بهبود بورس در گرو رفع ابهام

به گزارش جهان صنعت نیوز:  فرشید جهانی کارشناس بازار سرمایه درباره روند بورس اظهار کرد: بازار سرمایه در شرایطی قرار دارد که پیش‌بینی روند قیمت آن مشکل است، زمانی که ابهامات در بازار سهام کاهش پیدا کند، شرایط بازار سهام نیز بهبود می‌یابد. شاخص کل بورس روز گذشته با ۱۹۸ واحد کاهش در رقم یک میلیون و ۳۱۱ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با ۳۳۵ واحد کاهش در رقم ۳۷۶ هزار و ۲۰۵ واحد ایستاد. در این بازار ۲۰۷ هزار معامله به ارزش ۲۲ هزار و ۹۲۷ میلیارد ریال انجام شد. پالایش نفت اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و پالایش نفت بندرعباس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، معدنی و صنعتی چادرملو، پتروشیمی فناوران و معدنی و صنعتی گل‌گهر نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند. شاخص کل فرابورس نیز با کاهشی ۴۰ واحدی در رقم ۱۷ هزار و ۷۹۸ واحد ایستاد. در این بازار ۱۴۵ هزار معامله به ارزش ۱۳۸۱ میلیارد ریال انجام شد. پلیمر آریا ساسول، پتروشیمی زاگرس، آهن و فولاد غدیر ایرانیان، سرمایه‌گذاری صبا تامین و بیمه اتکایی ایرانیان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل بهمن‌دیزل و اعتباری ملل نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند.

تقسیم سود نقدی معیار مناسب سرمایه‌گذاری

فرشید جهانی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثر ابهامات موجود بر بازار سهام عنوان کرد: قیمت‌ها با وضعیت کنونی منطبق شده است، باید شرکت‌هایی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرد که سود نقدی خوبی در ۷ تا ۸ ماه آتی در سال آینده پرداخت می‌کنند. وی افزود: نکته مهم در شرایط فعلی یافتن شرکتی برای سرمایه‌گذاری با میزان تقسیم سود بالا است. جهانی بیان کرد: این دست شرکت‌ها که هم سود خوبی داشته باشند، هم سود نقدی مطلوبی ارائه کنند در دو صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی وجود دارند. وی افزود: در این گروه‌ها برخی از شرکت‌ها نسبت DPS به EPS بالایی دارند. با بررسی EPS و DPS می‌توان بهترین سهم را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرد که عمدتا در این گروه به آسانی یافت می‌شود.

تاثیر مثبت تحریم متانول روسیه بر شرکت‌های داخلی

جهانی با اشاره به اضافه شدن متانول به لیست تحریم‌ها علیه روسیه گفت: به نظر می‌رسد با شرایط فعلی ایران می‌تواند جایگزین روسیه برای فروش متانول شود؛ اما موضوعات دیگری مانند قیمت جهانی رو به صعود و نوسان افزایش قیمت دلار مطرح است. وی افزود: یکی از دلایل علاقه‌مندی برای توافق برجامی هم، همین دست موضوعات بود که کمبود‌های کشور‌های اروپایی مرتفع شود تا فشار‌ها را بر دیگر کشور‌ها بیفزایند. با وضعیت کنونی احتمال اثرگذاری مثبت تحریم فروش متانول روسیه بر شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی ایران وجود دارد.

روند مثبت بازار سهام

این کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تشریح کرد: قیمت سهام به سود سال‌های آتی و DPS سهام بستگی مستقیم دارد. به طور مثال اگر ۵ فاکتور برای برآورد سود شناسایی‌شده شرکت نیاز است، با افزایش تعداد فاکتور‌ها و تداوم ابهامات ، برآورد قیمت سهام بسیار دشوار خواهد شد. جهانی بیان کرد: باید قابلیت پیش‌بینی در بازار سهام وجود داشته باشد و عوامل ابهام‌زا کاهش پیدا کند، چراکه اگر ابهامات زیاد باشد پیش‌بینی سخت‌تر می‌شود. با اطلاعات موجود بازار سهام قابلیت پیش‌بینی دارد و فاکتور‌های فعلی در بازار مثبت هستند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 296241
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا