امیدواری به رشد بورس تا پایان سال

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بر همین اساس کاهش بیش از ۶ هزار واحدی شاخص کل در کنار افت بیش از سه هزار واحدی شاخص هم‌وزن بر ناامیدی سرمایه‌گذاران نسبت به مسیر بازار سهام افزود. این در حالی است که بر اساس محاسبات، بازار در نقطه بسیار جذابی برای ورود سرمایه قرار دارد اما ابهامات فزاینده پیرامونی آن باعث شده است سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار تردید کنند. آراد پورکار کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که در حال حاضر سهم‌هایی جذاب در بازار وجود دارند که برای ورود سرمایه‌گذاران فرش قرمز پهن کرده‌اند و از همین رو می‌توان به رشد بازار سهام تا پایان امسال در صورت کاهش ابهامات امیدوار بود.

شاخص کل بورس روز گذشته با ۶۶۱۳ واحد کاهش در رقم یک میلیون و ۳۱۱ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با کاهشی ۳۰۳۲ واحدی در رقم ۳۷۶ هزار و ۵۳۸ واحد ایستاد. در این بازار ۲۲۱ هزار معامله به ارزش ۲۷ هزار و ۱۳۷ میلیارد ریال انجام شد. فولاد مبارکه اصفهان، ایران‌خودرو، پتروشیمی پردیس، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت اصفهان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند. شاخص کل فرابورس هم در این روز با ۱۱۷ واحد کاهش تا رقم ۱۷ هزار و ۸۳۸ واحد نزول کرد. در این بازار ۱۴۱ هزار معامله به ارزش ۳۸ هزار و ۹۳۲ میلیارد ریال انجام شد. پتروشیمی زاگرس، پلیمر آریاساسول، سنگ‌آهن گوهرزمین، فرابورس ایران و آهن و فولاد غدیر ایرانیان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل پالایش نفت لاوان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.

رشد بازار روی دوش صنایع بزرگ

آراد پورکار، کارشناس بازار سرمایه در این باره اظهار کرد: در بازار سهام صنایعی هستند که بتوانند وضعیت بازار سهام را به شکل کلی تغییر دهند. در این بین پالایشی‌ها می‌توانند عملکرد خوبی را نشان دهند. وی افزود: برای پتروشیمی نیز اخبار (نرخ گاز و برگشت ذخیره مالیات یکی از شرکت‌ها که منجر به سوددهی بیشتر سهام آن شد) جزو اخبار خوبی بود که منتشر شد. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به بحث بودجه ادامه داد: صنایع پالایشی و اوره‌سازان می‌توانند به رشد بازار سهام کمک کنند، مس و روی هم بی‌تاثیر نیستند، البته چشم‌انداز آنها تا حدودی مبهم است. پورکار گفت: با توجه به تجربیات قبل به طور معمول، درباره بودجه همیشه خبر‌های مثبت منتشر می‌شود و باید منتظر نسخه نهایی آن ماند. در سال‌های قبل هم خبر‌های خوبی از بودجه منتشر می‌شد، اما نسخه نهایی کاملا با تصورات متفاوت بود.

توافق برجام

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به توافق برجام به بورس‌نیوز گفت: معتقدم که برجام انجام خواهد شد، در شرایط فعلی با وجود کمرنگ شدن احتمال توافق برجامی نشانه‌ای بر قطعیت عدم توافق وجود ندارد. وی افزود: برجام هم کامل حذف نمی‌شود و هنوز امید کوچکی برای احیای برجام دیده می‌شود، اما در بحث زمانی، نمی‌توان با اطمینان گفت که چه وقت این اتفاق رخ می‌دهد.

شاخص ۶/۱ میلیون واحدی تا پایان سال

پورکار عنوان کرد: در ماه‌های پایانی سال بازار سهام در این منطقه یا محدوده حمایتی یک میلیون و ۳۳۰ هزار واحد قرار می‌گیرد. اما بازار سهام در محدوده شاخصی یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد برگشت به سمت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد و مقداری بالاتر از آن را تجربه می‌کند. از طرفی افزایش نرخ دلار می‌تواند تاثیر خوبی بر روند بازار سرمایه داشته باشد، چراکه تعداد زیادی از شرکت‌های فعال در این حوزه دلاری هستند.

افزایش نرخ نیما عامل مهم رشد بازار سهام

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: اختلالی درباره نرخ بهره فدرال‌رزرو را شاهد بودیم که بر کاهش قیمت کامودیتی‌ها در سطح جهانی تاثیرگذار بود. باید گفت در بازار سهام کشور، شرکت‌ها قیمت ریالی را برای کالا‌ها درج می‌کنند و در صورت مالی ترکیبی از نرخ ریالی و نرخ دلار را گزارش می‌دهند. وی افزود: رشد ۳۰ درصدی ارز نیما تا حدودی می‌تواند، ریزش قیمت کامودیتی‌ها را پوشش دهد و منجر به عملکرد خوب برخی از شرکت‌ها در دوره مالی جدید شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 295937
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا