لغو ۹۰ درصد سفر خارجی‌ها به ایران ؛ مداخله در سفر جام‌جهانی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  حرمت‌الله رفیعی به عنوان رییس مجمع ملی تشکل‌های گردشگری کشور در نشست خبری که یکشنبه ۲۴ مهرماه‌ با حضور روسای تشکل‌های خصوصی از جمله موسسه‌های آموزشی و آموزشگاه‌های گردشگری، راهنمایان گردشگری و بوم‌گردی‌ها برگزار شد، با اشاره به اوضاع کشور اظهار کرد: تظاهرات در کشورهای مختلف اتفاق می‌افتد، مگر ما دخالت کردیم که بیگانه دخالت می‌کند. توقع ما این است سریع‌تر در این‌باره چاره‌اندیشی کنند تا به عامه مردم آسیبی وارد نشود.

رفیعی درباره ریزش سفرهای خارجی گفت: با وجود آنکه برخی سفارتخانه‌ها صدور ویزا را لغو و یا محدود کرده‌اند، اما در اظهاراتی خلاف واقع این موضوع را رد می‌کنند.

وی همچنین بازارهای گردشگری چین و روسیه را بسیار مستعد دانست و گفت: با توجه به شرایطی که گردشگران روس پیدا کرده‌اند و عرصه کشورهای اروپایی برایشان تنگ شده و کمتر جایی برای سفر دارند، می‌توان آنها را به ایران جذب کرد. البته باید بستر این بازار فراهم شود، نه اینکه مثل جام‌جهانی و اکسپو فقط درباره آن حرف بزنیم و فرصت آن را از دست بدهیم.رفیعی با اشاره به فرصتی که در جام‌جهانی از دست رفته و درایت و اقداماتی که برخی کشورهای منطقه همچون عربستان برای جذب مسافران جام‌جهانی انجام داده‌اند گفت: حتی یک مسافر جام‌جهانی در هتل‌های ایران، اتاق رزرو نکرده است. با توجه به اتفاقاتی که درباره بلیت تماشاچی‌ها افتاده، پیش‌بینی‌ها بر این است که پشت دروازه ایران بی‌درایتی رخ می‌دهد.

او با اشاره به تورهای جام‌جهانی که در بازار قیمت آن از ۵۰ تا ۵۰۰ میلیون است، افزود: بررسی کنید توری که ۵۰ میلیون فروخته شده تحت حمایت کجا بوده است. ما می‌توانستیم تورهای جام‌جهانی را با کیفیت خوب به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان اجرا کنیم، اما این آشفته‌بازار در قیمت تور جام‌جهانی را چه کسی یا کسانی به وجود آورده‌اند؟ چرا هر بار در جام‌جهانی باید این مساله را داشته باشیم!؟ دولت چند جلسه خوب برای جام‌جهانی برگزار کرد، اما فدراسیون فوتبال همراه نبود.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران بیان کرد: برای جام‌جهانی فوتبال هر حرفی بزنیم خودزنی کرده‌ایم، چون دیگر زمان آن گذشته است. این یک بدنامی برای ایران خواهد بود، اگر نتواند مسافر و تماشاچی واقعی را ببرد یا نتواند به تعهدات خود در برابر تماشاچی عمل کند.

او اضافه کرد:‌ یک روز آقای کریم باقری -‌فوتبالیست پیشکسوت- به انجمن دفاتر خدمات مسافرتی آمد و قرار بود کشتی کروز بیاوریم و همزمان با بازی‌های ایران در جام‌جهانی، هر شب مراسم ایرانی‌پسند داشته باشیم، اما آنقدر دخالت‌های بیجا داشتند که همه برنامه‌ها به هم ریخت.

رفیعی یادآور شد: از سال گذشته بارها در مورد جام‌جهانی قطر و اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی اعلام کردم که نتایج و دستاوردهای مناسب نخواهیم داشت. دیگر زمان برای بهره‌برداری از فرصت‌های جام‌جهانی گذشته است. اکنون هر حرفی هم بزنیم خودزنی کردیم. دفاتر خدماتی نهایتا به دنبال سود ۱۰ تا ۲۰ درصدی هستند، اما بسته ۵۰ میلیونی با بسته ۵۰۰ میلیون تومانی قطعا تحت‌الحمایه بخش‌های خاص هستند، دستگاه‌های متولی بررسی کنند، قطعا این دفاتر تحت‌الحمایه نهادها و افرادی قرار دارند که خودشان سهامدار این مجموعه‌ها هستند.

وی بیان کرد: برخی اقدامات باعث بدنامی می‌شود. اینکه واسطه‌ها و لابی‌گران مذاکرات را انجام داده‌اند اما در آخر نمی‌توانند به تعهدات عمل و پول را پرداخت کنند و از آن بدتر نمی‌توانند یار واقعی تیم فوتبال را برای حمایت از تیم به قطر ببرند هم سهمیه تماشاچی از دست‌مان می‌رود و هم دعوای حقوقی در پی دارد.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 295940
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا