قیمت جهانی نفت امروز ۲۵ مهر ۱۴۰۱/برنت ۹۲ دلار و ۳۰ سنت شد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  به نقل از رویترز، قیمت نفت در اولین ساعات تجارت در روز دوشنبه افزایش داشت که می‌توان آن را نتیجه پایین آمدن ارزش دلار دانست. سرمایه‌گذاران منتظر اطلاعات اقتصادی چین هستند تا تقاضا در بزرگ‌ترین واردکننده نفت دنیا را بررسی کنند.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۶۷ سنت معادل ۰.۷۳ درصد افزایش به ۹۲ دلار و ۳۰ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۵۶ سنت معادل ۰.۶۵ درصد افزایش ۸۶ دلار و ۱۷ سنت معامله می‌شود.

ترکیبی از عوامل مختلف باعث بالا رفتن قیمت نفت شده‌است ازجمله اظهارات رییس‌جمهور چین در کنگره این کشور در مورد سیاست‌های مناسب برای اقتصاد که می‌تواند نشانه خوبی برای دورنمای تقاضا در این کشور باشد.

شاخص دلار هم امروز کمی پایین آمد و فرصت مناسبی برای بالا رفتن قیمت نفت فراهم کرد. پایین آمدن ارزش دلار قیمت نفت را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا ارزان‌تر کرده و تمایل برای آن را بالاتر می‌برد.

انتظار می‌رود چین اطلاعات تجاری و اقتصادی خود را در این هفته منتشر کند. گرچه رشد تولید ناخالص داخلی چین در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی احتمالاً بیشتر از فصل گذشته خواهد بود، اما سیاست کرونای صفر رئیس‌جمهور این کشور باعث شده دومین اقتصاد بزرگ دنیا بدترین عملکرد را در سال جاری در نیم‌قرن گذشته داشته باشد.

پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت به‌خاطر محدود شدن عرضه به‌دنبال کاهش تولید اوپک پلاس در آستانه اجرایی شدن تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه روسیه، همچنان بی‌ثبات باشد. دراین‌بین قدرتمند شدن دلار و ادامه افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا مانع افزایش بیش‌ازحد قیمت نفت خواهد شد.

اعضای سازمان کشورهای تولیدکننده نفت و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس در روز یکشنبه طرح کاهش تولید را امضا کردند. این اتفاق در شرایطی افتاده که کاخ‌سفید ریاض را متهم به‌اجبار سایر کشورها به حمایت از این طرح کرده است.

اوپک پلاس در اجلاس پنجم اکتبر تصمیم به کاهش ۲ میلیون بشکه‌ای تولید گرفت که در واقعیت منجر به ۱ میلیون بشکه در روز کاهش تولید اعضای این گروه خواهد شد که همین حالا هم کمتر از سهمیه‌های خود تولید می‌کنند.

عربستان علی‌رغم این کاهش تولید اعلام کرده صادرات به بازارهای اصلی آسیا را در ماه نوامبر ثابت نگه خواهد داشت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 295952
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا