رتبه ۶۵ ایران در پیچیدگی محصولات تولیدی

به گزارش جهان صنعت نیوز: سیدرضا فاطمی‌امین در همایش روز جهانی استاندارد، اظهار کرد: استاندارد دارای سه کارکرد، شامل مشخص کردن حداقل کیفیت، زبان مشترک و مدیریت دانش است.

وی افزود: زبان مشترک یعنی مثلا وقتی یک قطعه‌ساز می‌خواهد قطعه‌ای را به یک سازنده ارائه دهد، استاندارد مشخصات آن کالا را ترسیم می‌کند و بنابراین دو نفر یعنی تولیدکننده و مصرف‌کننده قطعه، یک زبان مشترک دارند و این استاندارد به مبادله طرفین کمک می‌کند. مدیریت دانش هم یعنی مثلا یک مسواک یا خمیر دندان تولید می‌شود و در حین بهره‌برداری مشخص می‌شود که کالای تولیدی دارای مضراتی است ‌این موضوع اثبات‌ و تبدیل به یک تجربه می‌شود و از این تجربه می‌توان به عنوان ارتقاء استاندارد استفاده کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه این سه کارکرد در پنج سطح موضوعیت دارد، گفت: سطح اول محصول، کالا یا خدمات، سطح دوم فرآیند است، سطح سوم، سطح چهارم سطح جامعه مثل سازوکار در بعد و سطح آخر که بالاتر از همه سطوح است سطح استاندارد در زندگی است.

وی افزود: در مورد سازمان مردم فکر می‌کنند که کمتر به استاندارد نیاز است در حالی که در این بخش، مثل استاندارد مدیریت مالی یا استاندارد مدیریت اسناد به استاندارد بیشتری نیاز است. استاندارد و نوآوری در سطح سازمان به مراتب تأثیرگذارتر از سطح محصول است.

فاطمی‌امین اظهار کرد: با انتقاد از بومی نبودن استانداردهای بومی، گفت: کشور باید مرجعیت استاندارد داشته باشد. نمی‌توان گفت کشوری دانش‌بنیان است و اقتصادش به سمت دانش‌بنیان شدن حرکت می‌کند، اما استانداردهای دارای مرجعیت نداشته باشد، ضمن اینکه استانداردها بومی هم نباشد.

وی افزود: بنابراین باید استاندارد برای خودمان تعریف کنیم و اگر بخواهیم به این سمت حرکت کنیم باید به سمت پنج مؤلفه از جمله تصویب، تبیین ، صحه‌گذاری، گواهی‌دهی و غیره حرکت کنیم.

فاطمی‌امین در ادامه اظهار کرد:‌ سال گذشته صادرات غیرنفتی به ۴۸ میلیارد دلار رسیده و  در حال حرکت از سمت صادرات محصولات پایه به سمت محصولات پیچیده هستیم.

وزیر صمت با بیان اینکه اکنون رتبه پیچیدگی ایران در جهان ۶۵ است که تلاش می‌شود این رتبه در چهار سال آینده به کمتر از ۴۰ برسد، روند صادرات را رو به رشد توصیف و گفت که فقط ۳.۵ میلیارد دلار تا حذف نفت از تراز تجاری کشور فاصله داریم.

به گفته وی استانداردها در مورد محصولات پیچیده مانند تجهیزات پزشکی از حساسیت و اهمیت بیشتری برخوردار است‌ بنابراین استاندارد باید در این زمینه ارتقاء یابد. در اصل برای تعامل با کشورهای طرف تجاری و تایید استانداردهای یکدیگر، ارتقاء استاندارد محصولات صادراتی پیچیده، بسیار حائز اهمیت است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 295785
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا