳ درصدی از کل درآمدها را دارد. بررسی خالص درآمدهای عملیاتی این شرکت به تفکیک اشخاص حقیقی و حقوقی نشانگر آن است که شرکت ارتباطات سیار ایران ۴۸ درصد، ایرانسل ۳۰ درصد، آسیاتک ۵ درصد و شاتل ۴ درصد کل درآمدهای عملیاتی شرکت ارتباطات زیرساخت را محقق کرده‌اند و سهم همراه اول و ایرانسل از درآمدهای زیرساخت نسبت به سال گذشته افزایش محسوسی داشته که نشان‌دهنده افزایش اقبال مردم به اینترنت همراه در مقابل اینترنت ثابت است. شرکت‌های داده گستر نوین، مخابرات ایران و رایتل در رتبه‌های بعدی این لیست قرار می‌گیرند.

درآمد ۴ هزار میلیارد تومانی از انحصار فروش اینترنت

اما بخش قابل توجه این گزارش هزینه تمام‌شده ارائه خدمات پهنای باند نیز برای شرکت ارتباطات زیرساخت است. در حالی که این شرکت درآمد ۴۲۰۰میلیارد تومانی از این بخش داشته، بهای تمام‌شده ارائه خدمات پهنای باند تنها ۲هزار میلیارد تومان گزارش شده است. یعنی اینترنت تقریبا با سودی ۱۰۰ درصدی به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات واگذار می‌شود؛ حال اگر انحصار شرکت زیرساخت برای تامین اینترنت نبود قطعا شاهد فضای رقابتی‌تر و توسعه اینترنت در کشور بودیم.

ردپای امارت در اینترنت ایران

همچنین پس از هزینه‌های مربوط به خرید خدمت، خرید ظرفیت خارجی اینترنت بیشترین سهم را در بهای تمام‌شده درآمدهای عملیاتی شرکت زیرساخت دارد. بر اساس یادداشت‌های توضیحی این گزارش، افزایش خرید خارجی ظرفیت نسبت به سال قبل به دلیل شیوع ویروس کرونا و افزایش تقاضا به اینترنت و خدمات‌رسانی و رونق کسب‌وکارها از طریق فضای مجازی بوده که منجر به افزایش میزان خرید و اجاره پهنای باند اینترنت از خدمات‌دهندگان خارجی شده است.

در فهرست کشورهایی که شرکت ارتباطات زیرساخت از آنها پهنای باند خریده می‌توان به کشورهای امارات (با سهم حدودا ۳/۹ میلیون یورو)، ایتالیا (با سهم ۵۴۳ هزار یورو)، ترکیه‌ (با سهم ۵۵۸ هزار یورو)، آذربایجان (با سهم ۲۳۹ هزار یورو)،‌ عمان (با سهم ۲۱۰هزار یورو)، روسیه (با سهم ۱۶۰ هزار یورو) و سایر کشورهایی که هر کدام کمتر از ۱۰۰ هزار یورو سهم دارند، اشاره کرد.

همان‌طور از این لیست مشخص است، شرکت ارتباطات زیرساخت عمده اینترنت کشور را از کشور امارات خریداری می‌کند. بنابراین می‌توان این پیش‌بینی را داشت که به واسطه اختلالات گسترده اینترنت در سال ۱۴۰۱ و قطعی اینترنت در ماه اخیر درآمد شرکت زیرساخت هم به میزان قابل‌‌توجهی افت کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 295616
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا