رویکردهای سلبی؛ زمینه‌ساز تناقض‌های رفتاری و گفتاری

آذر منصوری *

باتوجه به تعدد دوگانگی موضع‌گیری‌های چهره‌های ورزشی و فرهنگی، با نگاهی ریشه‌ای پی می‌بریم که این موضوع برگرفته از فضای رسمی است که مولد این دوگانگی رفتار است؛ به ویژه در خصوص بحث پوشش زنان و آنچه که توسط دستگاه‌های رسمی مطلوب قلمداد می‌شود، حضور ورزشکاران، هنرمندان و زنان با چهره مطلوبی است تا بتواند در مجامع جهانی نماد یک جامعه اسلامی باشد. بنابراین وقتی اتفاقی خلاف این موضوع رخ می‌دهد، طبعا مطلوب نیست.

چنین دوگانگی رفتاری از کسانی که نمایندگان رسمی ایران چه در حوزه‌های فرهنگی و چه ورزشی تحمل نمی‌شود؛ کاملا قابل پیش‌بینی است که جامعه این دوگانگی رفتار را باور نکند. به این دلیل که با توجه به رویکرد سلبی و قهری که نسبت به مسائل فرهنگی و سبک زندگی شهروندان وجود دارد؛ در واقع همین رویکرد سلبی و قهری در مواجهه با آزادی‌های اجتماعی زمینه‌ای را فراهم می‌کند که ما شاهد تناقض‌های رفتاری و گفتاری باشیم. بنابراین وضع موجود حاصل رویکرد سلبی و اصرار بر این رویکرد است.

همه مسائل ایران به شدت با سیاست گره‌خورده و تحلیل یک رفتار اجتماعی جدا از سیاست امکان‌پذیر نیست؛ مساله زنان یکی از سیاسی‌ترین موضوعات کشور ما است که تنها به پوشش ختم نمی‌شود بلکه علاوه بر پوشش، مطالبات زنان و انواع تبعیض‌ها و شکاف‌هایی که زنان ایران از آن رنج می‌برند متاثر از رفتارها و رویکردهای حاکمیت در ۴۳ سال گذشته است. تا زمانی که این رویکرد سلبی و پلیسی و قهری نسبت به مسائل فرهنگی مثل سبک زندگی شروندان و پوشش زنان وجود دارد و همچنین تا وقتی که سیاست کشور ما سیاست امنیتی‌سازی تمامی امور است، روزبه‌روز بیشتر شاهد چنین واکنش‌ها و رفتارهایی خواهیم بود؛ صورت مساله همین است که در کنار مجموعه‌ای از رفتارهایی که امروز در جامعه مشاهده می‌شود، استوری خانم رکابی و واکنش‌هایی که موضع اولیه را تکذیب می‌کند، به هیچ‌وجه برای شهروندان باورپذیر نیست.

  • فعال سیاسی اصلاح‌طلب

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 296490
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا